Full version: Gammalt plommonträd
Viveka
Mitt gamla plommonträd (ca 35 år), av sorten Victoria, har blivit alltför vidlyftigt med åren. Det är ett vackert träd, även i avlövat skick, men kronan inkräktar för mycket både på min infart och gatan utanför.

Jag vet att man inte ska beskära stenfrukträd i onödan, och jag vill ogärna bli av med de nedre grenarna, där jag har en chans att få tag i frukten innan getingarna, men något måste göras.

Hur och när beskär man lämpligen? Går det att bara korta in grenarna, eller måste jag ta bort dem ända inne vid stammen?
CGB
Man kan korta in grenarna och samtidigt se till att grenkragen hålls intakt. Rekommenderad tidpunkt för beskärning är när frukten mognat på hösten. Grenar grovare än 5 cm bör helst inte beskäras.
Big Gardener
Man bör akta sig för begreppet "korta in grenarna". Det får mig att tänka på att man bara kapar en gren rakt av till lämplig nivå, vilket är förkastligt om man vill ha trädet på längre sikt. Plommonträd är inte världens känsligaste stenfrukt att beskära men kräver ändå en hel del omtanke.

Beskärning av en gren bör alltid ske in till nästa grenfäste. Grenen bör inte sluta i en stump utan alltid i en knopp. På så sätt kan man "korta in en gren". Att bara korta in en gren och lämna en stump ger mycket ofta en kraftig och svårkontrollerad tillväxt från beskärningssnittet.
CGB
Självklart lämnas inga tappar och sårytorna lämnas openslade.
Ophelia
Är okunnig gällande beskärning men ett sådant gammalt och fint plommonträd är ju värd all respekt och vad jag lärt mig här i ett flertal inlägg är att, förutom yipsen i tidigare inlägg, även lägga planering på längre tid. Bättre att se beskärningen under ett antal år än att ta allt nästa år. Tror att det kan vara väl värt speciellt om trädet i sig redan nu är väldigt vackert smile.gif
Sommartorparn
Vad gäller tidpunkt för beskärning så brukar man väl säga att stenfrukt inte bör beskäras på vårvintern utan sensommaren (juli, augusti, september) unsure.gif
Viveka
Bäst i augusti - september...
Betyder det att jag inte kan beskära nu i november?
Det är ju en mild höst än så länge.

Jag vill ogärna förlora ett helt år, men vill å andra sidan skada trädet så lite som möjligt också.
Ophelia
Jag skulle inte göra det. Det kan bli en köldknäpp och sedan är det fuktigt ute. Finns fortfarande svampsporer som gärna sprider sig i fukten. Bäst är när det är soligt, varmt och torrt i luften.
Cilla
Det låter som att det här plommonträdet kommer att få en del lite äldre grenar bortsågade eller beskurna, och då är oftast sensommar till och med september bästa årstiden.

Ju mer man kan planera beskärningen i tid, dvs se att små tunna grenar kommer att vara ivägen i framtiden när de blir grova och långa, desto bättre är det. Och detta är aldrig för sent att börja med - också för detta träd. Ta bort mindre grenar som när de blir längre och hänger ned kommer i vägen.

Träd vill hellre ha 100 små snitt än ett stort. Och alla grenar från stam eller gren kommer att ha samma nivå ovan mark som när de växte ut - träd växer inte som uppskjutna ur marken som gräs gör utan växer i grovlek och från spetsarna på grenarna och ut. Grenar som blir längre förgrenar sig och böjer sig därför en aning nedåt, det är bra att veta medan de är små och man kan ta bort dem utan att göra stora sår i trädet.

Plommon reagerar ofta antingen med yvig skottbildning från snitt vid större grenar eller med att den skurna grenen dör. Beskär därför i grenklyka som Birger tipsade, och där den gren som blir kvar efter snittet naturligt kan ta över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon