ester
Kan man köpa speciella sorters gräsfrö per kilo? I så fall var?
Har fått råd från Jordbruksveket ang. vilka arter av gräs och örter som jag ska ha för att anlägga mina nya ängar hemma. Det finns ett företag som säljer färdiga ängsfröblandningar, men det är ju så attans dyra och mina ängar är stora.
Funderar om det kan finnas billigare sätt att komma undan med och ändå få iallafall något liknande.
KURT
Man kan ju lägga på ängsväxter som man slagit på en lämplig äng och låta dem fröa av sig. Problemet när man anlägger en ny äng brukar inte vara att så "rätt" växter. Det är viktigare att man har ett bra magert underlag. Är marken att för näringsrik så kommer andra växter att ta överhanden oavsett vad man sått från början.
ester
CITAT (KURT @ 10-11-2006, 07:18)
Man kan ju lägga på ängsväxter som man slagit på en lämplig äng och låta dem fröa av sig. Problemet när man anlägger en ny äng brukar inte vara att så "rätt" växter. Det är viktigare att man har ett bra magert underlag. Är marken att för näringsrik så kommer andra växter att ta överhanden oavsett vad man sått från början.

Problemet är att jag inte har så mycket tid på mig. Hinner inte vänta tills det är dags att slå någon annan äng utan jag behöver så direkt i vår. Annars tror jag att området snabbt växer igen med sly och ogräs igen. Nu ligger jorden öppen på de ställen där gräset inte har ommit upp.
Hade grisar i somras på 1,5 hektar igenvuxen mark. Väldigt effektivt!
KURT
Har du kollat med Pratensis och VegTech? Det finns ock flera företag i andra nordiska länder, framförallt finland.
ester
CITAT (KURT @ 10-11-2006, 12:21)
Har du kollat med Pratensis och VegTech? Det finns ock flera företag i andra nordiska länder, framförallt finland.

Det är de två som jag hittat och det är dyrt! 20 000:-/hektar. Och jag har 4-5 hektar som ska bli äng.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon