anna_rispan
Känns som att det ät försent, men det skulle inte hålla i lägenehten tills vi ätit upp allt ändå. Så i dag åkte ca 30 klyftor ner i backen. Vi har haft plusgrader ett pra dagar men inte särskilt många.

Kan det gå tror ni??

*håller tummarna*
Susanna
Det kommer att gå alldeles utmärkt! Jag har inte satt min ännu utan det blir om en vecka. Men skörden brukar blir bra ändå. Bättre att sätta lite sent än för tidigt, då börjar den växa innan vintern vilket tar en del kraft.

anna_rispan
oj! wow vilka fina vitlökar! bamsiga o fina. min ablev lite små. men det räcker ioförsig det med. och så tog jag upp dem lite för sent så de hade börjat dela upp sig. fast det satt ett tunt ytterskal kvar iallafall.
Susanna
Tack!

Jag är ganska givmild med gödning, tror att det har gjort skillnad. Har lärt mig av Åsa i Mälardalen att det gäller att ösa på innan midsommar. Och så brukar jag täcka med gräsklipp också. Dessutom väljer jag klyftor när jag planterar, bara stora klyftor sätts ner. Fast jag tycker det är jättesvårt att veta när den optimala skördetiden infaller. Jag tar upp färsk vitlök från början av juli men är ändå alltid tveksam till när jag ska ta upp resten. I år hade några börjat dela sig och när jag sedan hängde dem på tork blev det ett utmärkt bo för tvestjärtar....men nu är tvestjärtarna borta och vi njuter av vitlöken.
anna_rispan
Nu har vi haft runt 8 grader ett par dagar. Det är väl bra för vitlöken va???
Jonas70
Tror jag ska försöka stoppa ner lite vitlök i helgen. Här i skåne är det fortfarande väldigt milt.
Rossi
CITAT (anna_rispan @ 12-11-2006, 17:47)
Känns som att det ät försent, men det skulle inte hålla i lägenehten tills vi ätit upp allt ändå. Så i dag åkte ca 30 klyftor ner i backen. Vi har haft plusgrader ett pra dagar men inte särskilt många.

Kan det gå tror ni??

*håller tummarna*

Det blir säkert alldeles utmärkt! Vitlök ska sättas när jordtemperaturen inte överstiger 8 plusgrader.

Till våren kan du gödsla lite och framförallt ska du vara noga med att rensa ogräs. Sen kan du skörda i slutet av juli/början av augusti.
kollba
Ursäkta en novis men vilket är bästa sättet att torka, respektive förvara dem ?
Åsa, mälardalen zon 2
Om de färdiga vitlökarna inte utsätts för kyla efter skörden går det utmärkt att bara hänga upp dem i köket, de håller mycket bra då. Har lökarna utsatts för kyla är det bäst att stoppa dem i kylskåpet.

Torkar vitlök gör man genom att hänga upp dem på något torrt ställe, jag brukar hänga upp dem i carporten.
snuffe
Tror ni att det går att få tag på "sättlökar" fortfarande i Stockholmstrakten ?

Jag köpte en av de sista i min handelsträdgård och satte den alldeles för tidigt ( slutet på september) Sen har det ju regnat mycket så jag fruktar det värsta...
Tyvärr fanns ingen sort angiven; slarvigt av Nelsons tycker jag.

Anna
malin72
CITAT (snuffe @ 22-11-2006, 15:11)
Tror ni att det går att få tag på "sättlökar" fortfarande i Stockholmstrakten ?

Jag köpte en av de sista i min handelsträdgård och satte den alldeles för tidigt ( slutet på september) Sen har det ju regnat mycket så jag fruktar det värsta...
Tyvärr fanns ingen sort angiven; slarvigt av Nelsons tycker jag.

Anna

såg i helgen att det fanns på wiebulls på sveavägen prova där smile.gif
Biggan_
Måste det vara speciell sättlök, går det inte med vitlök man köper i grönsaksdisken? unsure.gif
Rossi
CITAT (Birgitta P @ 22-11-2006, 23:52)
Måste det vara speciell sättlök, går det inte med vitlök man köper i grönsaksdisken? unsure.gif

Det går men du riskerar att få en svampsjukdom i jorden som gör att du inte kan odla något slags lökväxter i den jorden på flera år.

Köper du speciella sättlökar så slipper du det.
KURT
CITAT (Rossi @ 23-11-2006, 07:16)
Måste det vara speciell sättlök, går det inte med vitlök man köper i grönsaksdisken?  :unsure:

Det går men du riskerar att få en svampsjukdom i jorden som gör att du inte kan odla något slags lökväxter i den jorden på flera år.

Så allvarligt är det nog inte! Det är fördel att köpa vitlöksutsäde eftersom det förhoppningsvis är sorter som har lite kortare utvecklingstid och dessutom skall den inte vara sjukdomsangripen. Men vad jag vet så angrips inte lök av några allvarliga svampsjukdomar.
Rossi
CITAT (KURT @ 23-11-2006, 07:55)
CITAT (Rossi @ 23-11-2006, 07:16)
Måste det vara speciell sättlök, går det inte med vitlök man köper i grönsaksdisken?  unsure.gif

Så allvarligt är det nog inte! Det är fördel att köpa vitlöksutsäde eftersom det förhoppningsvis är sorter som har lite kortare utvecklingstid och dessutom skall den inte vara sjukdomsangripen. Men vad jag vet så angrips inte lök av några allvarliga svampsjukdomar.

Jag har gått på vitlöksodlingskurs hos Åke Truedsson och det var han som upplyste om risken för svampsjukdom om man använder vitlök från grönsaksdisken.
Ung_trädgårdsfantast
Förra året satte jag helt vanliga vitlökar men de kom aldrig upp... huh.gif ohmy.gif sad.gif misstänker sorkar.
men i år satte jag också helt vanliga vitlökar men de hann komma upp ca 15 cm blast men ja lät dem vara kvar.kan de funka för de.. huh.gif

//jag
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Ung_trädgårdsfantast @ 24-11-2006, 14:25)
Förra året satte jag helt vanliga vitlökar men de kom aldrig upp... huh.gif ohmy.gif sad.gif misstänker sorkar.
men i år satte jag också helt vanliga vitlökar men de hann komma upp ca 15 cm blast men ja lät dem vara kvar.kan de funka för de.. huh.gif

//jag

Sorkar brukar inte vara så förtjusta i vitlök. Köpte du vitlök i matbutiken kan det ha varit vitlök man behandlat för att den inte ska gro + det kan ha varit en sort som inte var härdig.

Samt har du lerjord åt det tyngre hållet kan de ha ruttnat.
noch einmal Preussen
attans, satte mina vitlökar första helgen i oktober. det varma vädret har gjort att en rad redan kommit upp. återkommer med var det var för sort.

för att kompensera detta bortfall satte jag en ny rad i helgen.
sparre
Vitlök hur djupt

Det är så varmt fortfarande, tänkte sätta vitlök, hur djupt skall dom sättas?? Ingen aning men vill testa nu.
Anki i Sörmland
anna_rispan
från Odlas råd.
Plantering.
Vitlöken planteras i regel under hösten sept - nov, för skörd nästkommande sommar. Lökarna delas och klyftorna sätts på ett djup av 5 cm med den spetsiga änden uppåt. Ett avstånd på 10 - 15 cm mellan lökarna är att rekommendera för en bra utveckling.

Ooops, jag kanske petade ner mina lite för djupt! jaja, det ordnar sig nog.
sparre
Tack för ditt snabbt svar! Nu ska det planteras , tänk att det är december och 10 grader varmt.
anna_rispan
ja det känns galet. jag vill ha frostiga mornar och röda kinder nu.
noch einmal Preussen
CITAT (anna_rispan @ 01-12-2006, 09:42)
från Odlas råd.
Plantering.
Vitlöken planteras i regel under hösten sept - nov, för skörd nästkommande sommar. Lökarna delas och klyftorna sätts på ett djup av 5 cm med den spetsiga änden uppåt. Ett avstånd på 10 - 15 cm mellan lökarna är att rekommendera för en bra utveckling.

Ooops, jag kanske petade ner mina lite för djupt! jaja, det ordnar sig nog.

jag brukar sätta mina så att det är minst 5cm jord som täcker löken.
avstånd mellan lökarna håller jag 15 cm +, mest för att det är lättare att ogräsrensa då samt att jag har mark i överflöd.
Eva i Västerås
Jag kommer nog att plantera tätare i mitt nya trånga pallkrageland.
Ska sätta några på söndag, ifall de jag har i garaget inte överlever vintern. Fast det är en tålig sort, så det brukar gå bra.
Ung_trädgårdsfantast
satte i dag några vitlöks klyftor i da! tongue.gif
satte dom i en gammal sandlåda.. rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif

vi får se i vår.. wub.gif
emmapemma
Hur går det för er som satte vitlöken i höstas?

Jag minns inte riktigt när jag satte ner mina vitlöksklyftor i pallkrage. Jag gjorde nog det i oktober, med fiberväv över för att katterna inte ska missta pallkragen för toalett crying.gif .

Idag lyfte jag lite på fiberduken - och där är de! De verkar ha grott de flesta! Hur gör jag nu? Ska fiberväven vara kvar? Kan den ligga lite löst uppepå jorden, eller måste den fästas upp några decimeter över jorden? Vissa blast hade böjt sig något pga väven.

anna_rispan
jag har inte varit på trädgårdslandet än. men nästa helg kanske. om du tycker att du måste ha väven kvar så är det nog en fördel om den ligger lite löst så att blasten kan växa på som den vill.
kollba
Jag fick aldrig ner någon vitlök i höstas.
Vad händer om man sätter den under våren (April)... Det lär väl knappast hinna bli någon vitlök till hösten eller ?
Kan man låta den vara i marken tills nästa år ?
Går det att förgro inomhus så att den trorts allt hinner bli klar i år ?
emmapemma
Jag tror att du kan sätta vitlöken nu, men att du inte kommer hinna få en vitlök med klyftor, utan en hel liten sak. Däremot tror jag inte (vilda spekulationer blushing.gif ) att om du sätter vitlök nu att du ska lämna den till våren. Jämför med att frysa vitlöken i frysen - är det någon som gör det? Blir det bra resultat? Då är det bättre att skörda dina småvitlökar i höst och sätta nya klyftor efter det.

Det är första året jag har vitlök - jag brukar alltid glömma/förtränga det på hösten - iår är jag så nöjd! Hoppas bara att det ger något!

Sa till min man att iår kommer vi spara åtminstone 9.90 genom att slippa köpa vitlök (men då glömde jag att dra bort kostnaden för utsädet innocent.gif ) Vissa saker odlar man ju inte för att dra ner på kostnaderna!
Jonas70
Sätter man vitlök på våren så är det som Emma säger att den hinner inte utveckla klyftor, utan att det blir en hel vitlök istället. I alla fall är det min egen erfarenhet.
Preussen
sätt vitlök ändå, ta av blasten o ha i typ sallder. Går även att göra så i krukor inomhus.

Mina vitlökar är alla uppe, en del kom upp redan i december. Har 5 olika sorter och de kom upp olika. Köpte utsäde av Åke Truedsson. Blir att snart lägga i en stor dos kväve i det närmsta då våren är här.

sparre

Kollade mina vitlökar under helgen. Dom har kommit igång ca 3-4cm satte dom i december. Vi har haft härligt vår väder några dagar. Hoppas att det håller länge!
Anki Sörmland
rosita
CITAT (kollba @ 11-03-2007, 20:06) *
Jag fick aldrig ner någon vitlök i höstas.
Vad händer om man sätter den under våren (April)... Det lär väl knappast hinna bli någon vitlök till hösten eller ?
Kan man låta den vara i marken tills nästa år ?
Går det att förgro inomhus så att den trorts allt hinner bli klar i år ?

Jag bor i zon 1 och sätter vitlök i mars/april. Det hinner bli klyftor ändå. Jag satte både utsädeslök och vanlig matlök från ICA och de vanliga gav mest skörd! Jag satte i mars/april och skördade i sept/okt. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
jag satte vitlök i höstas och dom är väl nu ca 5-10cm höga blad , hoppas det blir en bra skörd i år
kollba
CITAT (rosita @ 12-03-2007, 19:20) *
Jag bor i zon 1 och sätter vitlök i mars/april. Det hinner bli klyftor ändå. Jag satte både utsädeslök och vanlig matlök från ICA och de vanliga gav mest skörd! Jag satte i mars/april och skördade i sept/okt. rolleyes.gif

Jag bor åsså i zon 1 så jag testar och ser vad det blir. Tack för svaren allihop.
Jonas70
Även om det inte blir klyftor på vitlöken, så är den ju lika god i maten för det smile.gif
Eva i Västerås
Jovisst, prova du.
Det varierar så mycket på mogningstid på olika sorter.
Och vill du kan du lämna en del av de runda, oklyftade lökarna i landet till hösten. De fortsätter växa nästa år och kommer då att mogna jättetidigt. Ta dom då så fort dom blir bruna i bladens toppar, går klyftorna isär så blir inte lökarna lika bra.

Jag har en sort som jag alltid sätter på våren. Den bildar klyftor i augusti/september ändå.
gyppoline
Så roligt. Jag har inte ens tänkt på att man kan odla vitlök här i Sverige. Men det är tydligen försent nu eller? Jag bor i zon 7, kan man sätta vitlöken utomhus, eller lämpar den sig bäst att odla inomhus?

Jag skulle också gärna vilja ha tips på fler, gärna lättodlade, ovanliga grönsaker. Jag hade funderat på Paprika, men som jag förstår det så är det försent att sätta dessa nu. Jag odlar i växthus, och jag brukar kunna plantera ut i huset första veckan i juni.
kollba
CITAT (gyppoline @ 14-03-2007, 18:47) *
Jag skulle också gärna vilja ha tips på fler, gärna lättodlade, ovanliga grönsaker. Jag hade funderat på Paprika, men som jag förstår det så är det försent att sätta dessa nu. Jag odlar i växthus, och jag brukar kunna plantera ut i huset första veckan i juni.

Jag tror inte att det är försent om du har ett växthus... Ännu bättre om det har en värmefläkt.
Jag satte paprika den 5:e och de första tittade upp i förrgår...
Eva i Västerås
gyppoline,
Sätt du några klyftor i krukor, ca 15 cm. Sätt ut dom när du kan.
Blir det inte klyftor i år, så blir det nästa år.
Jonas70
Har du växthus så är det inte försent att så varken paprika eller chili. Helst om hösten blir varm som ifjol.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (gyppoline @ 14-03-2007, 18:47) *
Så roligt. Jag har inte ens tänkt på att man kan odla vitlök här i Sverige. Men det är tydligen försent nu eller? Jag bor i zon 7, kan man sätta vitlöken utomhus, eller lämpar den sig bäst att odla inomhus?

Det är inte för sent att så paprika det finns en del snabba sorter som funkar att så sent typ apple eller red ace.

Vitlök kan odlas på olika sätt, du kan odla inomhus i kruka men då är det blasten du skördar det blir inget under. Vill du ha något att skörda under mark så är det utomhus i marken som gäller, det finns sorter att köpa som passar vårat klimat men utsäde till de sorterna brukar säljas på hösten hos ex. Törnviks frö eller hos Åke Truedsson som även har tomatklubben.

Tips på växt: Det beror lite på vad du menar med lättodlade ovanliga grönsakssorter men gyllenbäret ´Goldie´brukar vara snabb och lättodlad åtminstone den varianten Runåbergs har.
gyppoline
Tack för alla svar! Nu blev jag jätteinspirerad. Jag har inte planterat så länge men jag fick ett växthus i fjol av mina föräldrar i 20 års present. (Risk för att det kommer att bli för litet i år. Igen sleep.gif ) Ska nog satsa på en paprikaplanta då, det skadar ju inte att prova.

Tack igen för svaren! thanks.gif
Jonas70
Hur stort är växthuset då?
160kvm stort hus
Hej!
Själv satte jag vitlök i oktober-november förra året. Trodde det skulle bli kallt då ju..

Men inte då. Blasten hann växa upp en två dm innan snön och kylan kom. Tror ni att det påverkar något?

mvh g
rosita
CITAT (16kvm stor balkong @ 16-03-2007, 13:49) *
Hej!
Själv satte jag vitlök i oktober-november förra året. Trodde det skulle bli kallt då ju..

Men inte då. Blasten hann växa upp en två dm innan snön och kylan kom. Tror ni att det påverkar något?

mvh g

När jag sätter vitlök på hösten, lyckas den alltid växa upp nån dm och sen på våren tar den fart igen. Men mina delade sig i klyftor redan i juli och de var små. Numera sätter jag alltid på våren och de blir mycket större och delar sig inte.
gyppoline
CITAT (Jonas70 @ 16-03-2007, 12:25) *
Hur stort är växthuset då?

Jaadu., nu är det nästan så att jag skäms men jag har ingen aning.. whistling.gif Men jag skulle tippa på en 6kvm. Men jag får väl prioritera, en paprikaplanta ska det väl ändå rymmas. Och lite gurka och tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon