Full version: Gullranka
abbbe
Kan man lyckas med att ta sticklingar från gullranka?
Hur ska sticklingen vara?
Är de lätta att få rötter på?
Lady Hamilton
Om du har en väldigt lång "ranka" och/eller den har blivit väldigt kal så kan du rulla i hop den kala delen och "fästa" lite löst" och placera "rullen" under lite i jord i krukan. Då bildas det snart nya rötter och du kan sedan "vira upp" rullen och klippa loss flera rotade sticklingar
abbbe
Kan man inte ta vanliga sticklingar och lägga dom i ett glas vatten och vänta tills de bildas rötter?
Lady Hamilton
Det kan du säkert göra smile.gif Men jag har aldrig provat
Betty
CITAT (abbbe @ 12-11-2006, 15:40)
Kan man inte ta vanliga sticklingar och lägga dom i ett glas vatten och vänta tills de bildas rötter?

CITAT (Hamilton @ 12-11-2006, 15:44)
Det kan du säkert göra  :)  Men jag har aldrig provat

Men det har jag - och det går alldeles utmärkt! biggrin.gif
abbbe
nu har jag en stickling i ett glas vatten på väntan till att den får rötter.. men hur lång skulle sticklingen vara? och hur skulle den se ut?
Eva i Skåne
Om du klipper toppen på en ranka kan du rota den. Sen kan du klippa många sticklingar av resten av rankan.
Jag har för mig att gullrankan är en sådan sort som man ska ha en bit av rankan kvar (1-2cm) på var sida om ett blad. Så har jag iaf gjort och det gick utmärkt.
Det kan ge en väldans massa sticklingar av en lång ranka smile.gif
lissa
Jag brukar ofta klippa av långa rankor som har blivit lite kala och bara sticka ner dom i samma kruka så att den blir yvigare. Dessutom brukar "moder plantan " skjuta nya skott när den känner att man har kapat en bit av den. Nu har jag 2 riktigt stora och en som är på väg att bli stor.
Ska tillägga att jag tillhör gruppen som aldrig lyckas med sticklingar, så om jag lyckas...då är det lätt biggrin.gif biggrin.gif
ingrid fuxwall
Tar ofta sticklingar på bla. gullranka och låter den stå i vatten för att få rötter men är tveksam om det fungerar just nu. Denna tiden på året är enligt min erfarenhet sämst tänkbar för att få rötter på skott, men det är kanske bara jag som haft otur.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon