Full version: Paphiopedilum-orkidé
jennyp
min fina orkidé mår inte bra, men vet inte vad den heter mer än att det är en Paphiopedilum - sort, troligen en hybrid. Den slog ut men tappade blomman ganska snart. Övriga knoppar ser torkade ut. Den får torka ut mellan vattningarna och står ljust... några ideér vad jag ska prova med den? Den står i orkidékompost med ytterkruka.

så här ser blomman ut:
foolishRice
Det är ballt med venusskor. Jag har en Phrag. som blommat non-stop i över tre månader nu.

Kan bero på en massa saker. Att plantan tappar knoppar behöver inte betyda att den inte "mår bra".

Ändringar i miljön är väl den troligaste orsaken (det kan vara en plötslig temperaturförändring eller minskad ljustillgång).
Står den över ett element som nyligen hoppat igång?
Ljus är svårt. Extraljus kan vara lite bökigt att fixa och Sverige är onekligen ett mörkt land under vinterhalvåret.

Än mer oroväckande är om plantan mår sämre av ohyreangrepp, sjukdom eller röta (som i sin tur kan bero på hur fräscht kompostmaterialet är). Man ska dock akta sig för att plantera om blommande plantor; men måste man så måste man.

kristerh
tycker det ser ut som en pinoccio wink.gif bör inte torka ut för mycket,
om det är en pinoccio så kommer den blomma om ca 1 år igen,
den får till skillnad från de flesta andra venusskor fler blommor på samma stängel och kan blomma flera månader i sträck, är du säker på att de övriga knopparna torkat, om inte kommer det snart en ny blomma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon