ewa zon 3
Tänkte lysa upp novembermörkret lite med en amaryllis.
Så fort jag fick lökarna från Odla så planterade jag och nu blommar den redan smile.gif

/Ewa

malin72
åhhhhhhhhhhhhhhh vad underbart wub.gif wub.gif wub.gif

en favvo blomma tongue.gif tongue.gif nu längtar jag ännu mera till jul fint och amaryllisar rolleyes.gif
maimiti
Jättefin wub.gif
vickeva
Så vacker med det gröna i mitten..
Helen i Piteå Zon 5
vackert, vackert och stämmningsfullt wub.gif /Helen
askar
Så vacker den är. smile.gif

Jag köpte lök till vitblommande på COOP
den har precis fått knopp.
Rossi
Jättefin!

Jag har två "vanliga" amaryllisar: Mont Blanc och Nilla. Här har knopparna precis börjat visa sig.

Sen har jag tre Cybister-amaryllisar: Ruby Meyer, Chico och Emerald. Där är inga knoppar än men de kan ta god tid på sig.
ewa zon 3
Tack ska ni ha wub.gif
Den vita är 'White Nymph' i bakgrunden skymtar knopparna på 'Nymph' - vit med röda ränder. 'Red Nymph' är trög och står och tjurar lite ovanpå varmvattenberedaren.

'Chico' hade jag förra året, urläcker blomma som höll sig länge.

/Ewa
askar
Min lök satte jag i jord på tisdag kväll, igår kom knoppen.
Krukan står på fönsterbänk med varmt element under.
Kan jag låta den stå där eller bör den flyttas till lite svalare
rumstemp.
lissa
Vilken tur du har haft..Jag beställde 4 och 1 var dålig...Dom handra har börjat få blad isf knoppar

Kan någon ge mig råd för att dom sätter igång.. Dom står på TVn som är på nästan jämt. Dom har varit i jorden ca 2 veckor nu,

Den sista är den som har en stängel på gång också
Rossi
CITAT (ewa zon 3 @ 10-11-2006, 15:05)
'Chico' hade jag förra året, urläcker blomma som höll sig länge.

Har du sparat din Chico? Har den gett sidolökar? (Jag vet inte om de gör det ...)

Det är två veckor sedan vi fick hem våra tre Cybister-Amaryllisar men det har inte hänt något med dem än men jag har hört att de kan ta lite längre tid på sig.
ewa zon 3
Nä, jag sparade inte mina 'Chico'. Har aldrig sparat några amaryllis, trodde de var svårt att få de att blomma lika vackert nästa år.

/Ewa
ewa zon 3
CITAT (askar @ 10-11-2006, 15:25)
Min lök satte jag i jord på tisdag kväll, igår kom knoppen.
Krukan står på fönsterbänk med varmt element under.
Kan jag låta den stå där eller bör den flyttas till lite svalare
rumstemp.

Kan inte så mycket om amaryllis. Följde bara råden på pappret som kom med lökarna. Där står det att när den börjat blomma ska den helst stå lite svalt placerad.

/Ewa
ewa zon 3
CITAT (lissa @ 12-11-2006, 01:52)
Kan någon ge mig råd för att dom sätter igång.. Dom står på TVn som är på nästan jämt. Dom har varit i jorden ca 2 veckor

Inget experttips men de ska står varmt och mörkt vad jag förstår om de inte vill växa brukar de stå för kallt. Mina stod ovanpå varmvattenberedaren 25-30 plusgrader med paperspåsar över sig tills det att blomstängeln kommit upp ordentligt. Min röda har inte kommit upp så mycket och ändå har lökarna fått samma behandlig. Amaryllislöken på 2:a bilden ser väl fin ut smile.gif

/Ewa
askar
Lissa...kanske kan du ta upp löken och "väcka" rötterna
om du inte redan gjort det.

Jag hade först löken ovanpå en vas... rötterna var en bit ner i vattnet.
Så fick den stå från morron till kväll, sedan planterades den i kruka
med pappersstrut över...igår kom andra knoppen men jag låter struten
vara på och den får stå kvar i värmen ett par dagar till...sedan flyttar jag den
in i rummet.
lissa
Jo jag hade lökarna i vatten ( rötterna så klart)drygt över en natt, och sen strutar. Tror att dom ska få "mössor " igen.
Egentligen är det konstigt att det står lite olika odlingsråd på pappret och kartongbiten, för där stod det inget om strut, så jag följde pappersråden. Än har jag inte gett upp, och den förstörda kommer nog till våren om den inte ruttnar förstås smile.gif
sudden
amaryllisen din var otroligt vacker!! även jag har tjyvstartat wub.gif

fast min är så konstig!!! tv blommor har slagit ut helt men de andra två på samma stängel bara vill inte blink.gif
Maggan H
Min vita nymph blommar också, kommen från odla och planterad v43. Den bara sköt upp som en raket men jag tycker inte att den är lika fin som din, ewa zon 3. Inte riktigt fylld. Köpte även den röda nymphen, på den syns halva knoppen bara. Konstigt att det kan vara sån skillnad, när de fått precis samma behandling. Ville ha dem som julblomma, men kanske kommer det fler stänglar som förhoppningsvis står till första advent åtminstone. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon