Full version: frostis bilder
Alexander-VG-zon3
hej hej
var utte å tog lite bilder i morse i natt va det frost igen -3,7c

mormors trädgård

olivblad

min robusta palm

stranden ser frostig ut

kamelians blad å blomme frost

hoppas ni gillade bilderna wub.gif
Bizze
Najs, men du bör nog ta in din robusta palm, den tål inte så mycket frost när den är så liten.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bizze @ 10-11-2006, 15:56)
Najs, men du bör nog ta in din robusta palm, den tål inte så mycket frost när den är så liten.

jo jag vet den har varit inne dom andra nätterna jag skydar den vid -5c . den visar redan skador vid ca -4c -5c .men har haft dne ute denna vecka då dte blev milt igen plus ska jag ha dne ute lite till så länge nätterna hållar under -5c .
men sen får den åka in i +10c igen wub.gif

men jag tycker den uppför sig lite konstigt min palm även den är ute på dan å inne inann i +10c så har dne ändå börjat utveckla dte nya bladet . skulle tänka mig att den skulle vilja ha över +20c om dne ska utveckla blad och jag är säker ppå att det var inte så fult utvecklad förra veckan wink.gif wub.gif
Bizze
När den är i den storleken som du har hade jag nog flyttat in den redan vid -2.

Jo man skulle kunna tro att den skulle behöva mycket värme för att växa. Har också en robusta palm ca 1.1 m hög, har också sett på den att den rör sig redan vid temperatur på 10-15 grader, det går ju inte så fort men det händer något iaf. Det är en av dom palmer som jag exprimenterar med som växer snabbast. Under sommaren i år när vi hade medelmaximum temperatur på 27.5 grad under hela Juli så producera den ungefär ett stort blad per vecka, aldrig sett något växa så fort. Väldigt rolig palm men tyvärr lite känslig för temperaturer under -5.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bizze @ 10-11-2006, 16:22)
När den är i den storleken som du har hade jag nog flyttat in den redan vid -2.

Jo man skulle kunna tro att den skulle behöva mycket värme för att växa. Har också en robusta palm ca 1.1 m hög, har också sett på den att den rör sig redan vid temperatur på 10-15 grader, det går ju inte så fort men det händer något iaf. Det är en av dom palmer som jag exprimenterar med som växer snabbast. Under sommaren i år när vi hade medelmaximum temperatur på 27.5 grad under hela Juli så producera den ungefär ett stort blad per vecka, aldrig sett något växa så fort. Väldigt rolig palm men tyvärr lite känslig för temperaturer under -5.

who ett blad per vecka . dte låter bra det .
då vet man att dom trivs .

jo dte är tråkit at den inte klara lägre än -5c . fast min har klarat -2c utan skador . sen får dne ksydd vid -4c -5c sen bler dte en natt under dte så åker dne in på natten å ut på dan i södersol .
Bizze
Ja du exprementerar hårt iaf, men så får man ju vara beredd på att förlora någon planta ibland när man gör sådana idiot saker som oss:P

Kan skicka lite bilder härifrån sen, när frosten kommer ska jag stå beredd i gryningen med kameran. Fina bilder blir det med lite frost på palmblad.
zine
Flaxss, hur mår din Oleander? unsure.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bizze @ 10-11-2006, 17:01)
Ja du exprementerar hårt iaf, men så får man ju vara beredd på att förlora någon planta ibland när man gör sådana idiot saker som oss:P

Kan skicka lite bilder härifrån sen, när frosten kommer ska jag stå beredd i gryningen med kameran. Fina bilder blir det med lite frost på palmblad.

haha jo vi är hemska mot dom . men bara man inte går för långt .

visa gärna lite bilder skulle vara kulit å se
Alexander-VG-zon3
CITAT (zine @ 10-11-2006, 17:10)
Flaxss, hur mår din Oleander? unsure.gif

haha vågar man berätta wink.gif
blink.gif

den har blivit skadad av -7c frosten . men där är liv i dom bägge har som sagt en i kruka å en i marken . har tappat intresset för dom men ska ta veck dne i kruka och dne som är i marrken ska igenomlida . neirum äe ju bara härrdig till -5c OCH !!!?? till-10c tyvärr är mina exemplar -5c ex och inte -10c -12c ex . vet jga nu . men stammarna och dom nedersta bladne är gröna plus så komemr dom sjkuta nytt till våren . ska ändå förrsöka skydda den som är i marken väl och hoppas på dte bästa medans dne i kruka ska upp s nart .

ska upptadera min lista med i min egen tråd och skirva till å ändra talen
Alexander-VG-zon3
ska visa en bild på min nerium
zine
=)
Alexander-VG-zon3
ska ta ett foto i morron på dne för när jag minsakde dne bild jag hadde så blev dte crap av det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon