Hej,
Fr ett par veckor sen blste det ordentligt hr i Skne och vr falska akacia blev av med en gren som blste ner. Grenen brts vid sjlva ympningsstllet och kvar blev ett sr dr grenen suttit. Man kan se att grenen varit skadad redan tidigare, fr i fstet finns bara en liten yta som r ett frskt brott.
Jag undrar om ngon kan hjlpa mig med ett rd dels om hur man kan stdja kvarvarande grenar s att de inte ocks blser av, dels vad man kan gra fr att skydda den frska, nakna brottytan? Kanske kan man stta ngon form av brett gummiband runt stllet dr grenarna sitter, men ocks tcka ytan med ngot medel?
Jag r tacksam fr alla rd, fr detta trd r det enda skuggtrd vi har i trdgrden.
Irene
Man mste se detta fr att kunna ge bra rd. Har du mjlighet att stta in bild?
I allmnhet gller fr grenar med brott att man
- ibland inte har andra alternativ n att sga av den
- ibland kan spjlka och bryggympa
- bland kan lta den ligga med anlggning p marken och frska f den att sl rot
- ibland kan skydda stora flkskador genom att stta en plastsck som en ballong ver sret fr att frhindra uttorkning nr trdet ska frsvara sret och vervalla
- aldrig fr bttre resultat med pkllistrade srsalvor, ympvax, lacbalsam mm
Om det r robinia du har s r det lite underligt om den r ympad. r du sker p det? Att den skulle vara ympad ute i grenverket lter ocks frmmande. Men man vet aldrig. r det inte frgan om en annan sorts skada p grenen som fll?
Om det r Robinia Pseudoakacia har den mycket bjliga grenar som brukar tla en hel hel vind om de r friska och oangripna. Bsta sttet att skydda ett vindutsatt trd r antingen att la det, vitalisera det om tillvxten r lg, stabilisera det om det finns ytterligare flkskaderisker.
Men som sagt, man mste se fr att kunna sga ngot om just ditt trd.
Tack fr svaret. Jag r inte sker p att det r en falsk akacia. Trdet fanns i trdgrden nr vi flyttade hit. Det finns helt klart ett slags ympstlle p stammen och det r dr alla grenarna utgr.
Grenen r redan kastad och det syntes att det inte var helt friskt i brottet, s kanske inte trdet mr riktigt bra. Ditt rd om att stta ver en plastsck lter som ngot vrt att prva.
kan du fixa nn bild eller om du har en att visa