Hej,
För ett par veckor sen blåste det ordentligt här i Skåne och vår falska akacia blev av med en gren som blåste ner. Grenen bröts vid själva ympningsstället och kvar blev ett sår där grenen suttit. Man kan se att grenen varit skadad redan tidigare, för i fästet finns bara en liten yta som är ett färskt brott.
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett råd dels om hur man kan stödja kvarvarande grenar så att de inte också blåser av, dels vad man kan göra för att skydda den färska, nakna brottytan? Kanske kan man sätta någon form av brett gummiband runt stället där grenarna sitter, men också täcka ytan med något medel?
Jag är tacksam för alla råd, för detta träd är det enda skuggträd vi har i trädgården.
Irene
Man måste se detta för att kunna ge bra råd. Har du möjlighet att sätta in bild?
I allmänhet gäller för grenar med brott att man
- ibland inte har andra alternativ än att såga av den
- ibland kan spjälka och bryggympa
- bland kan låta den ligga med anläggning på marken och försöka få den att slå rot
- ibland kan skydda stora fläkskador genom att sätta en plastsäck som en ballong över såret för att förhindra uttorkning när trädet ska försvara såret och övervalla
- aldrig får bättre resultat med påkllistrade sårsalvor, ympvax, lacbalsam mm
Om det är robinia du har så är det lite underligt om den är ympad. Är du säker på det? Att den skulle vara ympad ute i grenverket låter också främmande. Men man vet aldrig. Är det inte frågan om en annan sorts skada på grenen som fäll?
Om det är Robinia Pseudoakacia har den mycket böjliga grenar som brukar tåla en hel hel vind om de är friska och oangripna. Bästa sättet att skydda ett vindutsatt träd är antingen att läa det, vitalisera det om tillväxten är låg, stabilisera det om det finns ytterligare fläkskaderisker.
Men som sagt, man måste se för att kunna säga något om just ditt träd.
Tack för svaret. Jag är inte säker på att det är en falsk akacia. Trädet fanns i trädgården när vi flyttade hit. Det finns helt klart ett slags ympställe på stammen och det är där alla grenarna utgår.
Grenen är redan kastad och det syntes att det inte var helt friskt i brottet, så kanske inte trädet mår riktigt bra. Ditt råd om att sätta över en plastsäck låter som något värt att pröva.
Alexander-VG-zon3
14-11-2006, 22:27
kan du fixa nån bild eller om du har en att visa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.