Full version: Rhododendron
Lorangafilm
Jag sitter & funderar på vad jag ska plantera i somarstugan i zon VI-VII. blink.gif
Jag har hört att det finns vissa azaleor & rhododendron som är extremt härdiga.

Någon som känner till någon speciellt härdig sort?
kerstin z5-6
Azalea
Azalea 'Northern Hi-Lights' flera färger minst z5

Rhododendron camtschaticum z6
Rhododendron catawbiense 'Grandiflorum' 5-6
Rhododendron 'Helsinki University' 6-7
cia73
Det finns många härdiga rhododendron här i Finland som tex P.M.A. Tigerstedt, Pohjolan tytär, Pekka, Elvira och Mikkeli. De är härdiga till zon 5 här i Finland, dvs zon 6 i Sverige. Raisa och Marketta är härdiga ända upp till zon 6(7 i Sverige). Hoppas du kan hitta nån av dem i Sverige.
cia73
Här kan du läsa hur höga och vilken färg de blir. Hoppas jag.. Det mesta är på finska men det står en del på svenska också. mustilaplantskolas produkter
Micke
Japp, och Mikkeli med närmast vit (lite rosa) blomning tål rätt bra torka också...

Hittar du inte dem i Sverige har jag för mig att Blomqvist i Österbotten också leverar växter till privatkunder i Sverige.

Micke
Gåsis
Jag har provat i zon sju, men jag har verkligen den zonen. Blåsigt, utsatt och kallt. Där vill inte ens det som ska klara zon 7. Har du mer skyddat tomt och lite bättre förutsättningar så vet jag många som odlar roddar här i zon 7 + microklimat.
Anders zon 1
Två lövfällande, relativt storvuxna arter som nog kan funka i zon 7 är R. dauricum och R. mucronulatum. Båda förekommer naturligt bland annat i Sibirien och är mycket vackra när de blommar på bar kvist på våren. De får dessutom fin höstfärg. En annan fin, lövfällande art som nog också klarar din zon är R. canadense som finns vildväxande långt norrut i Kanada. Den får violetta blommor och är något mindre än de båda föregående arterna. Koreansk azalea (R. schlippenbachii), som jag personligen tycker är den allra vackraste azalean, lär också vara mycket härdig, men det är nog tveksamt om den klarar din zon. Tyvärr brukar den också vara ganska dyr i inköp.

En mycket härdig, vintergrön, lågväxande art som har förhållandevis stora blad är R. aureum. Den får ganska stora, blekgula blommor. En annan vintergrön, mycket härdig hybrid som kanske skulle funka hos dig är R. 'PJM'. Den brukar bli helt översållad med relativt små rosa blommor på våren. Är en av mina personliga favoriter!

Av de småväxta arterna är lapsk alpros (R. lapponicum), som finns vild här i Sverige, helt säkert härdig i zon 7. Det samma gäller skvattram (R. tomentosum) och kanske även den närbesläktade R. groenlandicum. En fin, kompakt form av den senare är vanlig i plantskolorna (R. groenlandicum 'Compactum'). Kan även tänka mig att flera andra sorters små, alpina rhododendron, t ex alpros (R. ferrugineum och R. hirsutum), mycket väl skulle kunna klara zon 7, bara det finns ett bra snötäcke på vintern.

När det gäller ovan nämda vildarter bör man tänka på att härdigheten kan variera starkt beroende på var det odlade materialet har sitt ursprung. Det är inte säkert att det som som säljs i plantskolorna kommer från de kallaste platserna och i så fall kan härdigheten vara sämre än vad man kan förvänta utifrån arternas utbredningsområden. Om du har möjlighet så försök få tag på plantor som du vet ursprunget till (fast tyvärr är det väldigt sällan som plantskolorna vet var det dom säljer ursprungligen kommer från).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon