Hej!
Jag köpte 3 st idegranar i somras och planterade, eftersom de är giftiga hoppades jag att i alla fall rådjuren som annars brukar äta upp det mesta skulle lämna dom ifred.
Någon månad efter plantering var en av de 50 cm höga granarna näst intill slaktad, de flesta grenarna var avbitna och barken var avskalad längs hela stammen. Jag klippte ned den och några veckor senare kom det upp nya skott och den hämtade sig riktigt bra.
Fram tills nu har de andra varit helt orörda och jag har egntligen inte tänkt så mycket på det. Men för några dagar sedan var det en av de andra som drabbats av samma skadegörelse, kvistarna avbitna och stammen delvis avskalad från bark. Nu är var idegranen närmare 1 m och tyvärr är barken borta från halva höjden och ända ned till roten. Det ser mer ut som en tall i minatyr nu eftersom grenarna och stammen på övre delen av granen är intakta.
Jag gissar att det är harar som varit på besök.
Vad skall jag göra, finns det någon bra sätt att mildra skadan eller skall jag låta den vara?
Tråkigt när sådana skador inträffar.Samma sak hände mig med min cembratall, som under förra vintern blev nästan kaläten av rådjur eller annat hungrigt djur.Snön hade legat djup, så djuren (djuret) hade förmodligen ej nått ner till lägre växtlighet.Trädet var ca 4 m högt och kalätet runt stammen ca en halv meterJag trodde tallen var tillspillogiven-men på något sätt fortsatte toppen att grönska under följande sommar.Den halva kala meter har i viss mån återfått lite av barken.så träder fortsätter att leva-men missbildat.Så därför kanske dina problemträd kan leva vidare.
, men ev i lite missbildat skick!
mvh. Janne
Det spelar viss men inte stor roll vilken sorts idegran det är. I stort har alla sorters idegran mycket goda chanser att överleva skador och nedklippningar om de får goda växtbetingelser i övrigt. Se till att markområdet vid rötterna är gräsfritt, lägg på löv, kompost och till våren kogödsel. Vattna i vår när det blir torrt i markerna, dvs när snön smält bort och grundvattnet sjunkit. Vattna i sommar vid torka.
Och skydda plantorna med hönsstaket eller liknande mot ytterligare angrepp.
Tack båda för era svar, jag skall se till att skydda granarna mot ytterligare angrepp och det rör sig om japanska idegranar (Taxus cuspidata).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.