Hej och tack för ditt svar! Det var intressanta länkar! Det är lite konstigt - just Jonagold har jag läst (stod om i Länk 1) att det skulle kunna vara OK för allergiker, men här stod den som exempel på sådana som INTE är bra. Och jag köpte en gång ett Jonagold och märkte till min besvikelse att jag inte tålde det - inte så konstigt alltså! Det var ju skönt, då finns det hopp för mig!

Jag skulle tro att äpplet med bara ett nummer kan vara det jag har hört talas om, eftersom det stod om det i en artikel i Aftonbladet i september -05 och den artikel som jag fått refererad för mig (ej läst själv) fanns i Göteborgs-Posten i juni -05.
Annars har jag hört tals om att just äldre sorter innehåller mindre mängd protein och att man kan reagera mindre på dem, men jag har aldrig testat. Det var ett spännande tips om att man kan ställa ett äpple i mikron i endast en minut, det ska jag testa! Någon gång...

kanske inte nu förresten, för jag är gravid, sambon är inte så pigg på allergitester just nu, hmm. Jag brukar i alla fall klyfta äpplen, persikor etc och lägga på ett fat och ugnsbaka i kanske tio-femton minuter. Jag gör så mycket att det räcker i två-tre dagar, eftersom det ju tar lite mer tid än att bara ta sig ett äpple om man tål det.