Full version: Raster
Bee
Med anledning av pratet i en annan tråd om vad folk har för sig på sina raster.

Jag blev lite förvånad över att några av er säger att ni har lagstadgade raster utöver lunchrasten. Nej, förresten, inte förvånad - avundsjuk skall det vara tongue.gif

Inom mitt avtalsområde - Sif - och på min arbetsplats råder 42 minuters lunchrast. Punkt. Ingen mer rast som är avtalad. Lagen säger ju bara att att om man jobbar mer än fem timmar har man rätt till 30 minuters rast. Vi har hela 42 minuter på vår 8-timmarsdag!
Jag har jobbat här i många år och frågan om rätten till fikaraster dyker upp då och då. Visst har man fikarast om tid medges, tex så är fredagsfikat lite heligt. Men när frågan dyker upp om man har *rätt* till raster utöver lunchen så är det ingen som egentligen vet vad som gäller. (Dessutom har det över tiden blivit så att fikarasterna blir mer och mer sällsynta helt frivilligt. Folk har inte tid med det. Man går till kaffeautomaten och hämtar kaffe och går sen tillbaka och fortsätter jobba. Lite osocialt kanske.)

Så hur har ni det som jobbar inom andra avtalsområden - står det i ert avtal att ni har rätt till fler raster än lunchen? Har/tar ni fikarast på för- och eftermiddag?
Björken
Jag jobbar inom Kommunal och vad jag vet så finns det ingen mer än den lagstadgade rasten på en halvtimma. Jag jobbar heltid.
I sällsynta fall så kan vi också ta en extra fikarast om någon tex fyllt år och bjuder på tårta. Men då vi inte är så många på min arbetsplats så blir det inte så ofta.
I denna lagstadgade rast tar jag min enda cigarett under arbetsdagen. biggrin.gif
anna_rispan
Ja du. Det finns väl i något dokument från erat fack där du kan läsa om raster. Har man möjlighet så är det kankse ändå värt den tid det tar för att hinna byta några ord med kollegor o låta kroppen byta ställning och så....

Det är väl i mänskliga rättigheterna det står något om fem minuters rast/paus efter 60 minuter arbete... Eller har jag drömt det??

En del jobb har säkert svårt att tillåta rats. En kompis har jobbat mycket i fabrik o det låter kämpigt. Att inte kunna lämna sin plats för att gå på toa för att det inte är någon som kommer o byter av vid en viss tid.....
Magdis
Jag har haft 30-45 minuters lunchrast som mest. Då är det meningen att man ska kunna gå ifrån arbetet (men det blir lite si o så med det i mitt yrke)

Nu när jag jobbar natt har jag inte rätt till någon rast alls under de 10 timmarna...dock får man ju sitta ner och ta det lugnt om läget tillåter det såklart. Men lämna kan man ju självklart inte göra. Jag kan inte ens lämna avd. för att åka upp till lab. eller ner för att hämta patient på akuten. Då får antingen undersköterskan gå istället eller så ber man en sköterska från tvillingavdelningen att passa avd. under tiden.
Whiskuchi
Vi har fem minuter per 60 arbetade minuter, och slår ihop dem till längre frukostrast. Lunchen (30 min) "ger vi oss själva" så att säga, vi är på jobbet 8½ timma och den där halvtimmen är lunch.
netaave
Rast och rast, vi fikar vid 9, ibland en kvart ibland om det är lugnt längre.
Dom som har lunch tar väl det allt från 45min till 1 timme.
om dom fikar på em vet jag inte för då är inte jag där. tongue.gif
Gurkan
CITAT (Bee @ 09-11-2006, 17:06)

Jag blev lite förvånad över att några av er säger att ni har lagstadgade raster utöver lunchrasten. Nej, förresten, inte förvånad - avundsjuk skall det vara tongue.gif

Inom mitt avtalsområde - Sif - och på min arbetsplats råder 42 minuters lunchrast. Punkt. Ingen mer rast som är avtalad. Lagen säger ju bara att att om man jobbar mer än fem timmar har man rätt till 30 minuters rast. Vi har hela 42 minuter på vår 8-timmarsdag!
Jag har jobbat här i många år och frågan om rätten till fikaraster dyker upp då och då. Visst har man fikarast om tid medges, tex så är fredagsfikat lite heligt. Men när frågan dyker upp om man har *rätt* till raster utöver lunchen så är det ingen som egentligen vet vad som gäller. (Dessutom har det över tiden blivit så att fikarasterna blir mer och mer sällsynta helt frivilligt. Folk har inte tid med det. Man går till kaffeautomaten och hämtar kaffe och går sen tillbaka och fortsätter jobba. Lite osocialt kanske.)

Så hur har ni det som jobbar inom andra avtalsområden - står det i ert avtal att ni har rätt till fler raster än lunchen? Har/tar ni fikarast på för- och eftermiddag?

Eftersom jag inte är fackansluten kan jag ta kafferast när jag vill !! laugh.gif

På alla ställen jag jobbat på, stora svenska företag typ Volvo, SCA, Mölnlycke, Tetra Pak m.fl. så har man alltid fika vid 9 och 14 eller 14:30 + lunch på 42 minuter eller vad det nu är. En fikarast är allt mellan 15 och 45 minuter beroende på dagsform och veckodag.

Stämpelklocka har jag bara sett en ända gång och det var när jag jobbade åt Volvo.
Rapchic
när jag sommarjobbade på älderboende i sommar
så tog dom som jobbade där 2xca 30 min raster + lunchrast på 45 min
+ raster lite nu och då med kaffe el cigg
jag satt bara lunch och när det absolut inte fanns nått att göra
tex när nån larmade när dom fikade sprang jag och frågade om jag kunde hjälpa
(kunde inte så mkt eftersom det var första gången jag jobba inom vården
+ jag hade inte delegering)

lite respektlöst tyckte jag mot dom äldre när dom tex kunde bli glömda på toa
och så larmade dom jätelänge men personalen antog att dom bara
skulle på toa och fortsatte och fika mad.gif
gammelnalle
det är väl skillnad på rast och paus???
och i avtalet (oavsett om man är med i facket eller ej smile.gif )

en rast (om jag minns rätt) är en obetald avvikelse från det ordinarie arbetet, medan en paus (fortfarande om mitt minne inte sviker mig) är när man på betald arbetstid gör ett uppehåll...för tex röka, tolettbesök osv..
sen finns det nog olika avtal för varje branch... och definitivt funkar det olika på olika ställen...

Många arbetsgivare har fattat hur viktigt det är för de anställda att "snacka över en kopp kaffe" och att man löser många problem där.
Hos oss är det enda möjligheten för oss att diskutera gemensamma problem.

Men sen finns det givetvis alltid de som utnjyttjar och tänjer på gränserna hela tiden...

b
Margith

Jag behöver ingen fackförening för att räkna ut det här unsure.gif
Min arbetstid är mellan 08.00 och 17.00, heltid är 8 timmar per dag. Det innebär att jag har 1 timmes rast per dag.
För mig väldigt enkel matematik tongue.gif
Nu har jag en förstående chef, som inte bryr sig nämnvärt om hur jag fördelar den här timmen under dagen, men för att återknyta till en annan tråd, JA, jag ser till att mitt cigarett-rökande ryms inom den timmen biggrin.gif
Björken
CITAT (anna_rispan @ 09-11-2006, 17:34)
Ja du. Det finns väl i något dokument från erat fack där du kan läsa om raster. Har man möjlighet så är det kankse ändå värt den tid det tar för att hinna byta några ord med kollegor o låta kroppen byta ställning och så....

Det är väl i mänskliga rättigheterna det står något om fem minuters rast/paus efter 60 minuter arbete... Eller har jag drömt det??

En del jobb har säkert svårt att tillåta rats. En kompis har jobbat mycket i fabrik o det låter kämpigt. Att inte kunna lämna sin plats för att gå på toa för att det inte är någon som kommer o byter av vid en viss tid.....

Det där med 5 minuters rast efter 60 minuters jobb skulle jag tycka vore intressant att veta om det verkligen finns lagligt någonstans. Vet att det existerar på många håll men jag har läst genom de flesta fackliga avtal och arbetstidslagarna som finns och kan inte någonstans hitta att det finns inskrivet. Intressant frågeställning för mig eftersom det diskuteras just nu på ett annat forum jag är med på en kant.
Hannele
Jag har hört 5 minuter varje timme, s.k. "kissepaus".
Man kan ha hur mycket raster man vill, men då får man jobba längre.
De flesta väljer att gå hem så fort som möjligt. huh.gif
stina
Jag jobbar på en webbredaktion (offentlig sektor). Vi har mellan 30 min och 2 timmars lunch (flextid). Två organiserade fikapauser har vi, en på morgonen, strax efter nio brukar det bli, och en på eftermiddagen runt tre. Våra fikapauser är heliga, fast vi är 25 personer vägrar vi kaffeautomat utan gott färskbryggt kaffe ska det vara. Turas om att sätta på kaffet och den som först kommer ut till fikat slår i en gång-gång. Alla (som kan) kommer till fikapauserna och längden varierar väldigt beroende på tid och samtalsämne. Och ja - vi pratar jobb också på fikat - men ofta annat dösnack också.
Gurkan
CITAT (stina @ 09-11-2006, 19:46)
Jag jobbar på en webbredaktion (offentlig sektor). Vi har mellan 30 min och 2 timmars lunch (flextid). Två organiserade fikapauser har vi, en på morgonen, strax efter nio brukar det bli, och en på eftermiddagen runt tre. Våra fikapauser är heliga, fast vi är 25 personer vägrar vi kaffeautomat utan gott färskbryggt kaffe ska det vara. Turas om att sätta på kaffet och den som först kommer ut till fikat slår i en gång-gång. Alla (som kan) kommer till fikapauserna och längden varierar väldigt beroende på tid och samtalsämne. Och ja - vi pratar jobb också på fikat - men ofta annat dösnack också.

Tycker jag låter som en sund inställning. Funkar ju såklart inte om man har kunder/patienter/medborgare som sitter och väntar ... men de flesta mår bra av att kunna vara flexibla i sina arbetsdagar snarare än att låta klockan styra bara för sakens skull.

Själv brukar jag drälla in på kontoret vid 10-11 tiden men det är en annan historia ... laugh.gif
cic
Det kan ju såklart vara olika på olika arbetsplatser. Men blir man osäker på om man får för lite rast så kan man ju kolla Arbetsmiljöverket-Arbetstidslagen.

Sen är det ju, som någon annan också sa, skillnad på rast och paus. Rast är obetald tid som man gör vad man vill med och pausen går man och tar ett glas vatten/går på toa på betald tid.
gammelnalle
CITAT (cic @ 09-11-2006, 20:05)
Det kan ju såklart vara olika på olika arbetsplatser. Men blir man osäker på om man får för lite rast så kan man ju kolla Arbetsmiljöverket-Arbetstidslagen.

Sen är det ju, som någon annan också sa, skillnad på rast och paus. Rast är obetald tid som man gör vad man vill med och pausen går man och tar ett glas vatten/går på toa på betald tid.

det tog lite letande...
http://www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/raster.aspx

b
Pirum
Jag har just nu (eller, inte NU, men när jag är på jobbet) en obetald lunchrast på 30 minuter (prick, inte en sekund mer).
Det är aningen för lite tycker jag, men i en industri med treskift så blir det inte långa raster. Med toabesök, mat i mikron, gå till och från arbetsstationen...i praktiken kan man sitta ner i 15 minuter.
Utöver detta har vi 2*15 min betald paus. Inräknat toalettbesök och kö till kaffeautomat kan man sitta ner i 5 min varje paus kanske. Tur man inte röker som sagt, och tvingas stå ute.

Vid arbetstationen är det inte tillåtet att sitta. Gå på toaletten får man såklart i nödfall, men helst inte.

Givetvis är vi konstant underbemannade, och jobbar övertid precis på gränsen till det lagliga.

Ok, nog med gnäll, men det jag vill säga med ovanstående är att på en sådan arbetsplats hinner man aldrig riktigt slappna av. Jag tror att en sådan arbetsmiljö i längden är dålig. Och andelen personer över 50 år på arbetsplatsen är väldigt liten, handlar om några få procent av folket på 'golvet'. Men, tempot höjs vid maskinerna som sagt...verkar som att industrijobben snart är tillbaks till Charlie Chaplins 'Moderna Tider'...
ester
Vi har "matuppehåll" dvs vi kan luncha när det finns tid. Ibland finns det ingen tid och då är det macka framför skärmen som gäller. Telefonen måste vi alltid ha med oavsett. Finns det gott om tid kan vi smita ner till personalfiket på förmiddagen för en kopp te och en bulle! Frihet under ansvar.

Det är ganska sällan som det är så stressigt att vi inte hinner med lunchrast.
Bee
Så det är en verklig skillnad mellan paus och rast. Det visste jag inte. Trodde det var två ord för samma sak. Där ser man smile.gif

Men lite luddigt är det. Nu klagar jag inte på min arbetsplats. Vi kan ta de ras.. eh.. pauser... vi behöver och det är nog väldigt olika hur folk gör med det.

Men idag är det Fredag! Och då blir det Fredagsfika! Hoppas det blir en go bulle till.... gillar vetekrans med mandelmassa i tongue.gif
Rossi
Jag tillhör också SIF. Vi har 30 minuters lunchrast samt 10 minuters frukostrast. På eftermiddagen får vi också ta 10 minuter men då ska vi sitta vid skrivbordet och så att säga jobba samtidigt som vi fikar.
Rossi
CITAT (Björken @ 09-11-2006, 19:39)
CITAT (anna_rispan @ 09-11-2006, 17:34)

Det där med 5 minuters rast efter 60 minuters jobb skulle jag tycka vore intressant att veta om det verkligen finns lagligt någonstans. Vet att det existerar på många håll men jag har läst genom de flesta fackliga avtal och arbetstidslagarna som finns och kan inte någonstans hitta att det finns inskrivet. Intressant frågeställning för mig eftersom det diskuteras just nu på ett annat forum jag är med på en kant.

Såvitt jag vet gäller det om du har ett väldigt monotont jobb à la löpande band.
krellus
Jag/vi tar normalt och går bort till kaffe bryggaren och går sedan tillbaka till arbetsplatsen.
kristerh
vi har 45 min lunch fast i regel tar alla ut en timme, sedan har vi ca 15 min rast på både för o em, fast om vi har jättemycket att göra brukar vi skippa kafferasterna
yenny
Vi har inga raster alls, Jag jobbar på ett gruppboende och vi skall alltid vara där. Vi äter när det är lämpligt, ibland tillsammans med de boende ibland själva. Rast ta vi också när det är lämpligt, fast vi kan ju aldrig gå ifrån. Så det handlar mer om att ha tid att sätta sej ner en stund. Oftast med de boende när de fikar.
Kathy

Nej, varken fikarast eller lunchrast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon