AnitaO
Fick denna vackra skapelse igår av en god vän.
Krukväxter är inte min starka sida, så jag tar tacksamt emot skötselråd och tips.

kristerh
Snygg ph wub.gif vattna genom att sänka ner krukan i vatten till kruk kanten, lyft upp, vicka ett tag på krukan så överskottsvattnet rinner ut, det får inte stå vatten kvar i krukan, den kan ruttna då, samma sak med vatten i bladvecken det är ajja bajja, då ruttnar den oxså.
vattna när den är ordentligt torr, du känner på krukan när det är dags, eller så kan du se på rötterna som blir vitaktiga när det är dags att vattna, annars är de gröna, ca var 14:e dag på vinten i gång i veckan på sommaren, beror på hur ljust o varmt den står.
orkidegödsel varannan vecka på sommaren och ca en gång i mån på vintern.
halvskuggigt läge, ingen direkt sol.
AnitaO
CITAT (kristerh @ 09-11-2006, 12:45)
Snygg ph wub.gif vattna genom att sänka ner krukan i vatten till kruk kanten, lyft upp, vicka ett tag på krukan så överskottsvattnet rinner ut, det får inte stå vatten kvar i krukan, den kan ruttna då, samma sak med vatten i bladvecken det är ajja bajja, då ruttnar den oxså.
vattna när den är ordentligt torr, du känner på krukan när det är dags, eller så kan du se på rötterna som blir vitaktiga när det är dags att vattna, annars är de gröna, ca var 14:e dag på vinten i gång i veckan på sommaren, beror på hur ljust o varmt den står.
orkidegödsel varannan vecka på sommaren och ca en gång i mån på vintern.
halvskuggigt läge, ingen direkt sol.

Tack wub.gif
Då ska jag sköta om den väl.
Blomstertanten
unsure.gif Men det är väl en växt till planterad i samma ?

Inte så säker på att den vill behandlas likadant som Phalaenopsisen.
svårt att se vad det är för växt.
Ludisia
Phalaenopsisar gillar värme. Minst 18 grader vill den ha för att må bra! Om du vill vara extra snäll mot din orkidé ska du vattna den med regnvatten och gödsla försiktigt med orkidénäring. Läs på flaskan hur mycket och ofta!
Carex
http://www.neovita.com/orkideer/no.cgi?art...udavdelning=rad

En väldigt bra orkidésida som också har en "community"-del.
sudden
jag tycker att växt nummer två är en peperomia.... och i såna fall klarar den nog orkiéebehandling biggrin.gif
ingrid fuxwall
Jag har fått ärva en orkidé och den har jag fått att överleva genom att vattna den (sänka ner den i ett vattenfyllt kärl en gång i veckan och låta den stå där några timmar) samt att sticka ner lite vitmossa bland rötterna.

Lycka till!

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon