Gillan
Det här tyckte jag lät väldigt intressant och spännande. Mer forskning behövs dock. Men det ska i alla fall kunna fungera även här.

Jag hade inte haft nåt emot lite mer bilder.

Stendam
Berith
Flera som tycker så! wink.gif

biggrin.gif Jag brukar inte läsa i Köksträdgården, av den enkla anledningen att jag inte har nån. Och inte i Jordavdelningen heller så ofta, men idag blir det i allahopa trådarna.
Gillan
CITAT (Berith @ 12-11-2006, 09:15)
Flera som tycker så! wink.gif

biggrin.gif Jag brukar inte läsa i Köksträdgården, av den enkla anledningen att jag inte har nån. Och inte i Jordavdelningen heller så ofta, men idag blir det i allahopa trådarna.

laugh.gif laugh.gif wub.gif Ja,så det kan bli. Intressant artikel i alla fall. Och jag brukar ju läsa Index först. Men inte idag wub.gif
kerstin z5-6
och mina odlingar i rent grus går som sagt jättebra .. laugh.gif
Berith
CITAT (Evgeni @ 12-11-2006, 09:49)
laugh.gif  :lol:  :wub:  Ja,så det kan bli. Intressant artikel i alla fall. Och jag brukar ju läsa Index först. Men inte idag wub.gif

Prexsis. biggrin.gif wub.gif
Susanna
Hmm, det där lät ju riktigt spännande. Värt att pröva.
Kattgräs
Läste artikeln i morse, tycker det verkar väldigt intressant!
Gossen Ruda
Fungerar säkert men kanske inte överallt. Det finns inte allt i stenmjöl, förmodligen krävs det också kvävenedfall i form av övergött regn. Tacka miljöförstöringen. biggrin.gif
Gossen Ruda
Kan ju tillägga att basalt som det talas om är mycket ovanlig i Sverige. Det är en vulkanisk bergart med basisk reaktion som det finns sparsamt av i Skåne. Vi har för det mesta sura gnejser och graniter,
Ralf
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=954229
ny film från SVT
Fågelvägen
Vi har experimenterat med stenmjöl och det fungerar utmärkt!

Vi lät killen som borrade 100 + 100 meter för bergvärme lämna kvar allt "borrkox" (stenmjöl) i en svacka i trädgården. Vi har lämnat kvar en del (där växer syrener och rabarber) men också använt stenmjölet för att blanda ut jorden i terrasser och stenpartier. Det växer faktiskt nästan för bra i stenpartierna! T.ex. Nepeta och jättedaggkåpa blir alldeles för stora. Enbart stenmjöl verkar lite väl kompakt, men uppblandat med gammal trädgårdsjord är det en fin tillsats - inget att fylla en container med! tummenupp.gif

Piccante
CITAT (Fågelvägen @ 13-01-2008, 12:08) *
Vi har experimenterat med stenmjöl och det fungerar utmärkt!

Vi lät killen som borrade 100 + 100 meter för bergvärme lämna kvar allt "borrkox" (stenmjöl) i en svacka i trädgården. Vi har lämnat kvar en del (där växer syrener och rabarber) men också använt stenmjölet för att blanda ut jorden i terrasser och stenpartier. Det växer faktiskt nästan för bra i stenpartierna! T.ex. Nepeta och jättedaggkåpa blir alldeles för stora. Enbart stenmjöl verkar lite väl kompakt, men uppblandat med gammal trädgårdsjord är det en fin tillsats - inget att fylla en container med! tummenupp.gif

Vad har ni för berggrund där du bor? Stenmjöl är ju inget material med samma sammansättning, varierar mycket från plats till plats.
Sailor Pluto
Spännande! I senaste Odlaren var det också en artikel om stendamm har jag för mej smile.gif . Det blir nog till att experimentera lite i sommar...
Jan Lindgren
Hej!
SLUs undersökning visade ingen ökad tillväxt med stendamm.
MVH
Jan Lindgren
Piccante
CITAT (Jan Lindgren @ 13-01-2008, 15:08) *
Hej!
MVH
Jan Lindgren

Nä men alla verkar använda det ändå confused.gif Jag börjar tro att växter kan känna av placeboeffekten flirting.gif
KURT
CITAT (Markus_H @ 13-01-2008, 16:19) *
Nä men alla verkar använda det ändå confused.gif Jag börjar tro att växter kan känna av placeboeffekten flirting.gif

Till skillnad mot SLU så gör de flesta andra inga seriösa kontroller. Därmed kan ev resultat lika gärna bero på klimat eller helt andra faktorer.
Piccante
CITAT (KURT @ 13-01-2008, 15:47) *
Till skillnad mot SLU så gör de flesta andra inga seriösa kontroller. Därmed kan ev resultat lika gärna bero på klimat eller helt andra faktorer.

Förmodligen använder de inte samma stendamm heller i testerna.
nina L
CITAT (Jan Lindgren @ 13-01-2008, 15:08) *
Hej!
MVH
Jan Lindgren

Vet du hur undersökningen gjordes? Finns det information någonstans? Jag är mycket intresserad av detta.

KURT
CITAT (nina L @ 14-01-2008, 21:36) *
Vet du hur undersökningen gjordes? Finns det information någonstans? Jag är mycket intresserad av detta.

Håkan Fågelfors på institutionen för växtproduktionsekologi på SLU i Ultuna är intervjuad i Lantbrukets Affärstidning. Vill du ha mera detaljerad information, så får du nog kontakta Håkan Fågelfors, eller vänta tills det publiceras någon annan stans.
Owe J
Fast om jag kommer ihåg rätt från det ursprungliga försöket började de med en rejält mager och urlakad jord och fick goda resultat. I en köksträdgård som gödslats och skötts under några år kan väl inte resultatet bli så dramatiskt?
Fågelvägen
Hej Markus H
och ev andra som undrade vad vi använt för stenmjöl med (som vi tyckt) goda resultat. Det är ju fråga om sten från 1-100 meters djup som det handlar om. Sprängsten från ytan är grå, lite grönskiftande. Granit skulle jag tro. Har inte mycket hum om geologi, tyvärr! Orten är skärgård sydost om Stockholm.
Piccante
CITAT (Fågelvägen @ 17-01-2008, 12:25) *
Hej Markus H
och ev andra som undrade vad vi använt för stenmjöl med (som vi tyckt) goda resultat. Det är ju fråga om sten från 1-100 meters djup som det handlar om. Sprängsten från ytan är grå, lite grönskiftande. Granit skulle jag tro. Har inte mycket hum om geologi, tyvärr! Orten är skärgård sydost om Stockholm.

Är stenen mörk men grönskiftande kan det vara det som kallas för "grönsten" ett samlingsnamn för djupbergarter som på sina håll har trängt upp i jordskorpan. Grönstenar är rikare på näringsämnen än de graniter och gnejser som vi normalt har i berggrunden. I Stockholms skärgård finns små områden med ultrabasiska bergarter som amfibol och diorit. Generellt sett så växer det något bättre på mark som är "rikare" dvs mer basisk. Förmodligen frigörs näringsämnen bättre då eller att växter behöver något spårämne för att kunna tillgodogöra sig näring bättre. Man får nog ungefär samma effekt om man tillsätter tex dolomitkalk som är rik på magnesium och några andraspårämnen.

Visst kan man få en effekt av stenmjöl men jag tror att man kan få precis samma även med andra tillsatser. Man får gärna experimentera men betala inte för mycket för det och förvänta inga under. Trots allt varierar berggrunden mycket och sprider man vanligt gnejsdamm så blir det nog ingen större skillnad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon