Full version: nersänkt växthus
Truntetorp
Hej
Jag ska snart börja gräva för mitt växthus (3 x 7 m) och hade tänkt mig en mur runt om som går ner 70 cm (frostfritt) för det har jag läst om att det ska man vinna några grader på men jag undrar om jag vinner något på att sänka ner hela växthuset så att man går ner något eller några steg ? Är det någon som har egna erfarenheter eller har läst något ? unsure.gif
Susanna
Jag har också funderat på det men inte hittat någon info. Kan tänka mig att det har med värme att göra men också att man vinner i höjd, dvs att man får större volym, den ursprungliga sidohöjden +det man gräver på djupet. Fast hur håller man vatten utanför och hindrar att man får en pool istället för ett växthus?
kollba
Jag antar att du menar att sänka "golvet" och inte hela huset ?
Jag har själv funderat i de banorna men i mitt fall såhandlar det om att vinna takhöjd. Annars tror jag inte att det finns några fördelar - du måste tex ha en dränering som motsvarar ditt sänkta golv...
kollba
Susanna... Två själar med samma tankar postar samtidigt biggrin.gif
RibesRubusVitis
Tänk bara på gamle kungens engelska melonhus vid Sofiero; liknande är vanliga i Storbritannien. De ger ett fint klimat, och smälter in diskret i miljön. Men avloppet är alltså livsviktigt…
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon