malin72
jo svärfar kom med lite fröer till mig smile.gif dom flesta stog det vad det var men inte alla kan någon gissa sig till vad det är?????? unsure.gif
jag kan höra med honom men det tar ett tag innan vi ska ringa dit ner, han sa något om en blomma som dom kallar klock någonting...men sambon sa - ja du vet det du säger ängla trumpet om...kan något frö vara sån????

bild 1

samma frö blid 2

bild 3

samma bild4

vad är detta någon slags tagetes tro???? bild 5 tongue.gif tongue.gif

sen var det en paprika som kallas för klockpaprika
och : eucalyptus
och guava(hur dom nu kan tro att jag kan få den att klara sig här)

glömde att skriva att han kom från Uruguay rolleyes.gif
Zazu
nr 3 o 4 ser iaf ut som mina smultronguavafröer... rolleyes.gif
de andra vågar jag inte gissa på unsure.gif men fota när de har grott wub.gif

mvh zazu
malin72
tack för svaret smile.gif smile.gif jo men visst det stämmer nog för att han förklarade en liten frukt och jag fick inte i hop det åhhhh vad kul...
en fråga hur gör du med dina smultronguava då unsure.gif unsure.gif ang sådd mm
malin72
CITAT (Zazu @ 11-11-2006, 22:05)
de andra vågar jag inte gissa på unsure.gif men fota när de har grott wub.gif

mvh zazu

har du någon bild på smultronguava???fanns inte på nätet sad.gif
lissa
Dom trekantiga ljusa tycker jag ser ut som caesaipinia pucherri (3 o 4 ) om dom är lite plattare än vad som syns på bilden. 5 är Tagetes, 1 o 2 malva eller passiflora, passiflora om dom har en teckning på sig vill säga.
Zazu
CITAT (malin72 @ 11-11-2006, 23:27)
CITAT (Zazu @ 11-11-2006, 22:05)
de andra vågar jag inte gissa på unsure.gif  men fota när de har grott wub.gif

mvh zazu

har du någon bild på smultronguava???fanns inte på nätet sad.gif

fröerna har jag bild på här: http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...num_smultro.jpg
och frukten finns det massor med bilder av, sök på Psidium cattleianum(cattleyanum går också)
jag har inte sått mina fröer än, ska ta och göra det snart så kan vi jämföra sedan wub.gif

mvh zazu
kerstin z5-6
så dem -det är nästan omöjligt att gissa på fröer , de flesta sorter du nämner gror varmt smile.gif
malin72
ok gror varmt....men när kan jag börja med dom då????

passiflora vad ska dom ha för mönster då?????

äsch såg nu när jag tittade efter att Kerstin skrev så dom tongue.gif tongue.gif tongue.gif då antar jag att jag kan börja nu unsure.gif värme och bra lyse eller???
malin72
CITAT (Zazu @ 12-11-2006, 09:32)
jag har inte sått mina fröer än, ska ta och göra det snart så kan vi jämföra sedan wub.gif

mvh zazu

japp det låter bra säg till när du börjar så jämför vi smile.gif wub.gif
kerstin z5-6
hm ..men hur vet du vilka som är sommarblommmor ? tror du nån är tagetes tex -och du sår nu är de överblommade i april .. jag skulle vänta med dem -och så de du tror är krukväxter nu
Zazu
CITAT (malin72 @ 12-11-2006, 13:43)

mvh zazu

jag sår dem på onsdag eller torsdag wub.gif

mvh zazu
lissa
Dom har ett mönster som om de var en liten kotte avbildad tongue.gif
Jonas70
Nr 5 är definitivt någon Tagetes, och 1/2 skulle kunna vara Malva-fröer (är rätt likt, men jag är långt från säker) wub.gif
malin72
CITAT (Zazu @ 12-11-2006, 16:16)

mvh zazu

mvh zazu

ok hur gör du då??? vanlig så jord som vanligt eller???så gör vi på samma sätt och jämför tongue.gif tongue.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2006, 15:53)
hm ..men hur vet du vilka som är sommarblommmor ? tror du nån är tagetes tex -och du sår nu är de överblommade i april .. jag skulle vänta med dem -och så de du tror är krukväxter nu

laugh.gif laugh.gif självklart sår jag inte tagetes nu liiiite har jag lärt mig av tiden med er tongue.gif

men kan man prova tex eucalyptus nu eller?????
Zazu
CITAT (malin72 @ 13-11-2006, 15:49)
CITAT (Zazu @ 12-11-2006, 16:16)

mvh zazu

mvh zazu

ok hur gör du då??? vanlig så jord som vanligt eller???så gör vi på samma sätt och jämför tongue.gif tongue.gif

vanlig jord bara, har ingen såjord hemma rolleyes.gif
malin72
CITAT (Zazu @ 12-11-2006, 17:16)

mvh zazu

mvh zazu

har du sått dina eller unsure.gif unsure.gif för mig går det segt..har inte kommit upp något ännu sad.gif

men frö nr 1 vet jag vad det är nu haha hur nu dom kan tro att jag ska få ett träd att växa här rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif jaja förvirrade kanske tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon