Piccante
På sajten Svensk natur ifokus pågår en diskussion om huruvida det finns Mufflonfår eller ej i Sverige. Mufflon är inte inhemska i norra Europa och jag trodde att de bara fanns i vilthägn. I jaktlagen finns det föreskrifter som reglerar Mufflonjakt och därför tror en del att de måste finnas i landet, eftersom lagen omfattar dem. Själv tolkar jag föreskrifterna för att bara gälla vid jakt i hägn. Men enligt uppgifter ska det finnas förvildade mufflon både här och var, främst i Bohuslän och Sörmland. Men det verkar mest som om folk tror att det finns , inte att man verkligen vet att de finns. Jägarförbundet hade inga uppgifter om antal vad jag kunde hitta. Har någon sett ett vilt Mufflon på riktigt??? Eller har det blivit ett rykte bara att de finns en vild stam efter att några individer har rymt vid något tillfälle.
pejori
har aldrig sett ett riktigt mufflon i verkligheten rolleyes.gif
men jag har ett.......EN KATT som faktist heter just mufflon laugh.gif laugh.gif
döpt efter fårrasen wub.gif
KURT
Om det finns jägare som vill jaga mufflon (och det finns det säkert), så kommer den också att finnas vild i Sverige. Jägarna planterade ju ut vildsvinen, de har inte alla rymt. Det är jägare som illegalt planterade ut rådjur på gotland. Så för jägare finns inga regler, man utrotar det vilt man inte vill ha och planterar glatt in det man vill jaga.
Lars-Olof Arvids
Ja, lösa uppgifter finns om frilevande mufflon här i Bohuslän. Kan någon bevisa detta, med bilder och/eller mer exakta uppgifter från seriösa källor, är jag mycket intresserad! Sedan är det en annan sak om denna främmande art bör finnas här.

Olle
*rolf*
Intressanta nytillskott.
Var det inte en känguru enligt uppgift i Värmland för några år sedan?
Ser fram emot vilda elefanter, lejon och tigrar. Vad är debatten om vargar om vi skulle få en stam av tigrar?
Boxer
www.svanrek.se
anna_rispan
Lars-Olof och andra som undrar: Jag har ett svagt minne av att de skrev om Mufflon i tidningen här. I Södermanland då. Däremot minns jag inte om de hade bild på Mufflon utanför hägn eller om det var på insidan av ett hägn. Men det kanske går att söka på biblioteket där du bor. Jag menar att de kan hjälpa till att hitta artiklar om Mufflon.

Däremot kan jag ju tycka att om de hade fotograferast utanför hägn och trivs i vårt land borde de ha förökat sig och spridit sig. Men de kanske inte lever så???
Boxer
www.jagareforbundet.se
zaaritha
Jägarna vill säkert få jaga ännu fler djurarter!
De ska då ej påstå att de jagar för att hålla nere djurstammarna!
Varför tål de då inte att det finns rovdjur i landet?
*rolf*
Jag är skeptisk!

Att de inte är mer precisa i sina positionsangivelser gör mig misstänksam. Bor i Sörmland och känner många i Bohuslän. Har aldrig hört att någon mufflat om Mufflon. Internet är bra men man skall vara försiktig med att tro på vad man hittar.

Finns (fanns) det verkligen frilevande på "öar i Bohuslän"??? Även där blir det is så då är de väl inte kvar. Simma kan de också. Tycker att texten hos Jägarförbundet och "svanrek" låter väldigt lika. Kan det vara samma ursprungstext?

Vildsvin får man skjuta när som helst, det brukar man få med inplanterade djur. Undantaget suggor med kultingar. Vildsvin borde vara något mer ursprungliga i landet än Mufflon. Intressant om det verkligen finns jaktföreskrifter för Mufflon.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Piccante
Mufflon ska visst finnas på Dyrön i Bohuslän, den ligger i havet utanför Kungälv eller där i trakterna. Men jag är skeptisk till att de är "vilda" i egentlig mening. De kan varken ha spridit sig dit naturligt eller överleva där om det inte vore meningen att någon verkligen vill ha de där. Det hade ju varit hur lätt som helst att utrota dem annars från en liten ö om de inte vore önskvärda där. Det är nog mer som ett vilthägn utan stängsel när man har mufflon ute på en ö.
*rolf*
Dyrön ligger söder om Tjörn, nära Åstol, Där har jag varit nyligen. Garanterat med Mufflon. Deras hemssida har info. Det är inte särskilt stor. Som alla öar där nera är den ganska kal också
.

http://www.dyron.nu/sv/index.html smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon