Katti med torpet
Vi har byggt till torpet under sommaren och trädgården liknar mest en katastrofplats just nu. Har dock vintern på mig att fundera på vad som skall göras och hoppas på lite hjälp från er.
Det första jag funderar på är norrgaveln som vätter mot vägen. Även om det nu är en gelst traffikerat grusväg vill man ju att det skall se trevlig ut för förbipasserande. Här skulle jag vilja behålla torp-känslan och vill därför ha lite tips på lämpliga växtval.
Har funderat på att lumma till det med någon klätterväxt men den måste gå att ta ner när fasaden behöver målas om, vad kan vara lämpligt?
Stormhatt har jag på lager så den är självskriven men sen då? Förutom perenner skulle jag vilja ha något som är intressant även på vintern.

Portalen till vänster tänkte jag bygga av gamla höhärse-störar (vilket jag inte kan stava till) och ev. måla faluröda. Den är lite överdimensionerad på min skiss men tanken är att den skall bli övervuxen av kaprifol så man får gå genom en dofttunnel på väg till och från ytterdörren.

Här är bilden på gaveln i fråga. Skrollar ni lite längre ner finns lite före och efter bilder samt några från taket för att ge en känsla av gårdsplanen.

Gårdsplanen innnan grävskopan rullade in

Stommen börjar ta form

Utvändigt börjar det bli klart. Om några år skall vi göra en vinkelutbyggnad på "altanen" Där blir tvättstuga i botten och på övervånningen blir det inglasad punschveranda. Det osymetriskt placerade fönstret på övervåningen är alltså bara temporärt.

Lite bilder ovanifrån, först mot öster

Sen mot norr

Sen mot väster
fruberglund
Åhhh, vad fint ni har gjort! smile.gif

Ska ni bo där året om nu? Vilken drömträdgård.

Jag kan ju inte ens bestämma hur jag ska ha själv så här är jag nog ingen hjälp men det kommer säkert fler med förslag.

Portalen var fin men jag skulle nog inte måla den.
Katti med torpet
Jo en hel del slit har det varit. Vi tog hjälp med grävningen och stommresningen, allt annat har vi gjort själva. I själva räknar jag in svärfar som är där och jobbar mest varje dag, utan honom hade vi inte kommit långt!

Nu när utomhusbiten börar bli klar ska vi fortsätta innomhus. För att kunna flytta dit för gott måste vi framförallt ha ett badrum. Idag har vi visserligen rinnande varmvatten i köket men utan dusch och tvättmaskin kan vi inte göra oss av med lägenheten i Sthlm. Jag bor i stugan när jag jobbar i Örebro (ca halvtid). Det förutsätter dock att jag kan duscha hos snälla föräldrar eller på jobbet och ta med tvätten till Sthlm då och då.

Som ni förstår har det inte funnits många minuter över till trädgård i sommar för jag har stått med hammare och pensel i näven mest hela tiden. Nu tycker jag iof att det är urkul att bygga hus men det känns lite tungt att inte hinna med trädgården och tvingas se hur kökslandet förvandlas till ett kaos av sjävsådder från förra året. Det är bara tack vare mammma som tomater och annat i växthuset har överlevt och gett skörd.
Jag intalar mig att nästa sommar så... Då har vi förhoppningsvis flyttat dit och det mesta börjar bli klart. Åtminstonde så klart så att jag kan lägga lite tid på trädgården. Gissa om jag längtar. wub.gif
kerstin z5-6
Underbart ! Så vackert Torp och såna oexpropierade gröna ytor ! smile.gif
Norrläge finns så mycket fint som vill ha det så , förutom stormhatt, rosa lila , blå , vit och gul samt slingrande -ja det där vet du ju redan .
Löjnandshjärtan vita och bergvallmo är oslagbara ihop tex

Portalen ser väldigt fin ut, har du plats för en malus någonstans skulle den passa som både sommar och vinterintresse-småäpplena är så vackra och älskas av fåglar -förutom den överdådiga blommningen förstås
kristerh
helt underbart wub.gif
malin72
inte ett dugg avis sleep.gif

jättefint ska bli kul att se fortsättningen smile.gif
Katti med torpet
Tack för de snälla orden!
Jo jag är också väldigt förtjust i stället, framförallt pga alla möjligheter som bara ligger där och väntar på att förverkligas.
Planeringsmässigt så tänkte vi börja med att försöka hitta den övergripande strukturen dvs. rumsindelning, gångar och avgränsningar.
Det finns så många olika stilar och jag vill inte bara begränsa mig till torpträdgård. Genom att dela in trädgården i rum hoppas jag kunna ta ut svängarna lite här och var.
Lägger in en översiktsritning där jag har delat upp trädgården i 5 delar.

1) Hit kommer man via kaprifolportalen. Jag funderar jag på att anlägga en grustäckt rabatt längs med husväggen. Där kanske jag låter änglatrumpeten bo på sommaren, några stora gräs, några pampiga funkior osv.
Under äppelträdet skulle man kunna göra en sittplats. Finns en syrenberså här men den använder vi tyvärr aldrig. Känns för mörkt och trångt. Några förslag?

2) Detta är tomtens enda lämpliga yta för spel och lek så den får nog vara ganska fri om man bortser från trädgårdslandet som ligger ner mot vägen.
Men mot uppfarten kanske man skulle ha en lite maffigare rabatt, vet dock inte hur. Har också funderat på att ev plantera något i tomtgränsen som avgränsning mot åkern. Kanke några buskar, en häck eller en gärdesgård. Vad tror ni.

3) Här går jag bet, det blir liksom en död yta mitt i. Det är ju också det första man ser så jag vill ju att det skall se trevligt ut. Vad göra????
Den här delen möter också den nuvarande husvagnsuppställnignen. Husvagnen skall dock få ett garage så vad gör man då med ytan. Den har hög syrenhäck på sydsidan, buskage i kortändan och ligger som en platå ovanpå en raserad gammal jordkällare. Har funderat på att gära om det till grillplats (utomhuskök) med lite glesa spalje-väggar, kanske ett tygtak...
Är dock inte helt sams med läget, det hamnar ju liksom på fel sida av pergolan, blir mer ihopknutet med uthuset än med trägården. Kanske skall ändra pergolans sträckning?

4) Det här får nog betraktas som arbetsyta för vedhuggning osv så den här delen kan ni glömma.

5) Här bakom pergolan finns ett mer privat utrymme. Här blir det kvällsol så en uteplats mot väggen i vinkeln blir det nog då den röda "altanen" om några år kommer att vara en huskropp istället. Kruxet är att det stora äppelträdet skuggar väldigt mitt på dagen.

Det blev långt det här men hoppas att ni vill hjälpa mig komma med idéer och synpunkter, man blir lite hemmablind efter ett tag och jag tycker det är så svårt när det finns så lite att utgå ifrån.
Pergolorna och gångarna finns inte idag så känn er fria att komma med förslag på ändringar.

cato
Hej!
jag har tittat lite på din trädgårdsplan. Vist finns det många möjligheter.
Det är lite svårt att riktigt sätta sig in i situationen utan att se platsen i verkligheten.
Men något som jag tror att du kan fundera på kommer här:
Gör en rund eller elipsformad rabatt just där 3:a står på planen. Runt den gör du en körväg, från befintlig infart. Det blir då naturligt att köra bil fram till bostaden utan att skada trädgården.
Ditt trädgårdsland skulle jag vilja flytta bort till platsen vänster om växthuset. (om nu marken är lämplig). Ev. kan du bygga skydd för nordan genom att förlänga stengärdsgården eller plank.
Vid nuvarande trädgårdsland, skulle jag plantera ett par träd längs stengärdsgården ( kanske björkar).
Syrenbersån tycker jag inte att du behöver spara, men plocka gärna ut småplantor för kommande behov.

Hälsningar
Cato
Lena N
CITAT (cato @ 12-11-2006, 12:07)
Ditt trädgårdsland skulle jag vilja flytta bort till platsen vänster om växthuset. (om nu marken är lämplig). Ev. kan du bygga skydd för nordan genom att förlänga stengärdsgården eller plank.

Håller med ovanstående om att flytta köksträdgården, men skulle vilja föreslå en rad vinbärsbuskar istället som vindskydd mot vägen i norr.

Kan ni inte förnya syrenbersån genom att klippa ner den hårt och sedan hålla den klippt på "innerväggarna" så att den inte blir trång när den växer upp igen?

Inspirerande bilder och skiss, skulle tro att fler här vill bidra med sina idéer. rolleyes.gif
ewa zon 3
Vilket fint torp/hus och läge och vad mycket ni hunnit med på bara en sommar smile.gif Satt och tittade på bilderna och din skiss och undrar var ni kommer ha Parkering? och vill ni kunna köra upp till huset.
och huvudentrén? Om det är på sidan där du satt en 1:a så kan man göra en svängd gångväg dit med en öppen plats framför, gärna oregelbundet formad, kanske en rund sittbänk kring stammen på det stora äppelträdet där. Syrenbersån, om ni inte gillat att sitta i den hittills ta bort den. Det går att göra många andra små tevliga sittplatser med tiden.
Gångväg till huset andra sida också där ni funderade på att ha en uteplats i kvällssolen. Belysning längs gångvägar är viktigt tycker jag känns både trivsamt och välkommnande. När man gräver för att göra gångar mm är det lika bra att gräva för elen till belysning. Grus är min favorit och tycker att det passar bra till husets stil. (Opraktiskt och omöjligt att skotta, jag vet, men snyyyygt)
En stor uteplats i anslutning till huset, på kvällssolssidan, med direkt utgång inifrån gör att huset "blir större" , på sommaren i alla fall, härligt att gå ut med bara fötter.
Arbetsytan skulle jag skärma av med friväxande häck, kanske syrener el rosor om ni inte vill ha lika högt.
Den "döda ytan" Rosor, perenner, prydnadsbuskar och malus som Kerstin sa

/Ewa
cato
Jag återkommer till syrenbersån.
Ta bort den! Jag tycker att den står lite dumt placerad.
Använd plantorna till att sätta en häck längs gränsen bakom bersån, samt från entreportalen mot nämnda gräns. Då får du i stället stort utrymme för vackra rabatter och dessutom ev. någon fin sittplats vid päron- eller äppelträdet.

Betr. portalen tror jag att jag skulle kombinera dina hässjestörar med kraftigare stolpar. Omålat bör det vara. Det blir annars lätt en del av huset.

Ditt tänkta uterum mellan bostaden och uthuset är inte lätt att ge råd om utan att vara på plats, men på något sätt skulle jag vilja knyta samman det hela. Kanske kan en pergola börja på uthuset och gå söderpå ( i linje med längan) fram till den redan utritade. Pergolan skulle då bli entré till, och även bilda vägg åt uterummet, som placeras väster om.

Blev det krångligt?

Hälsningar
Cato
Katti med torpet
Tack många bra idéer och synpunkter!
Ang bilarna så kommer de att få stå på uppfarten. Garage kommer att byggas på annan plats senare. Köra längre in mot entrén är inte önskvärt, däremot måste man kunna backa ner med släpkärra mot uthuset vilket påverkar gångarnas sträckning och kringplantering.

Ang syrenbersån gillar jag Catos förslag, men innan jag läste det hade jag ritat ett eget alternativ, se skiss nedan. Får ta en funderare på det här igen, vill inte ha för hög häck mot soluppgången när man intar frukosten där...
Ewa, träbänk runt äppelträdets stam har jag också funderat på, ser så mysigt ut!

Ang gångarna och avd.2 och 3
Grusgångar är visserligen snyggt men jag vill kunna smyga fram barfota och då är grus vidrigt. Det är vasst och det låter, eller? Helst skulle jag vilja ha gångarna gjorda av natursten, typ kalkstensskivor men där sätter nog ekonomin stopp är jag rädd. Det blir ju rätt många kvm.
Ett av mina största problmem har varit att avd 3 känns som en friliggande död yta. Sambon kom dock med ett bra förslag. Man skulle ju kunna tänka ihop 2an och 3an till en sammangängande enhet med en gång igenom. Uppfarten tillsammans med den högra gången får bilda gräns mellan trädgåden och gårdsplanen (arbetsytan vid uthuset) medan den vänstra gången leder in igenom trädgården. Givetvis måste gångens början markeras, kanske stenar, plantering, lyktor el dyl. Behöver fila lite mer på gångarnas dragning men det kanske kunde vara något?

Belysning är ett måste i bäcksvarta natten. Dessutom är det ju en fantastisk möjlighet att få en trädgård till, dvs en ny spännande kvällsträdgård om man lyckas sätta belysningen på rätt ställen. Det kommer att gå åt väldigt mycket planerande innan den detaljen sitter! Drömer om ormbunkar med underbelysning, en damm med belysning i botten osv...

Ang pergolan. Cato, jag var inne på samma idé som du med dragningen även om jag gjorde den rundad. Nu blir den en naturlig gångväg istället för något man bara passerar. Ev förlänger man den så den också bildar tak över entrén. För övrigt bra synpunkt att inte ha röd pergola, kan nog bli för mycket. Dessutom slipper man ju underhåll om man bara låter träeet gråna naturligt. Man drar sig nog för ommålning när den är övervuxen med klängväxter sleep.gif

fruberglund
Att ni orkar (och kan) sitta och göra dessa fina ritningar! wub.gif

Ser jättefint ut Katti med torpet smile.gif Blir riktigt avis på dina ideér och talang för att tänka ut hur det ska vara...jag blir snurrig i huvet bara jag tänker på våran nya tomtdel osv.

Tänk på en sak bara, sätt inte uteplatsen för långt från huset. Det blir lite besvärligt när man ska bära dit fika, mat osv. Eller ska ni ha grillplats på nåt annat ställe kanske?
mulle
Underbart torp, Katti!
Om jag var du skulle jag ta det ganska lugnt ännu nästa sommar. Ta tid för att känna in var det är skönt att sitta under dygnets olika tider, i blåst och i gassande hetta. Betrakta skuggspelen morgon och kväll.
Jag har märkt här hos mig själv att trädgårdsplanering är en process där det allra bästa resultat nästan alltid INTE är den första idén...
Du har en ljuvlig gårdsmiljö att ta itu med!
Mulle
Katti med torpet
CITAT (mulle @ 14-11-2006, 10:54)
Underbart torp, Katti!
Om jag var du skulle jag ta det ganska lugnt ännu nästa sommar. Ta tid för att känna in var det är skönt att sitta under dygnets olika tider, i blåst och i gassande hetta. Betrakta skuggspelen morgon och kväll.
Jag har märkt här hos mig själv att trädgårdsplanering är en process där det allra bästa resultat nästan alltid INTE är den första idén...
Du har en ljuvlig gårdsmiljö att ta itu med!
Mulle

Du har så rätt Mulle, trädgådsplanering tar tid.
Nu har vi ju iof "bott" här i ett antal år på sommrarna så en hel del har jag redan hunnit känna in.
Tanken är dock inte att genomföra allt på momangen utan börja med det nödvändigaste som t.ex. gångar. Det förutsätter dock att vi har stommen och strukturen någorlunda klar för oss. Sen kan vi i lugn och ro jobba vidare med de olika delarna och låta erfarenheterna påverka detaljbesluten.

Ps. Vad jag inte har nämnt här är att vi utanför den här kartan har ytterligare nån hektar mark i form av skog och åker samt granntorpet med egen gammal gårdsmiljö. Teoretiskt kan vi alltså utvidga tomten åt alla håll (förutsatt att bonden vi arenderar ut åkern till går med på det). Det finns alltå oanade möjligheter att göra rena parken här runtomkring när vi väl har fått ordning på närmiljön. Det är frestande tankar men vi får väl se hur långt orken och tiden räcker. rolleyes.gif
fruberglund
CITAT (Katti med torpet @ 14-11-2006, 13:49)
Ps. Vad jag inte har nämnt här är att vi utanför den här kartan har ytterligare nån hektar mark i form av skog och åker samt granntorpet med egen gammal gårdsmiljö.

Åhhh, jag hade gjort en Rhododendron & Azalea-del vid skogsbrynet om jag var du smile.gif Tänker jag göra nån gång i vårt skogsparti på baksidan av huset men det blir när allt annat är klart biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon