fruberglund
Nu orkar jag inte vänta på att sökfunktionen ska börja fungera igen, jag menar tiden går ju.

Tänkte flytta mitt päronträd och har frågat om det innan och fick då svar. Den tråden har jag hittat genom manuell sökning men nu behöver jag veta hur det var med det där att gräva runt trädet första året och flytta året efter för att det skulle bli fler rötter.

Är det för sent att gräva runt nu och hur var det nu man skulle göra?

Nån som vet och har lust att svara ännu en gång?
KURT
Det är väl ALDRIG för set att gräva runt, det beror väl på när du har tänkt flyyta trädet! Det är ju ingen mening att gräva nu om du skall flytta det till våren! Normalt gräver man av rötterna på sommaren (t ex Juli) och flyttar nästa vår, då får det några månader på sig att bilda nya rötter på den gamla växtplatsen, innan man flyttar.
fruberglund
Vad arg du låter KURT med en massa utropstecken och så wub.gif

Ok, tänkte om det kanske inte var bra för de nya rötterna om de frös på en gång. Om jag gräver nu, när kan jag tidigast flytta det då? Man ska väl inte flytta träd med bladmassa på? Då blir det ett helt år tills jag kan flytta det.

Kanske ska vänta och gräva runt nästa sommar och flytta det våren efter men hade helst flyttat det så fort som möjligt, helst nästa år. Men gör självklart det som är bäst för trädet smile.gif
KURT
Om du gräver nu (eller till våren) så kommer den hinna bilda nya rötter under sommaren, så kan du flytta nästa höst. Hur stort/gammalt är päronträdet? Om trädet inte är allt för stort och man kan gräva utan att störa rötterna alltför mycket så kan man nog gräva och flytta det direkt, utan att först gräva av rötterna.
fruberglund
Inte alls stort, ca 5 år gammalt är det (inte vi som planterat det).

Hittade ingen riktigt bra bild men det är trädet som står till vänster i bild med mörka/gröna blad. Det är alltså inget jätteträd det handlar om.

KURT
Är det inte större än så, så skulle jag nog bara gräva upp det och flytta det medan det är i vila. Gräver man bara med en ordenlig rotklump och försöker hålla rotklumpen innesluten i en presnning så att så mycket som möjligt av jorden hålls kvar så borde det gå bra. Den behöver ordenligt med extra bevattning när den börjar växa på det nya stället.
fruberglund
CITAT (KURT @ 09-11-2006, 14:33)
Är det inte större än så, så skulle jag nog bara gräva upp det och flytta det medan det är i vila. Gräver man bara med en ordenlig rotklump och försöker hålla rotklumpen innesluten i en presnning så att så mycket som möjligt av jorden hålls kvar så borde det gå bra. Den behöver ordenligt med extra bevattning när den börjar växa på det nya stället.

Ja, ska nog försöka med det. Får bli tidigt i vår, kanske ska förbereda och gräva det nya hålet nu så är det bara att köra igång till våren smile.gif

Tack för svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon