Full version: sticktips
Rapchic
jag har tänkt göra ett par hellånga benvärmare
(alltså från överdelen av låret till fotleden)
och jag måste erkänna att jag är inte sådär haj med att sticka
ska man gå efter nått mönster eller ska man typ bara mäta
och bestämma antalet öglor efter det?
eller göra på nått annat sätt
jag har testat både det där sättet med att sticka med fem stickor
och det dära med två som sitterihop förut
vilket tror ni är bäst?
och jag vet att jag vill ha helsläta benvärmare
men ska man kanske ha "resår" (ok jag erkänner jag vet inte vad det heter)
eller bara ha slätstickat (så heter det väl)
hela vägen???
ingrid fuxwall
Tycker nog att du ska sticka dem i resårstickning, använder du dig av slätstickning blir de nog fort oformliga och halkar ner.

Förstår inte riktigt om du menar att du tänker använda dig av en rundsticka, för det eller fem stickor är ju i praktiken samma sak.

Lycka till!

ingrid
Rapchic
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-11-2006, 22:35)
Tycker nog att du ska sticka dem i resårstickning, använder du dig av slätstickning blir de nog fort oformliga och halkar ner.

Förstår inte riktigt om du menar att du tänker använda dig av en rundsticka, för det eller fem stickor är ju i praktiken samma sak.

Lycka till!

ingrid

nja.. jag menar att jag har testat att sticka på båda sätten...
(fem stickor och ensåndärsomsitterihop vadenuhet)
men jag vill ha dom i slätstickning...
går det kanske inte att bara resårsticka i ändarna?? unsure.gif
Anma
Kolla på garnnystan masktätheten och bestäm antal maskor efter det. Benvärmare blir nog bäst med resårstickning hela vägen, en räta, en avig. Eller testa 2 räta två aviga. Kan ju funka med slätstickning också.

Du bör nog sticka med fem stickor, med rundstickor (såna där som sitter ihop) måste du ju vända och då får du sy ihop med en ful söm. Har testat att sticka runt med runstickor ganska smal rundel, som benvärmare ju blir, de funka inge vidare... Lycka till! smile.gif
Björken
Håller helt med att ribbstickning (resårstickning) är det bästa, just med tanke på att få bra passform.
Jag skulle nog använda mig av en rundsticka.
Mät först med ett måttband hur stor omkretsen är tex längst upp, testa att lägga upp ett antal maskor och mät hur det blir i jämförelse med dina egna mått obs tänk på att du ska ha något mindre antal maskor än själva omkretsen för att de ska sitta snyggt sedan.
Oj det var svårt att göra det begripligt.
Rapchic
CITAT (Anne R @ 09-11-2006, 22:40)
Kolla på garnnystan masktätheten och bestäm antal maskor efter det. Benvärmare blir nog bäst med resårstickning hela vägen, en räta, en avig. Eller testa 2 räta två aviga. Kan ju funka med slätstickning också.

Du bör nog sticka med fem stickor, med rundstickor (såna där som sitter ihop) måste du ju vända och då får du sy ihop med en ful söm. Har testat att sticka runt med runstickor ganska smal rundel, som benvärmare ju blir, de funka inge vidare... Lycka till! smile.gif

detdär första vet jag inget om
hur man bestämmer antalet maskor alltså

syns det (vad ska man säga)
slätt om man bara gör varannan bara?(och inte var tredje typ)
jag vill inte att det ska se sådär ribbat ut
Anma
Det bästa är att du tar och stickar en provbit med olika varianter så du får det som du vill ha det.

På pappersremsan runt garnnystan brukar det stå tex 15 maskor=10 cm med stickor nr 3. Då blir det 10 cm brett av 15 maskor med stickor i tjocklek 3. Fast det beror ju också på hur fast eller löst man stickar. Äsh, ta och lägg upp 20 maskor och sticka 10 varv och mät, då vet du hur brett det blir och kan räkna ut hur många maskor du behöver till benvärmarna... smile.gif
Rapchic
CITAT (Björken @ 09-11-2006, 22:42)
Håller helt med att ribbstickning (resårstickning) är det bästa, just med tanke på att få bra passform.
Mät först med ett måttband hur stor omkretsen är tex längst upp, testa att lägga upp ett antal maskor och mät hur det blir i jämförelse med dina egna mått obs tänk på att du ska ha något mindre antal maskor än själva omkretsen för att de ska sitta snyggt sedan.

aaa... det står masktätheten på garnystaner
(som ni märker är jag ganska grön på det här)
ok måttet runt benet är 54, masktätheten är 20 m = 10 cm
då ska jag alltså ha typ 100 maskor runt (eller mindre)
har jag förstått det rätt?
*Stintan*
Om du bara stickar slätstickning så kommer benvärmarna snart att bli sladdriga o tappa formen och dom kommer att hasa ner därför bör du sticka resårstickning en avig en rät eller två aviga två räta. Skulle inte använda rundsticka på ett så litet arbete utan fem stickor.

På banderollen på garnet står det angivet t.ex. masktäthet 24 m =10 cm
då vet du att det går åt 24 maskor till 10 cm. Dessutom står det på banderollen vilken grovlek du ska ha på stickorna.

Mät upptill hur många cm det är runt låret och sen lägger du upp enligt vad som anges på banderollen. Du ska alltså börja sticka uppifrån för att sen kunna göra ihoptagningar snyggt längre ner på benet där det är smalare.

Det beror ju lite på om du stickar hårt eller löst hur många maskor du behöver. Löst= färre maskor
*Stintan*
Ja du förstod rätt smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Björken @ 09-11-2006, 20:42)

Ribbstickning är väl inte samma som resårstickning eller?
Har för mig att vid ribbstickning så stickar man en avig och lyfter den räta maskan på det varvet som är rätsidan och vid resårstickning är det en räta och en aviga alla varv.
Eller är jag ute och cyklar igen rolleyes.gif ?
Inga från Närke
CITAT (Rapchic @ 09-11-2006, 20:49)

Blir inte det väldigt stort med 100 maskor runt ett ben? Beror på var du mätte för benet är ju smalt nere och bredare uppe vid låret och sedan bör det ju vara lite hårdare för att sitta kvar uppe.
Till vanliga raggsockor går det ju inte åt mer än ca 12x4 = 48 maskor på stickor 3-4 till skaftet.
Det bästa är som andra skrivit att sticka ett prov med det garnet du har bestämt dig att använda. Kolla även på nätet kan finnas beskrivning.
Rapchic
CITAT (Inga från Närke @ 09-11-2006, 23:49)

Blir inte det väldigt stort med 100 maskor runt ett ben? Beror på var du mätte för benet är ju smalt nere och bredare uppe vid låret och sedan bör det ju vara lite hårdare för att sitta kvar uppe.
Till vanliga raggsockor går det ju inte åt mer än ca 12x4 = 48 maskor på stickor 3-4 till skaftet.
Det bästa är som andra skrivit att sticka ett prov med det garnet du har bestämt dig att använda. Kolla även på nätet kan finnas beskrivning.

jag har grov benstomme jag får skylla på det
askar
CITAT (Rapchic @ 09-11-2006, 22:59)
CITAT (Inga från Närke @ 09-11-2006, 23:49)

jag har grov benstomme jag får skylla på det

Men 100 maskor blir väl ändå för stort, även om du har
"grov benstomme" wink.gif
Räknade maskorna i en tröja storl M somm jag stickade
för ca 27 - 28 år sedan
100 maskor var mer än halva tröjan runtom och det blir alldeles
för löst till benvärmare.
Men... om du kanske har tunt garn unsure.gif
Vad står det för stickgrovlek på nystanet?

Fenja
Om man vill ha benvärmare som ligger i veck en bit under knäet så går det utmärkt att börja och sluta med 15-20 varvs resår och att sticka slätstickning däremellan.
Mvh
Fenja
Rapchic
CITAT (askar @ 10-11-2006, 00:34)
Men 100 maskor blir väl ändå för stort, även om du har
"grov benstomme" wink.gif
Räknade maskorna i en tröja storl M somm jag stickade
för ca 27 - 28 år sedan
100 maskor var mer än halva tröjan runtom och det blir alldeles
för löst till benvärmare.
Men... om du kanske har tunt garn unsure.gif
Vad står det för stickgrovlek på nystanet?

ok vi kan gå igenom uträkningarna tillsammans för att sev vad jag missar

stickstorlek = 3,5-4,0
masttäthet = 20 m 0 10 cm
lår grovlek ca 55 cm

om 20 maskor är 10 cm så är det ju dubbelt så många maskor som cm
55 x 2 = 110 och så skulle man ju ta lite taitare
men det vet jag inte hur mkt....
jag måste nog ha tunnare garn än vad du hade
eller har jag räknat fel nån stans unsure.gif
askar
CITAT (Rapchic @ 10-11-2006, 01:30)
ok vi kan gå igenom uträkningarna tillsammans för att sev vad jag missar

stickstorlek = 3,5-4,0
masttäthet = 20 m 0 10 cm
lår grovlek ca 55 cm

om 20 maskor är 10 cm så är det ju dubbelt så många maskor som cm
55 x 2 = 110 och så skulle man ju ta lite taitare
men det vet jag inte hur mkt....
jag måste nog ha tunnare garn än vad du hade
eller har jag räknat fel nån stans unsure.gif

Men du får tänka på att det blir töjbart...
då ska inte arbetet ha lika mått som låret.
*Stintan*
Att 20 maskor=10 cm gäller väl vid slätstickning. När man stickar resår så drar det ju ihop sej mer. Det bästa är ju ändå om du kan provsticka en bit för att testa eftersom man stickar så olika. Det kan ju hända att du behöver fler eller färre maskor.
olgak
Tänk på att se till att avmaskningen INTE blir för stram! (Eller att det inte blir för stramt när du lägger upp stickningen.) Så att du inte får en STRAM ring runt låret. Förstår du hur jag menar?

Det är hundra år sen typ, som jag stickade. Men jag var ett benvärmar-freak på 80-talet, och därför känner jag till detta problem med hemstickade benvärmare. Att man kan få en jättebra passform, men att man oavsiktligt kan få en hård och stram avslutning eller början på stickningen.
ingrid fuxwall
CITAT (olgak @ 10-11-2006, 10:31)
Tänk på att se till att avmaskningen INTE blir för stram! (Eller att det inte blir för stramt när du lägger upp stickningen.) Så att du inte får en STRAM ring runt låret. Förstår du hur jag menar?

Det är hundra år sen typ, som jag stickade. Men jag var ett benvärmar-freak på 80-talet, och därför känner jag till detta problem med hemstickade benvärmare. Att man kan få en jättebra passform, men att man oavsiktligt kan få en hård och stram avslutning eller början på stickningen.

Borde man inte kunna sticka in en tunn resår tråd, sådan som finns i rulle, längst upp och nertill.

ingrid
olgak
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-11-2006, 10:19)
Borde man inte kunna sticka in en tunn resår tråd, sådan som finns i rulle, längst upp och nertill.

ingrid

Det tror jag är en bra idé! I a f upptill, att sticka in en tunn resår. Så är det ju på vanliga strumpor man köper (utom dem jag köper, för jag köper UTAn resår haha).
Laila V Antonsson
CITAT (Inga från Närke @ 09-11-2006, 23:45) *
Ribbstickning är väl inte samma som resårstickning eller?
Har för mig att vid ribbstickning så stickar man en avig och lyfter den räta maskan på det varvet som är rätsidan och vid resårstickning är det en räta och en aviga alla varv.
Eller är jag ute och cyklar igen rolleyes.gif ?

Du har rätt det var länge sen jag stickade ribbstickning, men det är inte samma som resårstickning, jag kommer inte ihåg hur man gör. Söker jag på nätet kommer jag bara fram till att det är samma sak, men det är det inte.
Eva-Helene
Den typen av ribbstickning kallas för "patentstickning". Inte riktigt min favorit att sticka, men o så tjusig!
4:an
Har inte letat men här brukar jag hitta bra mönster....! http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php
*Stintan*
Oj vilken gammal tråd! g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon