JAg har en stor pil planterad på framsidan av vårt hus, utanför köksfönstret. Pilen är cirka 10 år gammal. Delar av kronan går in över taket på huset. Min fråga är om trädet kan tränga in med rötterna i vatten och avloppssystem.
Åsa, mälardalen zon 2
12-11-2006, 10:29
Ja det finns en viss risk, pil är känd för att kunna ta sig in i vatten/avloppsledningar, ju äldre dina ledningar är desto större risk är det. Är huset hyfsat nytt med moderna ledningar ska risken vara mindre.
Det beror också på rören. Har man helt slutna plaströr hela vägen har de svårare att ta sig in, men i gamla cementrör med många skarvar tar de sig in i varje skarv. I svärfars gamla avloppsbrunnar (cementringar) trängde de in i varje skarv och bildade med tiden halvmeter tjocka rotkvastar som höll på att täppa till hela brunnarna. Men trädena var ju frodiga och fina...
Micke
Nyliga experiment på SLU med poppel visar att rötter kan tränga in också i moderna plaströr med silver- och vulktejp runt om... Men helt klart går det snabbare ju äldre rörledningar det är fråga om.
Hade jag en pil i närheten av ledningar skulle jag "lura" pilen genom att skapa goda vattenbetingelser där rötterna inte gör skada. Får pilen vatten på lättare sätt än i rörledningar är riskerna för rörintrång mycket mindre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.