Full version: Fågelbok?
suddis
Hej!
Vad har ni för tips på en bra, utförlig uppslagsbok om fåglar? Jag vill gärna att det ska vara merparten foton och inte teckningar på fåglarna. Den behöver inte vara så liten för jag tar inte med mig den på mina ornotologiska äventyr.. smile.gif
/suddis.
Piccante
Jag kan tyvärr inte komma med några rekommendationer eftersom jag är totalt obildbar när det gäller fåglar wub.gif jag har knappt bläddrat i en fågelbok. Men jag kan rekommendera Naturbokhandeln vilken förmodligen har Sveriges bästa utbud av fågelböcker. De har säkert några bra förslag.
askar
Då kan jag rekommendera...Naturguiden.. den tycker jag att jag hittar det mesta i.
Sedan har jag...Fåglar i färg... som jag tycker har bra info, fastän allt inte stämmer
överens med dagens.
KURT
CITAT (suddis @ 12-11-2006, 21:44)
Hej!
Vad har ni för tips på en bra, utförlig uppslagsbok om fåglar? Jag vill gärna att det ska vara merparten foton och inte teckningar på fåglarna. Den behöver inte vara så liten för jag tar inte med mig den på mina ornotologiska äventyr.. smile.gif
/suddis.

De allra flesta seriösa fågelguider är teckande, precis som med floror så är teckningar mycket bättre på att betona de viktigaste särskiljande detaljerna (undantaget när det gäller identifiering av arter är b la svampböcker, där är foton bättre än teckningar). Vill du istället för en fågelguide ha en bok med foton på fåglar så är Brutus Östlings bok "Mellan vingspetsarna" ett bra alternativ. Han har på mycket kort tid rest över en stor del av världen och fotograferat fåglar, boken har även översatts till engelska och getts ut i USA.
suddis
CITAT (KURT @ 13-11-2006, 07:10)
De allra flesta seriösa fågelguider är teckande,

Hej!
Det förklara varför jag inte hittat någon med mest foton! smile.gif
Tack!
KURT
Om du skall läsa en fågelbok hemma i fåtöljen så finns det en foliantupplaga av Fågelguiden som heter Fåglarna . Den är mycket trevligare att läsa eftersom den inte innehåller några förkortningar. Den var med på bokrean för 1 eller 2 år sedan, så det kanske kan vara svårt att hitta den i bokhandeln. men den borde finnas på antikvariat.
KURT
Andra fågelböcker för fåtöljen kan vara:

Bengtsson, Hans-Uno Fågelskådning från fåtöljen
Cocker, Mark Skådare - ett släkte för sig
Kaufman, Kenn Kingbird highway
Nathan, Leonard En vänsterhänt fågelskådares dagbok
Obmascik, Mark Det stora året
Thor, Clas Fågelliv betyder orden
Wahlberg, Tage Kunskapen om fåglar
Wahlstedt, Jens Fågelmarker och fågelminnen
Karin M i zon 5-6
Hej Suddis och ni andra!
Jag är sambo med en "sån där", ni vet, årrnittollååååg. Det är en person med en lite - för att inte säga mycket - knepig hobby. Nämligen fåglar... När man kan gilla annat... You know what I mean... tongue.gif
Otaliga är de gånger vi har köpt "bra presenter", dvs. fågelböcker till människor i alla tänkbara situationer. Ni kan inte aaaaana hur viktigt det är att varje hushåll har en bra fågelbok... smile.gif Det finns en bok han särskilt varmt rekomenderar och vilken vi har köpt både inbunden, i pocket och i praktverksformat. Vänta så ska jag gå och titta i vårt presentskåp...

Vänta....

Nu är jag tillbaka... "Fågelguiden. Europas och Medelhavsområdets fåglar i fält" skriven av K. Mullarney, L. Svensson och D. Zetterström en bok som då ska vara både täckande och informativ. Tänk vad man får lära sig om fågelböckers beskaffenhet! wink.gif Ser just att det ligger ett utnött ex. här bredvid på skrivbordet.
Hoppas att detta kan vara till hjälp i bokköpet.
Hälsningar Karin M
Monarda
'Fåglar i Nord- och Mellaneuropa' en fälthandbok av Björn Gidstam och med teckningar av Bertil Wahlin är också bra. Mitt exemplar gavs ut 1977 så den kanske är svår att få tag på. Vet ej om det finns nyutgivningar.
Big Gardener
Den absolut bästa och den modernaste är den som KURT rekommenderade, Fågelguiden eller Fåglarna. Den finns fortfarande att få tag i relativt billigt hos flertalet bokhandlar eller på nätet.
suddis
Hej!
Tack för alla tips, nu ska jag kolla lite på de böcker ni nämnt och försöka bestämma mig!
/suddis.
KURT
CITAT (Monarda @ 13-11-2006, 19:21)
'Fåglar i Nord- och Mellaneuropa' en fälthandbok av Björn Gidstam och med teckningar av Bertil Wahlin är också bra. Mitt exemplar gavs ut 1977 så den kanske är svår att få tag på. Vet ej om det finns nyutgivningar.

Gamla fågelböcker kan ju ha sin charm, det är ju t ex knappast någon som bättre beskrivit fåglarnas beteenden än Erik Rosenberg i "Fåglar i Sverige". Den gavs ut under ca 30 år! Men både teckningar och faktainformationen har förändrats enormt de senaste åren .
Monarda
CITAT (KURT @ 14-11-2006, 06:06)
CITAT (Monarda @ 13-11-2006, 19:21)

Gamla fågelböcker kan ju ha sin charm, det är ju t ex knappast någon som bättre beskrivit fåglarnas beteenden än Erik Rosenberg i "Fåglar i Sverige". Den gavs ut under ca 30 år! Men både teckningar och faktainformationen har förändrats enormt de senaste åren .

Jag ser att den har getts ut igen 1999 men om det är en reviderad upplaga vet jag ej. Får väl hoppas att experterna kollat upp den ifall talgoxarna inte sett ut som dom ska.
Gossen Ruda
Dom två fågelböcker jag använder är dels Europas fåglar och dels Fåglar i färg av Siegfrid Durango. Den första är bra på så sätt att ALLA fåglar som kan tänkas dyka upp här finns med och även med ganska bra utbredningskartor. Plus då noggranna teckningar där olikheterna poängteras. Fåglar i färg är inte så utförlig beträffande urvalet, många nytillkomna arter finns inte med men den har en stor fördel, den beskriver även hur boet och äggen ser ut. Dom kompletterar varandra.
Blomstertanten
Alla Europas fåglar i färg av Bertel Bruun o Arthur Singer
Svensk bearbetning av Håkan Delin o Lars Svensson
är en jättebra fågelbok tycker jag.
Den kom ut första gången 1970 , men jag har den sjätte reviderade upplagan från 1985. Tror nog att den finns i senare upplagor.
Finns med även ovanliga fågelgäster i den tex några nordamerikanska tättingar.
En perfekt fälthandbok men duger gott för soffan också tongue.gif
*rolf*
Svensk FågelAtlas är en tung bok. innehåller alla svenska, men något torr o tråkig. "Mellan vingspetsarna" har otroliga bilder att gotta sig i. Det är samma fotograf som gjort den nya pingvinboken.

Den fantastiskt skickicklige ornitologen och konstnären Lars Jonssons bok:

Fåglar i Europa med Nordafrika och Mellanöstern

är mycket bra och relativt modern som bestämningsbok.

Fågelböcker och floror som skall användas för artbestämning tecknas för att få tillräckligt stor detaljrikedom. Foton är luddigare, visar inte typiska detaljer osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon