Det första jag funderar på är norrgaveln som vätter mot vägen. Även om det nu är en gelst traffikerat grusväg vill man ju att det skall se trevlig ut för förbipasserande. Här skulle jag vilja behålla torp-känslan och vill därför ha lite tips på lämpliga växtval.
Har funderat på att lumma till det med någon klätterväxt men den måste gå att ta ner när fasaden behöver målas om, vad kan vara lämpligt?
Stormhatt har jag på lager så den är självskriven men sen då? Förutom perenner skulle jag vilja ha något som är intressant även på vintern.
Portalen till vänster tänkte jag bygga av gamla höhärse-störar (vilket jag inte kan stava till) och ev. måla faluröda. Den är lite överdimensionerad på min skiss men tanken är att den skall bli övervuxen av kaprifol så man får gå genom en dofttunnel på väg till och från ytterdörren.
Här är bilden på gaveln i fråga. Skrollar ni lite längre ner finns lite före och efter bilder samt några från taket för att ge en känsla av gårdsplanen.

Gårdsplanen innnan grävskopan rullade in

Stommen börjar ta form

Utvändigt börjar det bli klart. Om några år skall vi göra en vinkelutbyggnad på "altanen" Där blir tvättstuga i botten och på övervånningen blir det inglasad punschveranda. Det osymetriskt placerade fönstret på övervåningen är alltså bara temporärt.

Lite bilder ovanifrån, först mot öster

Sen mot norr

Sen mot väster