AnnammA
Mina utblommade orkider har bott ute i sommar, och fick flytta in i uterummet mot slutet av sommaren/hsten, och precis innan frosten fick de komma inomhus igen... Och si vad som syns vid bladfstena, r det inte mnne nya stnglar p gng...!!! wub.gif wub.gif wub.gif
S nsta r fr de sommarvistelse igen...(Men man mste kolla, om man anvnder ytterkrukor, att inte vatten blir stendes...)
En annat tips, till dig som vill kpa dig en ny Phalanopsis, och str och vljer och vrakar bland exemplaren: kp inte exemplar med fr mnga outslagna knoppar. Tyvrr r mnga Phalanopsisorkider s hrt drivna, nr de kommit frn odlarna/frsljarna att de inte klarar omstllningen till sitt nya hem(=ditt hem) och d kan en del av de outslagna, mindre knopparna torka/falla bort. Det r min erfarenhet, iallafall.

Hlsn
AnnA
kristerh
utevistelse r mums fr mnga orkider, jag skulle nog inte ha ph:n ute eftersom den r s knslig fr vatten i bladvecken.
Det dr med att de fller knopparna gller ven p de man har hemma, undvik att flytta dem nr knopparna r sm, nr den vl brjat blomma kan du flytta dem hur mycket du vill.
AnnammA
CITAT (kristerh @ 12-11-2006, 14:36)
utevistelse r mums fr mnga orkider, jag skulle nog inte ha ph:n ute eftersom den r s knslig fr vatten i bladvecken.
Det dr med att de fller knopparna gller ven p de man har hemma, undvik att flytta dem nr knopparna r sm, nr den vl brjat blomma kan du flytta dem hur mycket du vill.

Jo, du kan ju stlla dem utomhus, men under ett tak el dyl.
Och att inte flytta sina Ph nr de har smknoppar r ju inte helt ltt, fr man mste ju vattna dem, eller hur?

hlsn
AnnA
Biggan_
CITAT (AnnammA @ 12-11-2006, 17:32)
Och att inte flytta sina Ph nr de har smknoppar r ju inte helt ltt, fr man mste ju vattna dem, eller hur?

hlsn
AnnA

Krister menar att du inte skall flytta dem till en annan plats nr de har smknoppar, allts till ett annat rum eller vderstreck. smile.gif
kristerh
CITAT (Birgitta P @ 12-11-2006, 23:48)
CITAT (AnnammA @ 12-11-2006, 17:32)

Och att inte flytta sina Ph nr de har  smknoppar r ju inte helt ltt, fr man mste ju vattna dem, eller hur?

hlsn
AnnA

Krister menar att du inte skall flytta dem till en annan plats nr de har smknoppar, allts till ett annat rum eller vderstreck. smile.gif

Tack fr frtydligandet birgitta, det var precis s jag menade rolleyes.gif
Rossi
Jag tycker att jag har ganska grna fingrar men orkider har jag aldrig lyckats med. Till min stora frtret!!!!!!!! Fr ett antal mnader sedan s gav jag mig den p att jag skulle lyckas f PH att blomma om. Men ingenting hnde .....

Jag kpte frdigblandad orkidjord och planterade om dem i strre krukor. Frut har jag doppat krukorna i vatten som jag haft stende i en hink men numera vattnar jag dem direkt under kranen.

Och nu NTLIGEN nr jag nstan hade gett upp hoppet s har jag hittat nya blomstnglar i tv av tre av vxterna. Jippi!!!!!!

Jag var bara tvungen att f dela med mig av gldjen! I en av PH:arna som jag har blomstngel nu s vet jag inte vad det r fr frg. Den plantan kpte jag nmligen fr 40 kronor nr den var utblommad. Vad spnnande det ska bli!!!
Biggan_
CITAT (Rossi @ 13-11-2006, 12:18)
Och nu NTLIGEN nr jag nstan hade gett upp hoppet s har jag hittat nya blomstnglar i tv av tre av vxterna. Jippi!!!!!!

Grattis! Dr ser du att det aldrig r frsent att ge upp hoppet! laugh.gif wub.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon