Eivor
I vad för slags jord och miljö trivs den vanliga blå violen?
Har provat flera gånger med violer, men efter en sommar vill de inte mer.

Denna vår har jag lyckats få 2 st plantor att överleva (täckte med tång över vintern), men de är så ynkliga, en viol på varje planta och halvtrötta....

Vad behöver jag göra med plantorna?
Ella
Jag har fått för mig att violer vill ha sur jord, att de hör till de så kallade visarväxterna rolleyes.gif wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror nog på vad du menar med vanlig viol det finns många blå violer som är ganska vanliga. En del gillar väldränerat och en del gillar lite fuktigare jord. Det finns även de som gillar kalkhaltig mark och det finns säkert de som gillar jord med lite lägre pH med.

Själv har jag blå doftviol + styvmorsviol som verkar trivas där det är väldränerat, de växer både i sol och halvskugga här hos mig och jag täcker ingenting över vintern.

I virtuella floran kan man läsa om de violer som kan förekomma vilt i sverige och på många av dem finns det beskrivet i vilken miljö de brukar förekomma, (klicka på namnen till höger för att läsa om de olika sorterna):

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/viola/viol...la/welcome.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon