|
netaave
09-11-2006, 14:58
Igår fick vi ett brev från gatukontoret där vi ombads flytta vår husvagn som stått på gatan under vår ombyggnad. Vi blev väl lite konfunderade över varför vi fick brevet om någon klagat eller så. Men eftersom det ändå var planerat att vi skulle flytta ner den igen på lörd. så brydde vi oss inte så mycket. Vi hade kommit överens med de grannar det berör i fråga om utsikt att den stod där, för dom var det ok, den hindrar inte någon som helst trafik då den står i vår tomtgräns. Idag upptäckte vi att polisen varit här både igår och i förrgår och att vi fått parkeringsböter. Inga som helst parkeringsrestruktioner råder på gatan som är en liten återvändsgata, flera grannar har sin "andrabil" på gatan om nätterna. Dagispersonalen och en del föräldrar parkerar hela dagarna. Det hindrar ingenting eftersom vi snöröjer själva och är medlemmar i en vägförening. Ändå har vi fått böter enl paragraf 29, "parkering under lång tid" Fattar inte nåt!
Gossen Ruda
09-11-2006, 15:02
Ofta finns det en generell bestämmelse i den lokala ordningsstagan om hur länge ett fordon får stå parkerat på allmän väg. Här i Göteborg tror jag det är ett dygn, fast jag tror inte bestämmelsen övervakas särskilt flitigt.
Fy vad gnidna de var...  ...att de inte skäms...varför kontaktar de er inte och hör om varför ni står där och hur länge ni hade tänkt stå där... griniga mäniskor finns det gott om... *suck*
netaave
09-11-2006, 15:04
Men det här är inte en allmän väg, den går ju under vår vägförening.
Gossen Ruda
09-11-2006, 15:07
CITAT (netaave @ 09-11-2006, 15:04) Men det här är inte en allmän väg, den går ju under vår vägförening. Då blir det mer underligt. Kontakta polisen och fråga vad dom sysslar med.
Har du kontrollerat om det kanske i vägföreningen beslutats om att fordon inte får stå längre än 24 tim på samma plats.
Den regeln har vi på våra parkeringsplatser.
netaave
09-11-2006, 15:08
Nu fick jag dessutom nästan hjärtinfarkt för vad gör min man, jo drar ner vagnen i garagenerfarten för hand. Förmodligen i rena ilskan! Vi har inget drag på den nya bilen ännu. Vad hade inte kunnat hända om han tappat taget eller inte orkat? Ja, ja bort från gatan kom den kvickt som 17 i alla fall!
netaave
09-11-2006, 15:10
CITAT (askar @ 09-11-2006, 15:07) Har du kontrollerat om det kanske i vägföreningen beslutats om att fordon inte får stå längre än 24 tim på samma plats.
Den regeln har vi på våra parkeringsplatser. Finns ingen sådan regel, vi bestämmer ju sådant själva. Nej det är förmodligen någon granne som ringt polisen på djävulskap.
spektakelrakel
09-11-2006, 15:13
CITAT (netaave @ 09-11-2006, 15:10) CITAT (askar @ 09-11-2006, 15:07) Har du kontrollerat om det kanske i vägföreningen beslutats om att fordon inte får stå längre än 24 tim på samma plats.
Den regeln har vi på våra parkeringsplatser. Finns ingen sådan regel, vi bestämmer ju sådant själva. Nej det är förmodligen någon granne som ringt polisen på djävulskap. Finns det ingen sådan regel så kan ni såklart inte heller bli bötfällda. Så antingen har du eller polisen fel. Det går alltid att bestrida myndighetsbeslut.
CITAT (netaave @ 09-11-2006, 15:10) CITAT (askar @ 09-11-2006, 15:07) Har du kontrollerat om det kanske i vägföreningen beslutats om att fordon inte får stå längre än 24 tim på samma plats.
Den regeln har vi på våra parkeringsplatser. Finns ingen sådan regel, vi bestämmer ju sådant själva. Nej det är förmodligen någon granne som ringt polisen på djävulskap. Snabbaste vägen att få klarhet är att ringa polisen. På böteslappen ska det också stå orsak till boten.
Inget konstigt alls egentligen, det är bara på den egna tomten (eller annans tomt enligt överenskommelse) man får ställa upp husvagnar på. Det klassas inte som bilen att man parkerat den där, utan som uppställning och så länge vägen inte är en auktoriserad camping så är nog boten rätt utfärdad. Eventuellt att vägen råder under "allemansrätten" vilken tillåter uppställning under ett dygn, dock inte nära bebyggelse.
netaave
09-11-2006, 15:49
Har pratat med polisen och det var mycket riktigt som jag trodde. Fick också veta vilken granne och det gör mig ännu mer förbannad. Minns ni tråden om barnen som cyklade utan tillsyn på gatan? Det är dom föräldrarna som anmält parkeringen och då måste polisen agera. Vi har ju stått mer än 48 timmar. Dom här grannarna bor två hus före oss, behöver aldrig ens åka förbi oss. Det är baraderas barn som cyklar förbi här. Hämnd för att vi klagat på deras barn alltså, grannen mitt emot har fått brev om att dom inte får ha soptunnan i tomtgränsen, förmodligen är det samma folk som anmält detta. Det är bara det att det är 10 grannar till som har soptunnorna vid staketet. Men dom har inte klagat på deras barn, förstås!
Så brukar det ju ofta bli på mindre orter man håller reda på varann och det slutar med anmälningar till höger och vänster.
netaave
09-11-2006, 15:56
CITAT (askar @ 09-11-2006, 15:53) Så brukar det ju ofta bli på mindre orter man håller reda på varann och det slutar med anmälningar till höger och vänster.  Vi har bott här i 22 år och aldrig någonsin varit med om detta. Dom har bott här sen förra julen. Kommer nog att bli ganska utfrusna nu.
CITAT (netaave @ 09-11-2006, 15:56) CITAT (askar @ 09-11-2006, 15:53) Så brukar det ju ofta bli på mindre orter man håller reda på varann och det slutar med anmälningar till höger och vänster.  Vi har bott här i 22 år och aldrig någonsin varit med om detta. Dom har bott här sen förra julen. Kommer nog att bli ganska utfrusna nu. Frågan är väl bara om det förvärrar saken. När man bor på en liten ort är relationerna med grannarna ganska viktiga. Lätt att hamna i ett ekorrhjul där man hela tiden "ska ge igen".
Ahhhh, varför kunde inte grannarna ha pratat med er istället för att anmäla er! Så onödigt att ställa till sånt här. Visst, de har säkert rätt i sak, men varför, varför inte ta det mellan fyra ögon istället så slipper det bli massa tjafs och onda ögon.
netaave
09-11-2006, 18:28
CITAT (AnitaGg @ 09-11-2006, 16:18) Frågan är väl bara om det förvärrar saken. När man bor på en liten ort är relationerna med grannarna ganska viktiga. Lätt att hamna i ett ekorrhjul där man hela tiden "ska ge igen". Tycker inte grannrelationer är det viktigaste jag har. Jag tänker inte ge igen. Men tänker inte heller ha med dom att göra, ignorerar dom bara. Finns ju fler grannar man inte pratar så mycket med, så varför skulle jag göra det med just dom här. Har ju redan dom vi umgås med.
netaave
09-11-2006, 18:29
CITAT (Tezzla @ 09-11-2006, 16:41) Ahhhh, varför kunde inte grannarna ha pratat med er istället för att anmäla er! Så onödigt att ställa till sånt här. Visst, de har säkert rätt i sak, men varför, varför inte ta det mellan fyra ögon istället så slipper det bli massa tjafs och onda ögon. Ja i synnerhet som vi kommit överens med dom det berörde. Dom hade ju inte behövt lägga sig i alls, åker ju inte ens förbi här.
ingrid fuxwall
09-11-2006, 21:33
CITAT (AnitaGg @ 09-11-2006, 17:18) CITAT (netaave @ 09-11-2006, 15:56) CITAT (askar @ 09-11-2006, 15:53) Så brukar det ju ofta bli på mindre orter man håller reda på varann och det slutar med anmälningar till höger och vänster.  Vi har bott här i 22 år och aldrig någonsin varit med om detta. Dom har bott här sen förra julen. Kommer nog att bli ganska utfrusna nu. Frågan är väl bara om det förvärrar saken. När man bor på en liten ort är relationerna med grannarna ganska viktiga. Lätt att hamna i ett ekorrhjul där man hela tiden "ska ge igen". Mycket kloka ord, söker efter en smilies med tummen upp men hittar ingen. ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|