jennyp
Jag vill så och fixa på min tråkiga balkong, men vad kan jag sätta igång med redan nu? Jag har nyss flyttat så min fina balkong från förra våren höll inte länge utan jag får börja om nu. Min exsambo klippte dessutom av alla vinrankor, murgröna och slingerväxten jag fick av min mormor och kastade allt så jaghar inte kvar något av det. Några rötter från min mormors planta räddade jag i sista sekund men vet inte om det finns nåt liv i dem då han inte vattnat under månaden som gick innan jag kunde hämta dem.

Jag vill ha en ganska vildvuxen balkong med många olika färger och växter som avlöser varandra med blomningen. Så... vad kan startas med nu och ligga och gotta sig under vintern?
kerstin z5-6
Ja , du är jättetidigt ute , men jag förstår smile.gifsmile.gif
Kan du kanske planera färger och former , titta i frökatalogerna som kommer nu kring jul och bestämma dej för vad du vill ha ?

Vissa sådder tar tid på sig , krukväxter eller sådant du har i kruka och tar in sen , kan du börja så i januari, lilaså kan vissa som tar tid , eller som man vill ha jättetidig blom på som pense sås tidigt i jan feb -

Vilka förutsättningar har du inne ? har du extraljus i form av lysrör kan du starta tidigt , med goda resultat smile.gif
jennyp
haha ja aningens tidigt, men jag vill ju börja nuuuuuu

bläddra i frökataloger har jag gjort ett tag, har en massa fröer hemma med så det är bara att börja så tongue.gif dessvärre har jag inte mycket möjligheter till extraljus inne då det bor småhoyor där jag annars har sådder.
kerstin z5-6
ähum du har inte sett Sundsvalls ljusaste kök märker jag blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kan ANKI V kan du -liite får man offra för sina sådder

myskmadra
Kan du inte ta och köpa lite vårlök - finns på rea nu. Beror givetvis på var du bor i landet.rolleyes.gif
Plantera i krukor och täck med frigolit, gamla mattor etc.
kerstin z5-6
verkar som Jenny redan passerat det stadiet men tanke på en annan fråga ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Vilka påsar har du hemma då ?
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-11-2006, 15:32)
ähum du har inte sett Sundsvalls ljusaste kök märker jag blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vad är det för en massa växter du har i köket då?
Blir ju allt lite nyfiken på var du lagar mat och äter... biggrin.gif
kerstin z5-6
Det är inte mitt kök utan Anki i sundsvalls
jag behöver numera inte ta till huset för frösådderna , men förr var det plantor o jord överallt
mina börjar i vinterträdgård

och slutar här i mars

titti49zon6
Hej Jenny, ska kolla om jag har några cclematisfröer som jag kan skicka
ev.kan jag ha något annat som du kan starta med biggrin.gif
Förstår om du inte kan ha så mycket på köksbordet,vovvarna käkar väl upp sådderna då laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Har du hoyor i akvariet med eller kan du börja odla lite smått i det,
du bor ju i ett varmt klimat jämnfört med mej och Kerstin, z1 eller2
Hör av dig om du är intresserad,kanske nån annan som också har nåt lämpligt
jennyp
jag tar gärna lite klematis... zon 1 är det här ja smile.gif

köksbord har jag tyvärr inget än eftersom jag nyss flyttat och plats har jag inte direkt heller eftersom jag bor i en liten etta med två bushundar, men lite får det allt plats på skrivbordet... smile.gif

i småakvarierna bor det hoyasticklingar ja smile.gif

hittade ett par narcisser och liljor billigt i dag så de ska ner i jord i morrn med juteväv runt tillsammans med de andra smile.gif

vad jag har hemma nu... ja det är en jäkla massa. det mesta från i fjol.

Cymbalblomma Nolana paradoxa
Ringblomma Calendula officinalis
Blåvinda Convolvulus tricolor
Rävsvans Amarantus
Rosenskära Cosmos bipinnatus
Sömntuta Eschscholzia californica
Busk-krasse Tropaeolum majus
Sommarmalva Lavatera
Vit Sommarslöja Gypsophila elegans
Petunia
Luktärt Lathyrus odoratus
Sommaraster Callistephus chinensis
Stor Doroteablomma Dorotheanthus bellidiformis
Tagetes Tagetes patula
Blomstertobak Nicotiana Sanderae-gr
Kantlobelia Lobelia erinus
Slingermix
Gurkört
Slingerkrasse Tropaeolum majus
Fjärilskrasse Tropaeolum peregrinum
Viscaria
Blomman för dagen Ipomoea tricolor
Ringkrage Chrysanthemum carinatum
Mariaklocka Campanula annula
Blåklint Centaurea cyranus
Stockros Alcea rosea
Judas silverpenningar Lunaria annua
Fingerborgsblomma Digitalis Purpurea
Akleja Aquilegia vulgaris
Näva Geranium
Taklök mix Sempervivum
Temynta Monarda didyma
Spikklubba Datura
Bolltistel Echinops sphaerosephalus
Vild lupin
Blå lupin
Dvärgbitterrot Lewisia pygmea
Bitterrot
Myskmalva Malva Moschata
Japansk lykta Physalis franchetii
Frilandshibiscus Hibiscus syriacus
Ekorrkorn Hordeum jubatum
Papegojblomma Strelitzia reginae
Gerbera Gerbera cantabrigiensis
kerstin z5-6
Papegojblomman Streilitza kan du så nu -den tar lång tid att komma upp
perennerna som ska kylas , akleja, olika Lewisia -bitterrot tex kan du så och ställa ut i jan-feb smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Du kan även fröså Taklökmixen, dom växer rätt sakta rolleyes.gif /Helen
Anki V
CITAT (Jonas70 @ 09-11-2006, 16:06)
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-11-2006, 15:32)
ähum du har inte sett Sundsvalls ljusaste kök märker jag  :blink:  :lol:  :lol:  :lol:

Vad är det för en massa växter du har i köket då?
Blir ju allt lite nyfiken på var du lagar mat och äter... biggrin.gif

Lagar mat och äter…..Jo man skaffar sig ett hyggligt avtal med sin lokale pizzaleverantör. tongue.gif

Skämt å sido, så där fullt var det bara i halva april och i maj.

Personligen tycker jag att det är ett rätt hyggligt resultat att ha lyckats dra upp ca 240 perenner och sommarblommor och förkultiverat dahlior, liljor och pelargonior i en lägenhet på 52m2 sleep.gif sleep.gif

Hur det ska gå nästa säsong står skrivet i stjärnorna.
Årets "önskelista" är dubbelt så lång som fjolåreta men 6 dubbelarmaturer a´18W är redan inhandlade för nu ska bokhyllan i vardagsrummet byggas om till plantskola. De där gamla böckerna som står där har jag ju ändå redan läst. wink.gif

Sedan har jag fått garantier från en ”räknekunnig” odlait att man ledigt kan få in 400 9x9 krukor på platsen där det normalt får plats 240. Hemligheten är att använda rätt formel och sin kreativitet. laugh.gif ohmy.gif

/Anki
kerstin z5-6
japp så är det -enkel matte ...

blink.gif biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Heja Anki! biggrin.gif laugh.gif så där ska det se ut biggrin.gif biggrin.gif /helen
Monica E
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-11-2006, 12:48)
Papegojblomman Streilitza kan du så nu -den tar lång tid att komma upp
perennerna som ska kylas , akleja, olika Lewisia -bitterrot tex kan du så och ställa ut i jan-feb smile.gif

Vad menar du med att kyla frön,har för första gången samlat lite frö från akleja,ska dom stå ute? det är mycket man ska lära sig som nybörjare.
Helen i Piteå Zon 5
Jo, de flesta sorterna av Aquilegia behöver en kylperiod för att gro. Du frösår fröna i jan. fuktar jordytan lätt, 1 dygn inne, sedan ut eller i kylskåp minst 4v. helst ngt. mer. Jag brukar låta de flesta av mina Aquilegiasådder stå ute och låta dom gro där under våren. Sen skolar du om en och en.
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...7326_akleja.jpg
Har man plockat frön i trädgården och har fler sorter så får man inte räkna med att plantorna blir identiska modern, pga. att Aquilegian korsar sig hej vilt med varandra rolleyes.gif Lycka till! /Helen

PS: Sådder jag ställer ut skyddar jag med ett tunt lager vermiculit eller sand för att hålla sådderna bättre fuktig + att jag lägger över alla krukor med en fiberduk som skydd mot 'flygande' frön utifrån och fåglar m.m. DS
kerstin z5-6
Har ett album med lite sådana allmänna tips -
HÄR
kanske kan det vara till hjälp

Om du är osäker på huruvida en fröslag ska kylas eller ej brukar alltid nån veta det
Och i stort sett inga frö tar skada av kylan
De får dock aldrig läggas i frysen , inte heller hjälper det att kyla påsen med torra fröer ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon