artvendelei
12-11-2006, 18:16
Hej. Jag köpte för någon månad sedan ett gäng inomhuspalmer på ikea, vet inte vad de kallas men det är en väldigt vanlig typ.
Jag planterade om dem med lecakulor i botten på krukan. Bladen har börjat gulna och trilla av. En av dem har gått av, stammen verkade inte ha någon bärkraft kvar. Om man trycker på stammen känns den alldeles mjuk inuti. Jag har ingen aning om vad felet är, men jag behöver hjälp fort inan de andra också dör.
*har jag vattnat för mycket?
*har jag vattnat för litet?
*får de för lite ljus? (de står mitt ett stort rum med förhållandevis lite dagsljus.
Tackar på förhand
K
Åsa, mälardalen zon 2
12-11-2006, 18:23
Låter som jättepalmlilja (brukar kallas yuccapalm i handeln) som fått för mycket vatten så stammen ruttnat. Jättepalmlilja vill inte ha det så väldigt fuktigt de vill ha det riktigt bra dränerat om rötterna så inget vatten blir stående.
artvendelei
12-11-2006, 20:59
Hej och tack för svaren. Tror inte att det är en yucca, har för mig att de ser annorlunda ut. Se bilderna och avgör själva. Är lite ljus inget problem så länge man snplar med vattnet eller bör jag ordna särskild belysning?

mvh
K
Det är Dracena du har... den vill inte ha alltför mycket vatten
och helst inte heller stå i direkt solljus.
Jag flyttade min från söderfönster en bit in i rummet och vattnade ytterst
sparsamt... då trivdes och växte den som bäst.
minska bara på vattnet ordentligt.
det är en riktig "unkarlsblomma" så den klarar hård torka
välkommen hit till odla föresten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.