|
sol och svett
13-11-2006, 10:43
Vad finns det för naturgödsel som är rikt på fosfor som man kan tillsätta i jorden. Jag vet att benmjöl är rätt rik på det, men jag vill helst undvika kadaver
Vad är DIN definition av "naturgödsel"? Den fosfor som ingår i olika sorters handelsgödsel kommer ju från gruvor i norra Afrika, om det sedan är "naturgödsel" eller ej kan ju diskuteras. Annars kanske man kan använda aska, som innehåller ganska mycket fosfor.
sol och svett
13-11-2006, 11:23
mjaaa du nu är ju inte jag så insatt i gödsel och jordförbättring. men det jag är ute efter är ett gödsel som främjar det biologiska livet i jorden, så jag vill ju inte t.ex använda mig av konstgödslat handelsjord, men jag kan säga att det är till rabatterna jag vill ha mycket fosfor ja, aska är ju en bra grej, kan man ta aska från annat håll än trä/pellets?
Eva i Västerås
14-11-2006, 08:45
Det ska vara träaska, dvs från grillkol eller ved. Jag vet inte vad dom "limmar" pellets med, så jag skulle vara lite tveksam att använda det. Men vet du att det är något växt- och miljövänligt, så är nog det bra också. Aska från annat, t.ex. stenkol, är inte alls bra.
Ta dessutom hellre för lite än för mycket aska. Det kan fräta om det blir för koncentrerat, eller lägga sig som täta kakor över jorden.
Dynga från minkar och rävar är rena fosforbomben! Om du har möjlighet att få tag på sånt så ta gärna det som är väl komposterat.
Lite siffror... Kompst av nöt-, svin-, häst och fårgödsel innehåller ca 1 -2kg fosfor/ton, hönsdynga innehåller ca 7 kg fosfor/ton, rävdynga innehåller ca 28 kg fosfor/ton och minkdynga innehåller ca 35 kg fosfor/ton.
CITAT (cia73 @ 14-11-2006, 09:57) Lite siffror... Kompst av nöt-, svin-, häst och fårgödsel innehåller ca 1 -2kg fosfor/ton, hönsdynga innehåller ca 7 kg fosfor/ton, rävdynga innehåller ca 28 kg fosfor/ton och minkdynga innehåller ca 35 kg fosfor/ton. Fast frågan är ju om frågeställaren kan tänka sig att gödsla med kadavren om de först gått genom en räv eller mink?
Henrik_
14-11-2006, 19:08
Halloj, Tänkte bara komma med ett litet inlägg.. Att handelsgödsel inte skulle göra något för mikrolivet är inte riktigt sant, för mikrolivet behöver också näring, precis som växterna. Så en del nytta för dom gör det ändå.
Ras Martin
19-11-2006, 21:49
Askans näringsinnehåll är ju olika beroende på vad som brunnit, det skulle vara intressant att veta näringsvärden för olika typer av aska. Jag har fått uppfattningen att aska från lövträ innehåller väldigt mycket Kalium.
Kvävet borde väl försvinna helt i förbränningen? Vem vet mer?
sol och svett
07-12-2006, 00:10
trevligt med så många bra svar hur koncentrerat är träaskan då? ska man tillsätta lite i vattningarna bara eller är det kanske bättre om man gräver ner det i höstgrävningeng/våren? tack så mkt
Alexander-VG-zon3
07-12-2006, 09:54
CITAT (Henrik_ @ 14-11-2006, 19:08) Halloj, Tänkte bara komma med ett litet inlägg.. Att handelsgödsel inte skulle göra något för mikrolivet är inte riktigt sant, för mikrolivet behöver också näring, precis som växterna. Så en del nytta för dom gör det ändå. rättar lite . när man gödselvattnar med konstgödsel så blir jorden sämre . och då trivs inte mikrolivet . gödslar man därimot med organisk gödsel som gräs,kogödsel m.m. vad där nu finns för olika organiskagödsel så tillför man jorden mullämnen och annat därmed trivs mikroliv och andra djur som lever i jorden . mikrolivets näring är nerfallana löv och andra saker som dom bryter ner som dom sen ger ut näring till växten . sen är kretsloppet slutet när man jordförbättrar så ska man (förbättra jorden) och då andvänder man organiskt som förbättrar jorden . och när man jordförbättrar så gör man det i samband med höst eller vår grävning det ska ner i joden .
Alexander-VG-zon3
07-12-2006, 09:58
jag själv andvände nu i höst till mitt kryddland/grönsaksland när jag skulle höstgräva där så gjorde jag så här . grävde först upp jorden och fluffade upp den som redan var där sen efter det la jag i kogödsel och gräs och kalk*mycket kalk andvände jag men inte för mycket* plus ny jord och sen även rester som döda växter fruktskal mm. sen så hackar man ner det i jorden och gräver ner det i jorden sen så tar naturhand om det
så förbättrade jag min jord och jag hoppas det ska bli bra för kryddorna sen plus andra växter som ska växa där
Mia, zon 3
07-12-2006, 14:28
Min tanke var nog också aska och hönsgödsel. Men vet du säkert att du har fosforbrist i jorden? Vad jag fått höra så är det ganska ovanligt med en uttalad brist på ett enda ämne (förutom kväve), utan det som behövs är att jorden är så beskaffad att plantorna kan ta upp ämnena. Alltså är kompost och naturlig gödsel det som ska till, mest för jordstrukturen och mullämnen etc. (Sedan är jag lite nyfiken på varför du inte vill använda benmjöl? (Som råkar vara ett av mina favoritmedel) Jag gillar tanken på att om man nu ska äta djur, så ska man använda så mycket som möjligt av dem. Alltså ta hand om hud, horn, ben, blod etc. Men det är min personliga åsikt, förstås.)
sol och svett
08-12-2006, 22:55
flaxxs: yep det är bra att man tar vad man har. Att strö ut lite kompost är också väldigt bra när man höstgräver, nu är vår kompost snarare en ful hög, ska ta och snickra ihop en fin ram till våren. mia: är det inte så att blommande växter drar lite mer fosfor än i vegetativa stadiet. så jag tänkte att jag vill ha stooora blommor i sommar  det är bra om man experimenterar lite. CITAT (Sedan är jag lite nyfiken på varför du inte vill använda benmjöl? (Som råkar vara ett av mina favoritmedel) Jag gillar tanken på att om man nu ska äta djur, så ska man använda så mycket som möjligt av dem. Alltså ta hand om hud, horn, ben, blod etc. Men det är min personliga åsikt, förstås.) mjo du har ju absolut rätt i att man ska ta hand om allt som kommer från djuren, men jag äter inte kött och jag vill att mina pengar och arbete ska göda jorden och inte mördar-apparaturen
Alexander-VG-zon3
08-12-2006, 22:59
vill man har stora blommor/mångablommor ska man inte göda med kväve så mycket . ena året kan man köra mycket kväve stor blad massa och mycket tillväxt sen andra fokusera man på blommor . så kan man kanske köra har inte testat själv . men annars lagom är bäst
Lorangafilm
14-12-2006, 08:38
Alldeles riktigt så försvinner kvävet vid förbränning.
Gödslar du med aska så höjer du pH.. Desto lösare askan är desto snabbare och brutalare pH ökning kan väntas. Ospecificerad aska låg på pH 11.
Lorangafilm
14-12-2006, 08:45
Det här är rena fosforbomben plus att det innehåller en massa mikroämnen NPK 2-15-2 http://www.guanokalong.nl/uk/index.htm
Piccante
02-03-2007, 21:45
Höga fosforhalter är relativt ovanliga i naturen och fosfor binds i benvävnad hos högre djur som kalciumfosfat och där stannar det sedan tills benresterna har brutits ned vilket tar ganska lång tid. Vid överfiskning av sjöar så har man fört bort så mycket fosfor att man har rubbat näringsomsättningen eftersom fosfor finns i så begränsad tillgång. Så man sluter kretsloppet om man använder benmjöl helt klart. Man slaktar ju inte djur för att i första hand framställa benmjöl utan det är ju en restprodukt som kommer att bli över så länge folk kommer äta kött, så det gör nog vaeken från eller till för djurens skull om man använder det i trädgården.
Ophelia
03-03-2007, 08:16
Jag är, precis som en del som skrivit redan, lite frågande varför du behöver så mycket fosfor? OM du skulle ha extremt fosforkrävande växter OCH du har fosforbrist i jorden så skulle jag rekommendera att ändå använda fosfor som är bundet och inte urlakas snabbt. Kväve och fosfor är några av de ämnen som förorsakar problem i naturen. Min personliga åsikt är att se till att ha en gynnsam miljö för alla mikroorganismer genom att hålla jorden i trim med fin mullhalt och det får du genom bl a kompost, icke komposterat växtmaterial och naturgödsel. Detta beroende givetvis på hur växterna trivs med jorden, vissa är inte så intresserade av en fet, fin jord med hög mullhalt och näringsvärde.
Kompostjocke
07-06-2010, 13:12
CITAT (sol och svett @ 13-11-2006, 11:43)  Vad finns det för naturgödsel som är rikt på fosfor som man kan tillsätta i jorden. Jag vet att benmjöl är rätt rik på det, men jag vill helst undvika kadaver  Fladdermusguano är rikt på fosfor. Det är dessutom ekologiskt och luktfritt till skillnad ifrån t.ex. hönsgödsel. Guanon fungerar även som jordförbättring. Om det sprayas på bladen kan det användas som fungicid, vid bevattning skyddar det rötterna ifrån sjukdomar. Det innehåller också nyttiga mineraler eftersom det bryts i grottor.
Kompostjocke
07-06-2010, 13:21
CITAT (KURT @ 13-11-2006, 11:54)  Vad är DIN definition av "naturgödsel"? Den fosfor som ingår i olika sorters handelsgödsel kommer ju från gruvor i norra Afrika, om det sedan är "naturgödsel" eller ej kan ju diskuteras. Annars kanske man kan använda aska, som innehåller ganska mycket fosfor. Det här låter inte så trevligt, handelsgödsel, blåkorn, flytande gödning, FY ! http://svt.se/2.22577/1.1670321/skatten_bo...pageArt549588=7
Hej
Det är bättre om man använder bara naturliga gödsel eller kompost. H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|