romarin
Någon som har provat odlat i växthus i november? HAr ett kallväxthus och tänkte prova att så något. Sugen på att komma igång tongue.gif
Jonas70
Escarolesallat ska ju tåla frost, så låter du bara den gro inomhus och sedan flyttar över den till växthuset så borde ju den funka eventuellt. ohmy.gif
Gurkan
Fast bara för att den tål frost betyder ju inte det att den växer i minusgrader. Väldigt få (om några?) växter kan växa när det är under noll.

Rosmarin : Du ska iaf. ha en guldstjärna för optimismen !!!

Börja tidigt i vinter istället med värmefläkt och extraljus !
Jonas70
CITAT (Gurkan @ 09-11-2006, 19:41)
Fast bara för att den tål frost betyder ju inte det att den växer i minusgrader. Väldigt få (om några?) växter kan växa när det är under noll.

Jag har aldrig odlat den där sallaten, så jag vet som sagt inte hur den beter sig vid lägre temperaturer (mer än att den inte dör)
Gurkan
Det är möjligt att det funkar, det blir ju snabbt varmt i växthuset när solen tittar fram, även om det är kallt utanför.

Kanske värt ett försök ändå ?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara svårt att få något att växa nu men man kan ju gräva iordning en bädd och sedan kan man börja så så snart tjälen går ur marken på vårvintern. Jag brukar ofta kunna så många primörer redan i mars, och väljer man snabbväxande sorter kan man skörda en hel del innan växthuset behövs till annat.
Jonas70
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-11-2006, 13:31)
Det kan vara svårt att få något att växa nu men man kan ju gräva iordning en bädd och sedan kan man börja så så snart tjälen går ur marken på vårvintern. Jag brukar ofta kunna så många primörer redan i mars, och väljer man snabbväxande sorter kan man skörda en hel del innan växthuset behövs till annat.

Har du någon typ av värme i växthuset, eller det går ändå?
Har du några exempel på primörer som fungerat bra för dig?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har ingen värme men så fort marken tinar går jag ut och sår sådant som storbladig smörgåskrasse(brukar ha sorten Stamm10), sallat, spenat, mizuna, pac choi, rädisor, majrova(sorten Tokyo Cross är snabb), sockerärt (jag skördar ärtskotten). Jag har inget stort växthus så det blir bara lite av varje sort men en fröpåse kan man ofta ha i flera år.
Jonas70
Man blir verligen sugen på att komma igång tidigt nästa år, men det första jag måste göra till våren är att lägga någon typ av golv i växthuset. Just nu är det rena lervällingen där inne, men jag är glad att jag i alla fall hann få upp växthuset innan det blev för kallt och regnigt.
kerstin z5-6
Eftersom jag bär ut mina perennsådder i växthuset -med frostvakt /värmefläkt i mars -kan du i z1 säkert börja betydligt tidigare än jag ,om du tänker så något sånt. smile.gif
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-11-2006, 19:51)
Eftersom jag bär ut mina perennsådder i växthuset -med frostvakt /värmefläkt i mars -kan du i z1 säkert börja betydligt tidigare än jag ,om du tänker så något sånt. smile.gif

Brukar du bära ut sådderna efter de grott där inne, eller när bärs de ut i växthuset?
kerstin z5-6
Alltså , de gror inne under lysrör Januari -mars --sedan bär jag ut dem i kallväxthus med värmefläkt/frostvakt i mars -där jag skolar ut dem -första tiden har jag även frostduk över plantorna för säkerhets skull

Ännu är energiåtgången acceptabel -en fläkt på 20 kvm växthus -och den går bara när tempen sjunker under + 5-8 -Perenner klarar betydligt lägre temp än tex tomater.I växthuset i mars här uppe behövs ju inga lysrör heller ...
Sallad brukar jag ha i nån kruka samtidigt eftersom de gror vid låg temp

och vårlök

smile.gif

Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-11-2006, 15:56)
Alltså , de gror inne under lysrör Januari -mars --sedan bär jag ut dem i kallväxthus med värmefläkt/frostvakt i mars -där jag skolar ut dem -första tiden har jag även frostduk över plantorna för säkerhets skull

Ännu är energiåtgången acceptabel -en fläkt på 20 kvm växthus -och den går bara när tempen sjunker under + 5-8 -Perenner klarar betydligt lägre temp än tex tomater.I växthuset i mars här uppe behövs ju inga lysrör heller ...
Sallad brukar jag ha i nån kruka samtidigt eftersom de gror vid låg temp

och vårlök

smile.gif

Det där med ett växthus med odling i så djup snö ser ju bara så häftigt ut rolleyes.gif

Har du isolerat växthuset på något sätt, eller?
Hur många watt har du på din fläkt?

Mitt växthus är ju bara på 10 kvm och jag bor ju i zon 1, så jag borde ju inte behöva så stor kapacitet på min fläkt tycker jag.
kerstin z5-6
Nej ingen iso i detta -kom över specialglas så jag behöver ingen
Fläktens w vet jag inte sad.gif den är infrusen nu , men minst 2000W. hade jag i mitt 10kvm och det viktiga är att du har termostat/ den får ju inte gå hela tiden - och den bör vara anpassad för våta fuktiga utrymmen - + att du har jordfelsbrytare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon