AnnammA
Mina utblommade orkidéer har bott ute i sommar, och fick flytta in i uterummet mot slutet av sommaren/hösten, och precis innan frosten fick de komma inomhus igen... Och si vad som syns vid bladfästena, är det inte månne nya stänglar på gång...!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Så nästa år får de sommarvistelse igen...(Men man måste kolla, om man använder ytterkrukor, att inte vatten blir ståendes...)
En annat tips, till dig som vill köpa dig en ny Phalanopsis, och står och väljer och vrakar bland exemplaren: köp inte exemplar med för många outslagna knoppar. Tyvärr är många Phalanopsisorkidéer så hårt drivna, när de kommit från odlarna/försäljarna att de inte klarar omställningen till sitt nya hem(=ditt hem) och då kan en del av de outslagna, mindre knopparna torka/falla bort. Det är min erfarenhet, iallafall.

Hälsn
AnnA
kristerh
utevistelse är mums för många orkidéer, jag skulle nog inte ha ph:n ute eftersom den är så känslig för vatten i bladvecken.
Det där med att de fäller knopparna gäller även på de man har hemma, undvik att flytta dem när knopparna är små, när den väl börjat blomma kan du flytta dem hur mycket du vill.
AnnammA
CITAT (kristerh @ 12-11-2006, 14:36)
utevistelse är mums för många orkidéer, jag skulle nog inte ha ph:n ute eftersom den är så känslig för vatten i bladvecken.
Det där med att de fäller knopparna gäller även på de man har hemma, undvik att flytta dem när knopparna är små, när den väl börjat blomma kan du flytta dem hur mycket du vill.

Jo, du kan ju ställa dem utomhus, men under ett tak el dyl.
Och att inte flytta sina Ph när de har småknoppar är ju inte helt lätt, för man måste ju vattna dem, eller hur?

hälsn
AnnA
Biggan_
CITAT (AnnammA @ 12-11-2006, 17:32)
Och att inte flytta sina Ph när de har småknoppar är ju inte helt lätt, för man måste ju vattna dem, eller hur?

hälsn
AnnA

Krister menar att du inte skall flytta dem till en annan plats när de har småknoppar, alltså till ett annat rum eller väderstreck. smile.gif
kristerh
CITAT (Birgitta P @ 12-11-2006, 23:48)
CITAT (AnnammA @ 12-11-2006, 17:32)

Och att inte flytta sina Ph när de har  småknoppar är ju inte helt lätt, för man måste ju vattna dem, eller hur?

hälsn
AnnA

Krister menar att du inte skall flytta dem till en annan plats när de har småknoppar, alltså till ett annat rum eller väderstreck. smile.gif

Tack för förtydligandet birgitta, det var precis så jag menade rolleyes.gif
Rossi
Jag tycker att jag har ganska gröna fingrar men orkidéer har jag aldrig lyckats med. Till min stora förtret!!!!!!!! För ett antal månader sedan så gav jag mig den på att jag skulle lyckas få PH att blomma om. Men ingenting hände .....

Jag köpte färdigblandad orkidéjord och planterade om dem i större krukor. Förut har jag doppat krukorna i vatten som jag haft stående i en hink men numera vattnar jag dem direkt under kranen.

Och nu ÄNTLIGEN när jag nästan hade gett upp hoppet så har jag hittat nya blomstänglar i två av tre av växterna. Jippi!!!!!!

Jag var bara tvungen att få dela med mig av glädjen! I en av PH:arna som jag har blomstängel nu så vet jag inte vad det är för färg. Den plantan köpte jag nämligen för 40 kronor när den var utblommad. Vad spännande det ska bli!!!
Biggan_
CITAT (Rossi @ 13-11-2006, 12:18)
Och nu ÄNTLIGEN när jag nästan hade gett upp hoppet så har jag hittat nya blomstänglar i två av tre av växterna. Jippi!!!!!!

Grattis! Där ser du att det aldrig är försent att ge upp hoppet! laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon