Full version: Asieninspirerat
Röd Plåt
Efter att ha sett en hel del reportage på TV och i trädgårdstidningar har jag fått för mig att göra ett asieninspirerat "rum" i trädgården. Problemet är att det jag sett och läst mest visat bilder utan att ge konkreta tips på växter eller var man t ex kan få tag i "bambupanel/stråpanel" eller liknade som man har i bakgrunden ute i trädgården. Har någon tips på böcker eller länkar till sidor som fokuserar på växter, tillbehör och liknande där jag kan få lite tips inför vårens arbete?
Hälsningar från en trädgårdsfantast i zon 2
kerstin z5-6
Det finns ju en hel del kunskap här , tror flera har något asien insirerat hörn -beroende på vad man menar med det
Ska det vara en strikt grusgård med tre stenar i grupp här och där -krattat grus ,ett vattenblänk och någon bamburugge -rött trä i ev pergola eller liknande byggnad

Eller ska det vara en friare variant med växter från Kina och övriga asien -som faktiskt alla har ett "specielllt utseende " och passar väldigt bra ihop ?

är området halvskuggigt ? så du kan ha mossor , och skuggälskare som tricyrtis hirta skugglilja -och Anemonopsis macrophylla porslinsanemon?

Eller är det ett solstekt område
De låga finflikiga lönnarna borde ju vara ett säkert kort hos dej -du kan ha vilka du vill -jag röstar på en mörkt rödbladig , finflikig sort
Den gulbladiga gyllenlönnen Acer shirasawanum 'Aureum' är ju inte dum den heller

Böcker får nån annan tipsa om -finns säkert bra sådana smile.gif
Micke
Ja, jag kan haka på och rekommendera en amerikansk bok om den japanska trädgården och dess traditionella "stilar". Boken heter "Creating Japanese Gardens" (ISBN 0-89721-148-0). För att vara amerikansk är den ovanligt användbar också för våra nordiska förhållanden och innehåller det mest väsentliga vi västerländska amatörer behöver veta för att skapa något som åtminstone påminner om en japansk trädgård eller trädgårdshörna. Boken är rikt illustrerad ur alla aspekter och har bra (men inte helt korrekta) växtlistor. Orkar man inte läsa eller förstår man inte engelskan kan boken i alla fall vara värd att skaffa sig bara för bildernas skull - i denna bok säger bilderna minst lika mycket som texten.

Micke
Röd Plåt
Vilken tur att jag hittade Odla.nu på Internet. När man nyss har "blivit med trädgård" är det så många tankar och funderingar man har och ingen jag umgås med är det ringaste intresserad av trädgård - jo att lägga igen sina trädgårdar det är de intresserade av. Men jag vill ju inte avveckla utan utveckla den trädgård vi har. Tack för tipse så här långt Kerstin och Micke. Jag kommer att använda vintern till att fundera och planera.
Ytan jag tänker använda består av väldränerad jord och ligger i anslutning till ett körsbärsträd. Morgon och middag är det skugga men sedan fram på eftermiddagen kommer solen fram och lyser fram till sju eller åtta på kvällen. Vet inte vilka växter som kan gilla dessa förhållanden men jag ska försöka hitta boken jag fick tips om. Sedan kanske det finns växter som inte är asiatiska men som ändå kan passa in - det vet man ju aldrig.
Tar gärna emot fler inlägg
Ha det gott alla trädgårdsvänner!

Det är inte insikten det är fel på när man kört fast - utan utsikten!
kerstin z5-6
Har ett parti i liknande läge ,men grus som marktäckning -upphöjda torvbäddar och grusplanteringar - Inte på något sätt ett riktigt japanskt hörn , men en hel del växter från det hållet har hamnat där -Sirlande skugga utom väldigt tidig morgon och kväll .

Kanske kan du få några växttips från det

mer från album
skuggväxter -på grusbädd

Gillar du att prata trädgård med andra? Då kan man säga att du är på rätt ställe smile.gifsmile.gifsmile.gif
Röd Plåt
Tack kerstin z 5-6
Vilken fin rabatt, man får verkligen en härlig "zen-känsla" av alla dina fina foton. härligt att ha en mörk lååång vinter framför sig så att jag hinner planera i lugn och ro och inte rusa iväg och köpa en massa växter som jag sedan inte vet var jag ska ha. Gjorde den missen nu i höstas med att beställa frön, tack och lov behöver man ju inte så fröna om man inte vill. rolleyes.gif
kerstin z5-6
smile.gif
Du kan ju så dem i jan feb i stället ?
Om du har lite extraljus går det fint
Pesco
I nya boken Trädgårdsdesign (hur man designar, bygger upp) finns fina bilder att inspireras av. Boken förklarar vad det är som tilltalar i de trädgårdar vi fascineras av...tänk dig ett dolt kodspråk. Där finns bilder på japanska/kinesiska trädgårdar, men även andra detaljer som passar i asiatiskt.

Tänk trädgårdsgång (rakt fram, steg åt sidan och rakt fram; för att förvilla onda andar som bara kan gå rakt fram) och bänkar, t ex väggfast på husets baksida. Röda detaljer, trädgårdsmöbler och bänkar. Natursten.
Stussi
CITAT (Pesco @ 15-11-2006, 08:31)
I nya boken Trädgårdsdesign (hur man designar, bygger upp) finns fina bilder att inspireras av. Boken förklarar vad det är som tilltalar i de trädgårdar vi fascineras av...tänk dig ett dolt kodspråk. Där finns bilder på japanska/kinesiska trädgårdar, men även andra detaljer som passar i asiatiskt.

Tänk trädgårdsgång (rakt fram, steg åt sidan och rakt fram; för att förvilla onda andar som bara kan gå rakt fram) och bänkar, t ex väggfast på husets baksida. Röda detaljer, trädgårdsmöbler och bänkar. Natursten.

Den boken skulle jag gärna vilja ha! smile.gif Vet du vem som har skrivit boken?
Röd Plåt
Hej!

Vilken tur att det fanns just i boken Trädgårdsdesign, den hittade jag begagnad på nätet och har beställt, väntar bara på leverans.

Stussi: Det är Ann-Christin och Dan Rosenholm som skrivit den. Om det nu inte finns fler böcker med det namnet vill säga.

Idag fick jag "Perenner och lökväxter" en CD rom för dator med växtråd och en mängd information. Det ska bli kul att se om jag får nytta av den, jag har fått ett riktigt ha-begär efter böcker m m om trädgård och växter. Mina arbetskamrater säger att det har med åldern att göra - jag har varit helt kallsinnning till trädgård innan. Men antar att det är nu livet börjar (vid 46!!) för inte går det väl utför ??? laugh.gif
kerstin z5-6
Absolut inte utför -mot trädgårdsfreaksens paradis möjligtvis smile.gif

(Ett tips -du kan gå till ditt gamla inlägg om du vill ändra nåt du skrivit -klicka bara på knappen ändra i hörnet -så kan du redigera som du vill smile.gif )
Stussi
CITAT (Röd Plåt @ 15-11-2006, 17:16)
Stussi: Det är Ann-Christin och Dan Rosenholm som skrivit den. Om det nu inte finns fler böcker med det namnet vill säga.

Tack, då ska den beställas! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon