Jag fick en stor vacker Zantedeschia 'Black Star' i födelsedagspresent och nu vill jag inte annat än att den ska stormtrivas. Är det någon som har lite tips och råd till lilla mig som inte är särskilt grym på just krukväxter? Ska jag ställa den ljust och svalt (inte direkt solljus har jag förstått) eller ska jag ställa den ljust och varmt?
Lemonne
14-11-2006, 11:49
Titta, visst är den vacker! Det är ju alltså en kalla - och någon här på forumet måste väl ha erfarenhet av kallor!? Hur är det med vattning, jag har hört att man inte ska vattna i krukan, utan bara på fatet? Kan det stämma?
yenny
14-11-2006, 12:09
Jag kan tyvärr inte hjälpa dej.... Jag ville bara säga att den var himla tjusig
Ludisia
14-11-2006, 20:45
Mina kallor står i nordöstfönster, vattnas i krukan (de är ganska törstiga av sig, börjar hänga med bladen när den vill ha att dricka) och gödslas med vanlig krukväxnäring sommartid. Jag vet inte om detta är det optimala sättet att sköta kallor på, men mina växer så det knakar och blommar nästan för jämnan, så helt fel kan det ju inte vara!
Carex
14-11-2006, 22:42
jag behandlar min litegrann som en amaryllis med vila och allt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.