Full version: förslag önskas
Gåsis
Jag skulle behöva förslag på vad jag kan gränsa av med här. Det är rakt söderläge, zon 7 och rejält blåsigt. Dessutom gnäller resten av familjen att jag sabbar snöupplägget om jag planterar något längs kanten wacko.gif

Jo, jag vill ju inte det ska vara något som är så högt att det skymmer utsikten utan bara skyddar det innanför lite.

wolkenkrabber
caragan eller bondysyren för att vara typisk?... annars kan du sätt fattigmansbambu som lär hålla sig på plats i den trädgården?
Gåsis
Jo, jag borde förstått att det skulle vara en kamikazee som svarade laugh.gif Lite höga tycker jag syren och karagan är och sen var det snön...tål dom skottas på eller kan man plantera en bit in på gräset så snön får plats utanför? Jo förresten har jag försökt roshäck nedåt men det var inte alls lyckat för dom ville inte ta sig. För blåsigt fick jag höra.

/Åsa
Allis
Vad sägs om Rosenspireahäck? Den blir ca 1 meter hög Plantera den en bit in på gräsmattan så har du plats för snön framför:wub:
Margith
För en som inte är infödd jämte... vad katten är fattigmansbambu?? unsure.gif
wolkenkrabber
CITAT (Margith @ 09-11-2006, 20:46)
För en som inte är infödd jämte... vad katten är fattigmansbambu??  :unsure:

fattigmansbambu är ett annat namn för jätte/park slide:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/f...lo/fallsac.html

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygona/f...lo/falljap.html
mulle
Gräs? Det är ju så vackert då det blåser...
Mulle
cia73
Rönnspirea! Den tar sej säkert och det är bara att klippa bort grenar som tryckts ner av snön. Sen den väl rotat sej kan den växa upp 1 meter på en sommar. Den blir dock inte högre än 1,5 meter. Blommar med stora vita vippor och är en väldigt lättskött och säker buske. Sprider sej lite med rotskott så det är bra om man slipper med gräsklipparen bredvid den. Ingen rabatt på den närmaste metern!
kerstin z5-6
Toppknäa är lite vackrare än den vanliga fattigbambun , går fint att kombinera med gräs i olika kulörer, blått tex :)fint med astilbe till det också
Klarar hur mkt snö som helst
mulle
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-11-2006, 17:44)
Toppknäa

... ???

Mulle
Gåsis
Jag vet heller inte vad toppknäa är blink.gif

/Åsa
Margith
Ha, den hittade jag smile.gif

Persicaria polymorpha (polygonum) Pilört/Toppknäa

Nu har jag lärt mig både Fattigmansbambu och Toppknäa, tänk vad man lär sig när man läser Odla.nu laugh.gif
Gåsis
Tja, goggla kan jag tongue.gif Den var inte dum. Vissnar den ner på vintern? Kanske kan man fröså tongue.gif wub.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Pilörten vissnar ner och återkommer , svår att fröså dock ,rek plantskoleköp -de tjocknar till sig rätt bra .Brukar kosta 100 -150 kr st -men går att dela rätt fort .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon