Full version: dagens perenn
Sidor: 1, 2
kerstin z5-6
Väljer lite slumpartat i mina album och kanske inte hinner med en varje dag smile.gif

Anemone rivularis
Trevlig sak som är stillsam i tillväxt -endast ruggen blir större och större

Tycker som namnet säger om, lite mer fuktighetshållande jord
-Bäckanemonen blommar hos mej i början av juli
Behöver ett stillsamt sällskap för att riktigt synas ensam och
är faktiskt snyggast på utsidan

Margith
Oj, vad roliga och spännande trådar du skapar Kerstin smile.gif
Anemonen var jättesöt wub.gif
Ser fram emot fler perenner, en varje dag är ju inte helt fel, men hinner du inte med en ny varje dag, får jag väl tåla mig till dan efter laugh.gif
zaaritha
Så vacker anemon!
Helen i Piteå Zon 5
Tjusigt! Håller med om att Anemoner är vackert, även baksidan rolleyes.gif /Helen
Eva St
biggrin.gif
Toppen Kerstin du har fixat en kanontråd jag bara älskar alla sorts perenner Väntar med spänning och ska försöka lära mig så mycket jag bara kan av dig biggrin.gif biggrin.gif
Agneta z5-6
Har försökt dra upp den 2 år i rad,men det går bara inte.Den är ju så vacker .tycker jag.Kan du dela med dig om vilka magiska ord den behöver höra? smile.gif //Agneta
Helen i Piteå Zon 5
Inte Kerstin men...
Dom magiska orden är....... Färska frön rolleyes.gif
Får man tag i helt rätt förvarade, eller frön direkt från plantan är det inga problem att få dom att gro efter en kylperiod men..... har fröna fått torka det minsta och är något gammal är det inte lönt..... /Helen
Ophelia
Påminner lite om min anemone leveillei. Det där silverstålgråa mot det vita smile.gif
kerstin z5-6
Dagens perenn
Arnebia pulchra -profetblomma
En lite ovanlig perenn som jag inte sett,innan den visades av vännerna i norr-
Köpt på plantskola i Finland
Passar i lysande gula solnedgångsrabatter -väldigt rolig med sina prickar

Verkar tåla vanlig trädgårdsjord , sol -halvskugga
Gloriana
Det roliga med profetblomman är, enligt någon gammal trädgårdsamatör (var det Gunnar Kry kanske), så bleknar prickarna när blomman är befruktad. Jag hade den i min förra trädgård men sen har jag inte fått tag i den. Den är söt!
Eva 33c
CITAT (Ophelia @ 12-11-2006, 10:51)
Påminner lite om min anemone leveillei. Det där silverstålgråa mot det vita  :)

En del anser att A. leveillei och A. rivularis är synonyma. Har jag läst alltså på olika internetsidor rolleyes.gif
Men flera plant/fröfirmor säljer plantor/frö till båda sorterna.
Jag har några A. leveillei (som inte blommat än) och funderar på om man inte skulle så någon A. rivularis bara för att se om de är olika. Men kanske någon av er redan gjort det och kan tala om vad ni tror!? huh.gif tongue.gif
Eva 33c
Ett bidrag till trådens tema, dagens perenn:
Chaerophyllum hirsutum f.roseum, rosa, perenn körvel, här i knopp:

och utslagen:
Kajsa

En litet vårbild av mig, Primula Silver Lace Black, den blommade länge och var fin i sina färger. Hoppas den är kvar nästa vår. Av Carina här på Odla.
Ophelia
CITAT (Eva 33c @ 12-11-2006, 14:52)
CITAT (Ophelia @ 12-11-2006, 10:51)
Påminner lite om min anemone leveillei. Det där silverstålgråa mot det vita  smile.gif

En del anser att A. leveillei och A. rivularis är synonyma. Har jag läst alltså på olika internetsidor rolleyes.gif
Men flera plant/fröfirmor säljer plantor/frö till båda sorterna.
Jag har några A. leveillei (som inte blommat än) och funderar på om man inte skulle så någon A. rivularis bara för att se om de är olika. Men kanske någon av er redan gjort det och kan tala om vad ni tror!? huh.gif tongue.gif

Vad roligt! Jag är väldigt glad åt min anemone smile.gif

Blev kär vid första mötet med den i Lotte Möllers trädgård.
kerstin z5-6
dagens perenn
Eremurus (bungeii se bild ) -Jättestäpplilja
Köps med fördel som knöl , men går att fröså om man har tålamod
Växer i naturen på Himalayas sluttningar där näringsrika vårvatten flödar ner , men det är väldränerat i övrigt
Behöver en hel del gödning för att blomma.
Har knallgula sköra rötter som liksom en spindel utgår från knölen
Den vita varianten E robustus är den största och vackraste -odlades bla av den berömde Evert i Jämtland
Ser exotisk ut -kan bli 2m hög om man vattnar bra -men klarar kallt klimat utmärkt
Är lite känslig för sen vårfrost -fryser knoppen -som kommer mycket tidigt -blir det ingen blom det året
Försvinner helt i marken i juli -markera gärna platsen så undviker man att störa rötter o planta
Eurobulb mfl har bra eremurusknölar-olika sorter o höjder , färger

ewa zon 3
Så mycket fint. Väldigt bra initiativ, förutom allt vackert får jag chans att bättra på mina kunskaper om perenner. Två flugor i en smäll. Nej vänta tre flugor, jag får tips till önskelistan också tongue.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Dagens perenn

En lite bortglömd , men underbar tidig vårblommande perenn
Vårärt Latyrus vernus

Klarar de flesta vanliga trädgårdsjordar , blommar i ett överdåd av små luktärtsformade lilablå blommor i slutet av maj hos mej
Finns även en rosavit variant , går fint att så själv
Vacker till senblommande tulpaner ca 45 cm hög kompakt buske -fina blad som är gröna hela sommmaren
mulle
Oooops - den hade jag inte sett! Fin!
Hur hög blir den? Sprider den sig?
Mulle
mulle
Jag vill bidra med min Lamium maculatum 'Anne Greenway'

variegerad i gråblått, grönt och gult. Rosa blommor.

Mulle
kerstin z5-6
nej den sprider sig inte alls hos mej -Latyrus vernus alltså
Tyvärr har jag inga frö sparade -men mina kom från jelitto om jag minns korrekt
LATHYRUS vernus `Rosenelfe heter den låga 25 cm rosavita sorten
ska försöka skaffa den med smile.gif
Snygg lamium !
kerstin z5-6
dagens perenn 2 smile.gif
trist väder vet ni .. mörkt redan ..nästan

Abronia fragrans -sandverbena
>Nytt för i år -knepig att så men en fick jag opp
Värd alla försök då doften är knockout -liljedoft -lång krypande växt med blanka nästan polerade milt gråblå blad , passar i sol i stenparti
Z ?

har sällskap av Lewisia "sunset strain "
Helen i Piteå Zon 5
Ang. Vårärten så har jag 'tvingat' på alla mina vänner en planta biggrin.gif Har dom i flera färger och bladformen är lite olika på sorterna, lätta att fröså och blommar året efter sådd. Det är en verkligen en växt att rekomendera till alla rolleyes.gif /Helen
ewa zon 3
Tänk jag trodde Lathyrus bara hängde och klängde.
Är det Vernuse:t Lathyrus vernus signalerar buskform?

/Ewa
kerstin z5-6
Ja , venus signalerar vår , buskform och icke klängande ..finns många olika sorter o färger

kanske hittade nån vernus hit smile.gif I så fall står den i min baby kammare o väntar på vår smile.gif
Eva St
Oj Oj det kommer nog att bli en lång önskelista i år är jag rädd. Vårärten är ju bara ett måste Tusen Tack för tipsen Kerstin
Jättestäpplilja satte jag på min blomsterkulle för några år sedan men inte ett liv tittade upp tyvärr kan undra vad jag gjorde för fel.
kerstin z5-6
De kommer sig inte alltid , tre gånger måste man testa allt , minst !
Eva St
laugh.gif laugh.gif
Förstår att jag gav upp alldeles för lätt lovar att göra ett nytt försök till våren. De jag satte då var knölar funderar på om jag hade några besökare på min kulle som smaskade i sig dem??????????? wink.gif
kerstin z5-6
Sätt krukodlade på våren , men väljer du knölar beställ och plantera dem på tidig höst -de tar sig mycket bättre än vårplanterade eremurus
kerstin z5-6
Dagens perenn
Delpinium "New millennium group "NZ
Frö jelitto eller direkt från fröfirman NZ
Vit Green Twist -finns i flera olika färger dubbla till dubbeldubbla
Blommar första året från sådd -även om fröna är dyra är de värda att så
Green twist

Blue lace

Dusky maiden -tack för plantbytet:)
Agneta z5-6
Vansinnigt vackra riddarsporrar,de skall jag absolut ha.... rolleyes.gif
ewa zon 3
'Green Twist' är bara så vacker wub.gif

/Ewa
Eva i Skåne
CITAT (Agneta z5-6 @ 15-11-2006, 11:17)
Vansinnigt vackra riddarsporrar,de skall jag absolut ha.... rolleyes.gif

Kan bara instämma!!!

Man blir ju sjuk av längtan och habegär rolleyes.gif
malin72
hm en liten undran Kerstin....
den som jag undrade över i min tråd,är det samma som geen twist eller finns det flera olika vita hos dom??? Innocence,den i tidningen är ju inte lika grön som din...men din e ju lika vacker tongue.gif tongue.gif
Kajsa
Väldigt vackra bilder Kerstin, riddarsporrar blir nog finast norr över här får dom bara mjöldagg, tyvärr. Själv var jag nöjd med denna i sommar

Kransveronika, årets perenn, var fin med rosor
köpte två till av den.
kerstin z5-6
biggrin.gif Ja , det finns fler, kolla in ursprungsfirmans urval -i dessa fotogallerier -detta är bara 2004 -klicka er vidare och ruinera er -jag avsvär mej allt ansvar smile.gif

Doedeswells delpiniums
jo riddare är tacksamma i norr

titti49zon6
I mitt album sommar 2006 på slutet finns en del av New millenium riddarsporrar som jag sått från frö från Dowdeswell priset på en portion frö (50st) är ca 90:- frakten är bara ca 10:- och fröerna kommer snabbt och gror bra
Har en massa olika färger otroligt vackra
Kersins rosa Dusky Maidens tror jag är från mig, bytte mot en Green Twist
eftersom den var slut när jag beställde
mulle
CITAT (Kajsa @ 15-11-2006, 16:09)
Själv var jag nöjd med denna i sommar

Jag köpte också en vit kransveronika i somras och var jättenöjd.
Den lär finnas i olika färger - jag undrar om den är lätt eller svår att fröså, vet någon?
Mulle
kerstin z5-6
Den är relativt lätt att fröså de blå plaffar ut sig vid regn o behöver stadiga grannar smile.gif
kerstin z5-6
Dagens perenn
En låg marktäckande , vårblommare -

Corydalis pachycentra- isturkos, intensiv färg , mattbildande men inte störande för andra perenner -även små vivor klarar konurrensen från denna
Trivs i mulljord i halvskugga
mulle
Kerstin, om du tänker fortsätta publicera bilder på spännande perenner INNAN jag beställt alla mina fröer slutar det med att du får skicka nödproviantpaket till Åland!
Mulle
kerstin z5-6
jamen nog ska väl sådant gå att ordna laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
nödpost smile.gif
mulle
tongue.gif
Mmmm... Och så kanske jag tvingas odla grönsaker i alla fall för att överhuvudtaget få mat...
Jättefin Corydalis!
I USA finns en med variegerade blad, inte råkar du veta någon som har sådana frön? Jag har letat men inte hittat.
Kanske det är en variegerad form som mister sin brokighet vid frösådd.
Mulle
kerstin z5-6
nej , men får du nys kan jag def offra mig på att så den smile.gif
kerstin z5-6
Dagens perenn
Lindelofia anchusoides

Släkt med tungorna men helt perenn
Långa mörkgröna blad i låg rugge -relativt stora 2-3cm blå koboltblå blommor på höga stammar
Skär man ner efter blom är den igång från rhododendronblom till augusti
tål alla jordar och lägen -sprider sig på plats/ruggen ökar i storlek -få frösådder
Kan vara knepig att hitta frö till
men de finns ju här smile.gif

ruggen th i bild bredvid bergvallmon är samma växt
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-11-2006, 11:59)
Dagens perenn
Lindelofia anchusoides

Oh, en så´n har jag fått av Gåsis (tror jag). wub.gif Va fin den är och vilken blåfärg!

Måtte den överleva allt höstregn!

/Anki
kerstin z5-6
biggrin.gif kanske är fröet till den en Bodbysundasavkomma ...tror det, o iså fall kan ingen vinter ta kål på den ...
ewa zon 3
Lite trög men jag börjar nu förstå att lysande blåa färger verkar vara en favorit hos dig rolleyes.gif
Tjusigt wub.gif

/Ewa
kerstin z5-6
hehe och vita rosa och lila smile.gif det är nog bara gula jag är försynt med ..
men vem kan motså den dubbla kabblekan om våren -inte jag smile.gif

Caltha palustris multiplex
Gåsis
CITAT (Anki V @ 17-11-2006, 12:05)
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-11-2006, 11:59)
Dagens perenn
Lindelofia anchusoides

Oh, en så´n har jag fått av Gåsis (tror jag). wub.gif Va fin den är och vilken blåfärg!

Måtte den överleva allt höstregn!

/Anki

Schhh, du får väl inte avslöja att jag först tiggt åt mig och sen dessutom delat med mig laugh.gif

För visst är fröerna Kerstins från början, men jag fick så generöst att det räckte till flera wub.gif Nåja, jag fick en hel kapsel Lingholm i samma kuvert och vilken tur jag inte delade av mig av den tongue.gif blink.gif

Jag här många lindelofia fast jag delade med mig och som jag gullar med dom.

/Åsa
kerstin z5-6
dom är inte i behov av gullning alls smile.gif
Däremot är morgondagens perennen sådan kinkerputte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon