Full version: Influensavaccin
Snöflinga
Har de senaste åren alltid vaccinerat mig mot influensan. Så också detta år och nu verkar jag ha fått en släng av den ... ont i armen, ont i kroppen, hostar och nyser om vartannat. Ont i huvudet, uschanimej och inte kan jag ta Ipren eftersom jag äter blodförtunnande medicin mad.gif

Ser nu att detta borde vara i gnälltråden ... undrar om det är fler som mår dåligt av vaccinet huh.gif är inne på andra da'n så det borde väl ge sig till i morgon ...
stina
Har aldrig vaccinerat mej själv, men flera i min omgivning har fått samma symtom som du - det är en liten släng av flunsan man får.

/Stina
askar
Maken och jag har vaccinerat oss i flera år utan att få biverkningar.
Men senaste två åren har jag inte kunnat göra det pga förkylning
och så ser det ut att bli i år också.
Som jag fått informerat är att man inte ska ta vaccinet
om man känner sig det minsta förkyld, för då kan man
bli sjuk i influensaliknande.
Floppy
Skulle ha vacinerat mig i tisdags...för då började vacinationerna här där jag bor...men nu blir det uppskjutet i minst 2 veckor...ransonen som skulle hit till vårat distrikt har blivit förstört...det frös i snöstormen... sad.gif

Så det blir till att vänta i ca 2 veckor eller så får jag chansa när jag åker till Gävle den 16:e och fråga om jag kan få den där...

...vårdcentralen sa att det var ok att få sprutan på annan ort...de hade nämligen vacinerat utsocknes förra året bl a
askar
Öht så tycker jag inte att unga friska människor ska vaccinera sig.
Får du influensan en gång så är du "halvimmun" mot kommande
och det är alltid bättre för kroppen att bilda egna antikroppar
än att förlita sig till sprutorna.
Snöflinga
Visst är det så, fast vad jag hört är det många arbetsgivare som bekostar vaccineringen av personal ...
Floppy
CITAT (askar @ 08-11-2006, 22:33)

Jag har astma och diskbrock som inte vill läka ordentligt.... så hostan klarar inte jag av...men innan jag fick diskbrocket så vaccinerade jag mig inte...men jag fick ta akutmedicinen om jag fick hosta...

Så när det är förkylningstider ber jag att jag 'bara' ska bli snorig och så men inte hostan...är hellre täppt i näsan i 2-4 veckor än hosta...
askar
CITAT (Floppy @ 08-11-2006, 22:39)

Jag har astma och diskbrock som inte vill läka ordentligt.... så hostan klarar inte jag av...men innan jag fick diskbrocket så vaccinerade jag mig inte...men jag fick ta akutmedicinen om jag fick hosta...

Så när det är förkylningstider ber jag att jag 'bara' ska bli snorig och så men inte hostan...är hellre täppt i näsan i 2-4 veckor än hosta...

Menar du att du tar vaccinet för du har diskbråck?

Då vore det väl bättre att du lät bli och kanske fick den en gång
och sedan hade bildat immunitet till viss grad.
askar
CITAT (Snöflinga @ 08-11-2006, 22:38)
Visst är det så, fast vad jag hört är det många arbetsgivare som bekostar vaccineringen av personal ...

Att arbetsgivare bekostar anställdas vaccinering
är av enbart ekonomiska orsaker.

De vill inte ha någon sjukfrånvaro.
ingrid fuxwall
CITAT (askar @ 08-11-2006, 23:50)

Nog har jag hört att just personer med astma bör vaccinera sig, men du har kanske annan information?

ingrid
askar
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-11-2006, 22:56)
CITAT (askar @ 08-11-2006, 23:50)

Nog har jag hört att just personer med astma bör vaccinera sig, men du har kanske annan information?

ingrid

Personer med astma.
Vet jag väl inte om unga människor med astma
ska vaccinera sig. Det har jag aldrig hört skulle vara viktigt.

Förresten så har jag fyra vuxna barn och alla har astma av olika grad
Ingen av dem har ens tänkt på att ta influensavaccin
och det är jag glad för. smile.gif
Bättre att de ifall de råkar ut för viruset
skaffar sig egen immunitet.
Floppy
CITAT (askar @ 08-11-2006, 22:50)

Nej...det är väl klart att jag inte tar vaccinet för att jag har diskbrock... sad.gif
Förstod att ni skulle missförstå mig...svårt att beskriva så jag skrev 'ytligt' min situation men det blev ett missförstånd ändå... sad.gif ... jag gör ett nytt försök... smile.gif

Jag har svår astma och när jag får en 'vanlig' hosta så hostar jag så mycket att jag får svår andnöd...och det är inte så kul när man har diskbrock...(min kondis var mycket bättre tidigare innan diskbrocket villket gör nu att jag blir fortare anfådd)... det hjälper ibland att ta akutmedicinen med det hjälper inte alltid...till 50%...och tro mig vi letar ett som ska vara bättre men inte lyckats hitta nått...än...

Svårt att förklara på ett internetforum...men jag har fått ordination av min läkare att jag bör ta en vaccinationsspruta... för att slippa åka in och ut på sjukhuset vilket kostar samhället åtskilliga kronor...därför är det billigare att låta mig vaccineras... hittills har jag klarat mig...*peppar, peppar*...kan tillägga att jag är otroligt spruträdd så detta är inget jag gör så där med glädje...men att ha ett astmaanfall och tro att man ska dö närsom helst...nä fy farao...

Så tro inte det värsta om mig men förstår ni inte så hacka inte iaf är ni snälla... sad.gif
askar
CITAT (Floppy @ 08-11-2006, 23:11)

Nej...det är väl klart att jag inte tar vaccinet för att jag har diskbrock... sad.gif
Förstod att ni skulle missförstå mig...svårt att beskriva så jag skrev 'ytligt' min situation men det blev ett missförstånd ändå... sad.gif ... jag gör ett nytt försök... smile.gif

Jag har svår astma och när jag får en 'vanlig' hosta så hostar jag så mycket att jag får svår andnöd...och det är inte så kul när man har diskbrock... det hjälper ibland att ta akutmedicinen med det hjälper inte alltid...till 50%...och tro mig vi letar ett som ska vara bättre men inte lyckats hitta nått...än...

Svårt att förklara på ett internetforum...men jag har fått ordination av min läkare att jag bör ta en vaccinationsspruta... för att slippa åka in och ut på sjukhuset vilket kostar samhället åtskilliga kronor...därför är det billigare att låta mig vaccineras... hittills har jag klarat mig...*peppar, peppar*...kan tillägga att jag är otroligt spruträdd så detta är inget jag gör så där med glädje...men att ha ett astmaanfall och tro att man ska dö närsom helst...nä fy farao...

Så tro inte det värsta om mig men förstår ni inte så hacka inte iaf är ni snälla... sad.gif

Hackar absolut inte eftersom jag själv har astma .

Blir lite frågande när du säger ... "vi letar ett som ska vara bättre men inte lyckats hitta nått...än..."

Det är väl inte upp till dig att leta efter verksam medicin. wink.gif
Floppy
CITAT (askar @ 08-11-2006, 23:18)

Jag prövar olika mediciner och det tar ju ett tag innan det kan utvärderas till det bättre eller det sämre...

Jag är inte så hemma på forskningen kring astma mediciner men vet iaf att det kommer ny eftersom... och hittills så är den som jag har just nu den 'bästa'...men inte bra nog...
askar
CITAT (Floppy @ 08-11-2006, 23:21)
CITAT (askar @ 08-11-2006, 23:18)

Jag prövar olika mediciner och det tar ju ett tag innan det kan utvärderas till det bättre eller det sämre...

Jag är inte så hemma på forskningen kring astma mediciner men vet iaf att det kommer ny eftersom... och hittills så är den som jag har just nu den 'bästa'...men inte bra nog...

OK.. men de som nu finns är ju inte nya
De har ju funnits i ett antal år.. eller har du kanske fått prova
något nytt som ännu inte kommit ut på marknaden. wink.gif
Floppy
CITAT (askar @ 08-11-2006, 23:24)
OK.. men de som nu finns är ju inte nya
De har ju funnits i ett antal år.. eller har du kanske fått prova
något nytt som ännu inte kommit ut på marknaden. wink.gif

Inte vad jag vet iaf... wink.gif ...har som sagt ingen koll på hur forskningen går och vilka som är nya eller gamla...

Jag har alltid haft en lätt astma tills jag slutade röka för 2 år sedan... sad.gif mad.gif då jag fick en svår astma...skumt men sant...
Så i mitt fall blev det värre när jag sluta röka...men jag kanske slipper lungcancer... smile.gif
Ophelia
CITAT (Floppy @ 08-11-2006, 23:30)
Så i mitt fall blev det värre när jag sluta röka...men jag kanske slipper lungcancer... smile.gif

Eller så hade astman varit etter värre....och kanske hade du drabbats av KOL.

Har du fått rekommenderat att ta vaccin så ska du självklart göra det. brukar ju rekommenderas till de som har svår astma och KOL.

Skulle du få hosta och det är så besvärande med hosa i samband med smärtan från diskbråcket så får du väl be din läkare skriva ut något hostdämpande/slemlösande.
Gillan

Jag har sett Floppy's svar längre ner i tråden, men jag känner att jag bara måste ge ett eget svar på din fråga. Hade jag fått samma fråga i " våras ", hade du inte fått samma svar som nu. För så djuriskt ont som det gör att" hosta", när man har diskbrock, det går inte att beskriva. Det räcker med en liten " harkling ", för att " gå upp i limningen ". Så om det bara är det som gäller för att få en " spruta ", förstår jag det till fullo blink.gif

Från en Gillan, som tyvärr är ännu en erfarenhet rikare wacko.gif

En del erfarenheter kunde man ju lätt vara utan wacko.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 05:46)
För så djuriskt ont som det gör att" hosta", när man har diskbrock, det går inte att beskriva. Det räcker med en liten " harkling ", för att " gå upp i limningen ". Så om det bara är det som gäller för att få en " spruta ", förstår jag det till fullo blink.gif

Att det gör "djuriskt ont att hosta när man har diskbråck,
det vet jag av egen erfarenhet...
men då hjälper nog inte influensasprutan.
Jag menar ... hosta kan du få även om du vaccinerat dig.
Noskapin/Nipaxon är hostdämpande... ger bättre
verkan än influensavaccin.
Gillan
CITAT (askar @ 09-11-2006, 06:58)
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 05:46)
För så djuriskt ont som det gör att" hosta", när man har diskbrock, det går inte att beskriva. Det räcker med en liten " harkling ", för att " gå upp i limningen ". Så om det bara är det som gäller för att få en " spruta ", förstår jag det till fullo blink.gif

Att det gör "djuriskt ont att hosta när man har diskbråck,
det vet jag av egen erfarenhet...
men då hjälper nog inte influensasprutan.
Jag menar ... hosta kan du få även om du vaccinerat dig.
Noskapin/Nipaxon är hostdämpande... ger bättre
verkan än influensavaccin.

Jo, självklart är det så. Jag kunde bara inte låta bli ...........det gör ju så in i h-vete ont, så om det skulle räcka med att få en spruta................... rolleyes.gif . tongue.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 09-11-2006, 07:02)
Jo, självklart är det så. Jag kunde bara inte låta bli ...........det gör ju så in i h-vete ont, så om det skulle räcka med att få en spruta................... rolleyes.gif . tongue.gif

Håller jag absolut me om smile.gif
Floppy
Ja lyder bara min läkares ordination...och kan det hjälpa mig liiite grann så är det välkommet...än så länge har jag klarat mig i från 'flunsan'...men jag är ganska duktig på att hålla mig ifrån de som är på G att bli sjuka...tvättar händerna ofta...så jag gör allt för att undvika 'hostiga' sjukdomar....

Jag har provat diverse olika host dämpande medel men inget hjälper...har fått ett som är suuuuper starkt och SKA hjälpa men icke den heller hjälper... sad.gif

Jag hoppas bara att jag slipper få hosta...
...feber, snuva, ont i halsen mm klarar jag av men inte hostan...

Evgeni: jo det gör djuriskt ont sad.gif ...det ser lite lustigt ut om man måste hosta när man är på stan...jag slänger mig ner på huk...för då gör det minst ont...så ser ni någon som sitter på huk och hostar i näheten av Hudik...så är det garanterat jag... laugh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Floppy @ 09-11-2006, 13:59)
Ja lyder bara min läkares ordination...och kan det hjälpa mig liiite grann så är det välkommet...än så länge har jag klarat mig i från 'flunsan'...men jag är ganska duktig på att hålla mig ifrån de som är på G att bli sjuka...tvättar händerna ofta...så jag gör allt för att undvika 'hostiga' sjukdomar....

Jag har provat diverse olika host dämpande medel men inget hjälper...har fått ett som är suuuuper starkt och SKA hjälpa men icke den heller hjälper... sad.gif

Jag hoppas bara att jag slipper få hosta...
...feber, snuva, ont i halsen mm klarar jag av men inte hostan...

Evgeni: jo det gör djuriskt ont sad.gif ...det ser lite lustigt ut om man måste hosta när man är på stan...jag slänger mig ner på huk...för då gör det minst ont...så ser ni någon som sitter på huk och hostar i näheten av Hudik...så är det garanterat jag... laugh.gif

Floppy jag förstår dig.

Jag har ju stora problem med min rygg sedan många år tillbaka och flera operationer.

Föru thälsade jag alltid på min förra husläkarn i tyskland när jag var därnere. Och då fick jag alltid en bra hostmedicin för som han sa du får bara inte få hosta med din rygg.

Men nu tål jag inte den längre, får gallkolik. Av många hosmediciner får jag problem med gallan. Måste sitta på nätterna om jag får hosta och behöver någon som, håller mig om ryggen.

Elisabeth
Floppy
Ja det är ett rent h***sike med att ha ont i ryggen...det kan nog bara de som har/haft ont i ryggen bevittna om... sad.gif
Jag lider med dig... inte kul...
kerstin z5-6
Elisabeth -de hostmediciner du får gallbesvär av innehåller alla Morfinbaserade preparat -morfin drar samman gallblåsan -och är hostdämpande

Finns några receptbelagda alternativ , tyvärr inte lika effektiva som de morfinbaserade..
Betty
CITAT (Snöflinga @ 08-11-2006, 21:08)
Har de senaste åren alltid vaccinerat mig mot influensan. Så också detta år och nu verkar jag ha fått en släng av den ... ont i armen, ont i kroppen, hostar och nyser om vartannat. Ont i huvudet, uschanimej och inte kan jag ta Ipren eftersom jag äter blodförtunnande medicin mad.gif

Ser nu att detta borde vara i gnälltråden ... undrar om det är fler som mår dåligt av vaccinet huh.gif är inne på andra da'n så det borde väl ge sig till i morgon ...

Jag tillhör "högriskgruppen" som bör vaccinera sig. Brukar inte ha några besvär alls av sprutan förutom ömhet i armen några dagar. En höst för några år sen hade jag tydligen en förkylning på G vid vaccinationstillfället, jag fick en kraftig treveckors-förkylning ett par dar efter vaccineringen - men inte alls lika jobbigt som att få influensan.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-11-2006, 15:18)
Elisabeth -de hostmediciner du får gallbesvär av innehåller alla Morfinbaserade preparat -morfin drar samman gallblåsan -och är hostdämpande

Finns några receptbelagda alternativ , tyvärr inte lika effektiva som de morfinbaserade..

Kerstin jag fick någon hostmedicin här i våras. Hjälpte lite men inte så bra, det är bara att sitta i soffhörnan då biggrin.gif

Jag tror det är kodein jag inte tål,i alla fall tar jag dom inte längre för en gallkolik är ju inte så roligt heller precis

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon