Full version: "Allergi-äpple"?
HelenaL
För ca ett och ett ett halvt år sedan fick jag höra talas om en ny (?) äpplesort, som skulle kunna ätas av personer som är annars är allergiska mot äpplen. Eftersom jag är det, men gärna skulle vilja kunna äta äpplen igen (blev allergisk som vuxen), så undrar jag om någon här vet vad detta kan vara för sort. Jag fick också höra att de skulle kunna finnas till försäljning först om ca ett halvår (från nu), men jag vet inte om detta stämmer. Skulle bli väldigt, väldigt glad om jag kunde hitta något ätbart!
Eva 33c
Jag har en (vuxen) son som är allergisk så jag blev lite intresserad av det du skrev. Jag hittade nedastående två länkar om äpplen och äppelallergi. Allergin har som regel att göra med dett protein som finns i äpplet, framförallt skalet. Vissa sorter har mer och vissa sorter mindre av detta protein enligt artiklarna. Det nämns en sort som skulle kunna vara den du hört om, men den har tydligne bata ett "nummer" än.
Ja du får läsa själv, kanske är denna information sådan du redan fått.
Länk 1
Länk 2
HelenaL
Hej och tack för ditt svar! Det var intressanta länkar! Det är lite konstigt - just Jonagold har jag läst (stod om i Länk 1) att det skulle kunna vara OK för allergiker, men här stod den som exempel på sådana som INTE är bra. Och jag köpte en gång ett Jonagold och märkte till min besvikelse att jag inte tålde det - inte så konstigt alltså! Det var ju skönt, då finns det hopp för mig! biggrin.gif

Jag skulle tro att äpplet med bara ett nummer kan vara det jag har hört talas om, eftersom det stod om det i en artikel i Aftonbladet i september -05 och den artikel som jag fått refererad för mig (ej läst själv) fanns i Göteborgs-Posten i juni -05.

Annars har jag hört tals om att just äldre sorter innehåller mindre mängd protein och att man kan reagera mindre på dem, men jag har aldrig testat. Det var ett spännande tips om att man kan ställa ett äpple i mikron i endast en minut, det ska jag testa! Någon gång... rolleyes.gif kanske inte nu förresten, för jag är gravid, sambon är inte så pigg på allergitester just nu, hmm. Jag brukar i alla fall klyfta äpplen, persikor etc och lägga på ett fat och ugnsbaka i kanske tio-femton minuter. Jag gör så mycket att det räcker i två-tre dagar, eftersom det ju tar lite mer tid än att bara ta sig ett äpple om man tål det.
Eva 33c
Kul att du fann länkarna intressanta.
CITAT
Det var ett spännande tips om att man kan ställa ett äpple i mikron i endast en minut, det ska jag testa!

Tänke skicka det tipset till sonen! rolleyes.gif
Jan af Lisö
Äpplet verkar komma att heta Algott, men det var inte helt klart om det skulle komma ut i handeln, se artikeln från SLU:

Algott för alleriker ??
Rapchic
det där att man kan äta dom tilllagade hade jag redan märkt
gäller morötter för mig också

jag var ganska ung när jag blev allergiskt
men jag minns att jag tyckte att äpple var den godaste frukten
kanske kan man börja äta igen om man håller uppsikt om vilka man äter wub.gif
HelenaL
"Äpplet verkar komma att heta Algott"

Aha, intressant! Även om det inte skulle komma ut i handeln är det bra att veta vart man kan vända sig för att köpa direkt och sedan sätta ett träd själv.

Rapchic! Vet du att man riva morötter fint och blöta dem ordentligt med en vinägrettsås och att de sedan är möjliga att äta för en del allergiker? Det är vinägern som är den viktiga ingrediensen.
Rapchic
CITAT (HelenaL @ 13-11-2006, 20:27)
"Äpplet verkar komma att heta Algott"

Aha, intressant! Även om det inte skulle komma ut i handeln är det bra att veta vart man kan vända sig för att köpa direkt och sedan sätta ett träd själv.

Rapchic! Vet du att man riva morötter fint och blöta dem ordentligt med en vinägrettsås och att de sedan är möjliga att äta för en del allergiker? Det är vinägern som är den viktiga ingrediensen.

ååå säkert?? wub.gif
saknar rivna morötter
och jag får gratis hemmaodlade av mormor
(förutsatt att jag hjälper henne dra upp dom wub.gif )
Big Gardener
Ett sent äpple som odlas i Sverige och bl.a. Tyskland som sägs vara bra för allergiker är Gloster. Det är ett rött, avlångt äpple med tydliga åsar och skorvig skafthåla. Jag håller det som ett av de fem godaste äpple som odlas i Sverige. Fantastiskt fast och krispigt fruktkött och aromatisk, söt smak.
Jan af Lisö
Birger, vilka är de övriga svenskodlade äpplerna på din 5-i-topp-lista ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon