Ralf
Länk odling i Skottland

Stendamm är svaret!
ewa zon 3
Jo, jag läste och begrundade, har läst om "Rockdust" på nätet förut, spännande
Kan någon förklara vad vulkanisk basalt är och vad vi har i Sverige som skulle kunna motsvara stendammet? Finns det ytligt eller måste man borra sig ned? Står att det är den vanligaste bergarten på vår jord.

/Ewa
kerstin z5-6
stenmjöl, + vanligt naturgrus

lena:-)
Sparlösa trädgård- sluta gräva

Här finns en man som verkar odla helt i grus......
Tobb
Hur stor skillnad är det på diabasmjöl och typ kvartsmjöl? Och vilken sort finns det att köpa i vanliga handelsträdgårdar? unsure.gif unsure.gif
kerstin z5-6
Ingen , däremot på grustag ..där kan man fråga vilken typ av sten mjölet består av -Jag har tillgång både till kalkstensmjöl, och andra sorter
Det är vansinnigt tungt , 3 kubik väger lika mycket som 6-7 kbm jord
Susanna
Intressant läsning tycker jag, men hur tror ni kraftig lerjord reagerar på stenmjöl? Risk att det blir en hård massa som inte går att göra något med?
Micke
Har aldrig hört talas om det där, men 18 år som journalist har lärt mig en enkel sak: om något låter som om det är för bra för att vara sant så är det oftast just det. Och artikeln var allt annat än kritiskt granskande, så förlåt mig min skepticism. Allra helst som de som ägnar sig åt denna fantastiskt framgångsrika odling ändå tycks ha ett konstigt behov av pengar till "forskning". Funkar odlingen bra och är ekonomiskt lönsam, så varför behövs en massa projektfinansiering (till forskning?) kring odlingen? Den borde ju rimligen klara sig bra ändå utan forskningsanslag eller...?

Micke
kerstin z5-6
Nja nytt är det inte smile.gif
men inte blandar man stenmjölet i lerjorden , man planterar i det direkt -i så fall.
Lavagrus ska visst vara särskilt bra , men förök har gjorts med dyrt inporterat grus som inte var så upphetsande ...
Däremot kan man odla direkt i naturgrus och tillsätta små mängder flytande krukväxtnäring till säskilt behövande växter -de flesta tex penstemoner klarar sig utan
Gärna lerbotten under 30-40 50 cm grus -för de som har långa rötter

Största fördel -nästan inget ogräs ..
Piccante
Citat Tobb:
CITAT
Hur stor skillnad är det på diabasmjöl och typ kvartsmjöl? Och vilken sort finns det att köpa i vanliga handelsträdgårdar?
Rätt stor skillnad tror jag. Kvarts är mer eller mindre ren kiseldioxid medan diabas innehåller fler mineraler.

Citat Susanna:
CITAT
Intressant läsning tycker jag, men hur tror ni kraftig lerjord reagerar på stenmjöl? Risk att det blir en hård massa som inte går att göra något med?
Jag tror inte att lerjord behöver stenmjöl för att det ska växa bättre. Lera är i praktiken "stenmjöl" fast mkt finare partiklar. Lera är i regel mineralrik som den är.

Som artikeln tog upp så odlade de med stenmjöl på ursvallade moränjordar i högländerna, jord som naturligt är väldigt fattig på mikronäringsämnen. Klart att växterna får det bättre när jorden blir rikare men fortfarande så är det kväve och fosfor som är de viktigaste näringsämnena för växter så man måste fortsätta gödsla.
Tobb
Varför trivs inte ogräset i naturgruset? unsure.gif
kerstin z5-6
som frömedium är det kanske inte så gästvänligt sommartid ... hett o torrt, medan det en bit ner i gruset är fuktigt.Även om det regnar går vattnet rakt ner-ytan torkar snabbt igen .. ...dessutom -de få som kommer är väldigt lätta att plocka bort med rötter o allt direkt -ingen jord att hålla fast i liksom ....
Tobb
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2006, 20:23)
som frömedium är det kanske inte så gästvänligt sommartid ... hett o torrt, medan det en bit ner i gruset är fuktigt.Även om det regnar går vattnet rakt ner-ytan torkar snabbt igen .. ...dessutom -de få som kommer är väldigt lätta att plocka bort med rötter o allt direkt -ingen jord att hålla fast i liksom ....

aha smile.gif
unsure.gif om nu inte ogräset trivs..varför trivs "vanliga " växter..... wacko.gif wacko.gif
kerstin z5-6
Som sagt : som frömedium är det kanske inte så gästvänligt sommartid

De andra växterna är knappast frösådda på ytan -utan planterade som vuxna, djupt i gruset -stick fingret i en rabatt en dag i juli , när det inte regnat på en vecka -testa sedan en vanlig grushög ...grushögen är fuktig utan att vara rotförstörande ..jorden däremot knastertorr ...värmen i grushögen -lagras natetid =bra ,-ger stort rotsysten , inget motsånd som i tung lerjord , zonkänsliga överlever bättre -tjälen släpper tidigt osv osv osv .. men ytan -är varm torr och fröovänlig ....
wub.gif wub.gif wub.gif
...att jag inte tänkte på det viset....
wub.gif wub.gif wub.gif
fruberglund
Intressant!

Jag har ett par hinkar stenmjöl i garaget som jag skulle ha till att sätta plattor som rabattkant (underlag alltså).

Har jag fattat det rätt så skulle man blanda ner det i jorden nu? Och så blir det dundermedel till våren? Eller är jag helt vilse?

Hur mycket till en pallkrage ungefär kan man tro?

Underbar blomma Kerstin, vad är det för nåt? smile.gif
kerstin z5-6
jag avråder från stenmjölsblandningar i jord , i så fall gruslager , rejält sådant ... med jord underst
Sandverbena se tråden dagens perenn bild 2

bild 1 den blå är en campaula som man köper på våren som krukväxt .. klarar sig bara bra ute i z5-6 om den grusodlas-heter C haylodgensis

Jag var själv mycket tveksam till att grusodling skulle fungera -innan jag prövade själv -så visst är den en sort paradox smile.gif
fruberglund
Ok, Kerstin. Litar på dig, du är min trädgårdsguru biggrin.gif wub.gif
kerstin z5-6
hjälp !det var väl att ta i .... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-11-2006, 11:56)
hjälp !det var väl att ta i .... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Nähäpp, så är det serru och det är bara att acceptera tongue.gif
Tobb
hur blir det om man skulle blanda stenmjöl och sand eller liknande? unsure.gif Och lägger det sedan typ ovanpå komposterad kodynga wub.gif
kerstin z5-6
Det tror jag kan bli riktigt bra -naturligtvis beroende på vad du ska odla i det -

Lycka till smile.gif
e_sedell
Grus/sandodling är bra till vissa växter som skulle ha svårt att övervintra. Det blir torrare och inte lika tuff tjäle. Däremot ifrågasätter jag varför man ska ge sig in på denna krångliga odlingsmetod om man har en hyfsat okej jord redan. Det skapar ju en massa besvär då gruset i sig inte innehåller någon näring? Tillsätt mikronäring i jorden om det är brist på de.

Förlåt mig kerstin, men jag fårstår inte riktigt nyttan.
fruberglund
CITAT (e_sedell @ 18-11-2006, 20:07)
Grus/sandodling är bra till vissa växter som skulle ha svårt att övervintra. Det blir torrare och inte lika tuff tjäle. Däremot ifrågasätter jag varför man ska ge sig in på denna krångliga odlingsmetod om man har en hyfsat okej jord redan. Det skapar ju en massa besvär då gruset i sig inte innehåller någon näring? Tillsätt mikronäring i jorden om det är brist på de.

Förlåt mig kerstin, men jag fårstår inte riktigt nyttan.

Kerstin är ju zonknäckare...jag skulle tro att det beror på det men vet inte säkert så det är nog bäst hon svarar själv biggrin.gif
cia73
Nu har jag börjat fundera på det här med grusodling...
Känner mej frestad att gå ut och göra en rabatt nu men jag får väl vänta till våren iaf. laugh.gif
Vilken storlek ska det vara på gruset? Och hur tjockt lager ska det vara? Kanske det går att täcka med gräsklipp för att gödsla..
Vanlig jord innehåller alltid mängder av ogräsfrön som gror de första åren i en rabatt så det skulle kanske vara en idé att sätta ett lager grus överst i rabatterna så hålls ogräset borta tills perennerna växt till sej... *planerar vilt*
kerstin z5-6
Om grus inte innehåller näring -och nu talar jag om naturgrus-från grusås -inte vanligt kross man sandar med( .. som är enbart söndermald sten )
Så har mina penstemoner överlevt helt utan näring i 4 år -de har inte gödslats någonsin .

Till växter som behöver en varm , icke rotblöt, tidigt tjällossande växtplats -är det bättre med grus än vilken jord som helst, men gärna något trevligt underst i högen för de som har djupa rötter och så önskar

För den som hellre vill se på sina växter än plocka ogräs
För den som tycker att bar jord är fult
För den som vill zonknäcka
För den som vill odla alpiner som naturligt växer i skrevor i grus
För den som vill ha växter som skyr feta jordar-tex (edelweiss som blir grotesk i vanlig jord)
För den somvill kunna optimera odlingen maximalt till växtens behov -dvs ge de som så behöver gödning , men de som inte vill ha det slipper

är grusodling optimalt smile.gif
Rosodling i grus är nästa projekt som sagt

Gräsklipp är inte så vackert på grus -bildar dessutom mullämnen -vilket ger ogärs-går bort för mej
Vill man ha mer "naturlig gödning än blåkorn o flytande köpt, kan man använda hönsgödselvatten tex -eller liknande om o när det behövs
Gruset ska vara blandade storlekar -från mycket grov sand -till cm stora

Tobb
I dag såg jag att det fanns diabasgrus på hasselfors garden, då borde man väll kunna få tag på diabasmjöl? wub.gif Eller så får man köpa grus och stå med en hammare laugh.gif

Men jag såg även att de hade "Stenmjöl grafitgrå" men vad består det av? Är det diabas? *hoppas* unsure.gif

En liten bild på mjölet:
Tante Morgan
Hej! Inspirerad av den här tråden och andra om grusodling har jag släpat ihop en upphöjd rabatt (av asfaltbitar - där av släpandet...) som jag ska fylla med grus i vår.
Här på Gotland är ju kalksten den vanligast förekommande bergarten och sålunda är kalkstensgrus det som är mest lättillgängligt. Och billigast.
Men det är ju inte alla växter som stormtrivs i kalkhaltig jord... Bör jag då införskaffa annat grus- typ granit och vad det nu finns att få tag i?
Kalk finns det ju gott om i jorden under grusen i så fall och i vattnet jag kommer vattna med så det eventuella behovet blir tillgodosatt ändå för de växter som gillar det... eller? tänker jag fel?
Dessutom tycker jag att diabas, granit osv är snyggare än kalksten.... sleep.gif
kerstin z5-6
Tyypiskt smile.gif det man har gott om är inte bra .. själv skulle jag nästan dö -hm för ett kalkkärr .. eller en kalkstensås för det finns ju sådana växter som jag vill ha
Epipactis, vissa Androsace,Daphne,Dactylorhiza mfl, som bara trivs där -
men tycker du om granit , diabas grus ska naturligtvis välja det biggrin.gif
Sånt är det gott om här -så jag vill förstås ha kalksten ..
Ett tror jag mej veta -har man förfärdigat ett sådant parti vill man genast göra ett till....
Och jag tor inte det är så lyckat med kombinationspartier dvs kalkälskare med de som vill ha ganska neutral jord -de har nog fullt upp med att klara det kalkrika vattnet , medan de kalkälskande kanske får för lite
Jag skulle i så fall satsa på 2st partier smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon