Full version: Gasa växthus
Natrix
Hej!

Jag funderar på lite olika metoder att bekämpa skadedjur i mitt drivhus och har kommit fram till att gasning borde vara smidigt och effektivt. Jag har letat runt lite men inte hittat så mycket så därför vänder jag mig till experterna här på odla.

Jag får oftast problem med skadedjur efter skörden framåt oktober. Det skulle göra att jag riskfritt skulle kunna avdöda spinn och annat utan att få gifter på mina grönsaker.

Vad skulle man kunna använda? Jag har läst lite om att förgasa formalin genom att tillsätta kaliumpermanganat. Dödar detta även eventuella kvarvarande växter? Om det gör det så skulle man ju kunna använda den metoden för att avdöda sitt tomma växthus när säsongen är avslutad.

Jag är mycket nyfiken på era åsikter eftersom jag är novis inom detta!
Micke
Det finns egentligen inget du som privatperson kan använda i ditt drivhus för att "gasa" ihjäl allsköns ohyra. De få medel som finns är förbehållna yrkesfolk med specialexamen i växtskydd (åtminstone här i Finland) och kräver också avancerad utrustning. En vinter på våra breddgrader fungerar i viss mån sanerande i sig mot mycket. Det som återstår är att tvätta hela drivhuset/vaäxthuset med sanerande medel mellan odlingssäsongerna, men jag vet inte vilka medel som är godkända i Sverige. Här kan kanske andra berätta vad du kan använda för detta.

Under en odlingssäsong kommer det ohjälpligt in besvärliga snyltgäster i ett växthus/drivhus om du så står på huvudet för att förhindra det. Om du får "problem" först efter skörden låter det som om du inte skulle ha några större problem egentligen?

Micke
Jan af Lisö
Hi

Borde inte bilens avgasrör duga aldeles utmärkt ???
Funkade bra (snabbt och smärtfritt) på en trafikskadad hare !!!
KURT
CITAT (Jan af Lisö @ 13-11-2006, 10:56)
Hi

Borde inte bilens avgasrör duga aldeles utmärkt ???
Funkade bra (snabbt och smärtfritt) på en trafikskadad hare !!!

Det dödar organismer som är beroende av syre. Avdödar knappast ägg eller andra vilostadier av insekter.
Natrix
CITAT (Micke @ 12-11-2006, 19:24)
Under en odlingssäsong kommer det ohjälpligt in besvärliga snyltgäster i ett växthus/drivhus om du så står på huvudet för att förhindra det. Om du får "problem" först efter skörden låter det som om du inte skulle ha några större problem egentligen?

Tack för svaret. Jag vill ha ihjäl ohyra innan jag plockar in växterna så jag slipper lusa ner de andra växterna som skall övervintras.
kerstin z5-6
De löss du får in efter utevistelse sitter på plantorna som varit utomhus
Jag bladar av mina rosor en hel del -samt förser alla med provadopinnar innan jag återför dem till Vinterträdgården på hösten
Därigenom slipper jag mycket
Spinn mår dåligt om man har bra luftfuktighet och fa fläkt .
Jag kan inte heller spruta med något därinne eftersom vi har koikarpar -vanlig växtsåpa tar en del , men miljön är viktigast
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon