|
fruberglund
13-11-2006, 11:42
Har tänkt göra en ny rabatt i lila toner på nya tomten nästa år. Mycket allium som jag fallit för nu och så massor med perenner såklart Rabatten ska vara i hörnet på nya järsgården (ej byggd än, ska göras i vår) längst ut på tomten. Se kryss på bild. Mitt i rabatten vill jag ha ett träd. Trädet får gärna vara högt med fin stam. Trädet måste tåla konkurrens om vattnet från perennerna och lökväxterna och det får ABSOLUT INTE SKJUTA ROTSKOTT eftersom det blir alltför besvärligt att jaga rotskott i rabatten. Trädet får gärna blomma, när på året spelar ingen roll. Gärna i vitt eller lila för att matcha rabatten. Blomning är dock inte en nödvändighet eftersom jag räknar med en överdådigt blommande rabatt  Har ni några bra tips till mig så vore jag tacksam?
Jag har en prydnadsapel, Kadetti, i en av mina rabatter. Runt trädet så har jag allium, grekisk vädd, funkior och i sommar hade jag lila petunior med i rabatte och i bakgrunden växer ormbunkar. Kaddetti har rödtonad stam, röda blad och rosa blommor. Jag tycker det blev en lyckad blandning av färger. Vet ej om det finns Kadetti hos dej men säkert finns det något liknande.
fruberglund
13-11-2006, 13:03
Efter att ha suttit och kollat igenom alla träd och buskar på allt om Trädgårds trädgårdslista så har jag hittat några favoriter och önskar kommentarer om dessa om ni har dem. Maackia Ullungsrönn Min största favorit blev Asklönn fin bild på AsklönnAnnars är jag väldigt sugen på en vitbrokig Kornell men i så fall får den stå längst bak i hörnet och rabatten får bli framför och på sidorna om den. Tack för tipset Cia73 men glömde nog skriva att jag inte är så förtjust i rosa och en vitrosa Bukettapel har vi redan i trädgården. Så rosa blomning går bort direkt
kerstin z5-6
13-11-2006, 15:20
fruberglund
13-11-2006, 17:50
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2006, 15:20) Jo, det var rätt fint och nog lagom stort, ska fundera på det. Mer tips nån? Bild från AoTHur är det med rotskott på det? Nån som vet?
kerstin z5-6
13-11-2006, 20:31
Maackian skjuter inga rotskott ... Gleditsia sunburst" är ett annat jag skulle vilja ha i en rabatt -vårlök under det skira gulgröna utspringet .. lagom luftigt och skuggar inte rabatten säskilt mycket
fruberglund
13-11-2006, 20:59
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2006, 20:31) Maackian skjuter inga rotskott ... Gleditsia sunburst" är ett annat jag skulle vilja ha i en rabatt -vårlök under det skira gulgröna utspringet .. lagom luftigt och skuggar inte rabatten säskilt Njaaaa, taggig. Ska skriva upp de intressanta förslagen jag får här och så blir det en tripp till plantskolan till våren (längtar redan  ) så jag får känna och klämma och se på dem ordentligt
kerstin z5-6
13-11-2006, 21:12
fruberglund
14-11-2006, 10:53
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2006, 21:12) Ska se vad mannen säger också, inte för att han får vara med och bestämma ändå men han kan ju få tro det för husfridens skull  Lääääängtar tills plantskolan öppnar i vår, vill ju se dem på riktigt!
Jag köpte en ganska stor Gleditsia sunburst i år och älskar den. Och hoppas ju att den överlever, förstås... Det finns ju massor av vackra träd! Mulle
fruberglund
14-11-2006, 11:22
CITAT (mulle @ 14-11-2006, 11:14) Jag köpte en ganska stor Gleditsia sunburst i år och älskar den. Och hoppas ju att den överlever, förstås... Det finns ju massor av vackra träd! Mulle Du får gärna lägga ut en bild på den om du har, och gärna hur den ser ut nu på hösten/vintern. Det är ju inte bara sommaren som är intressant utan även hur trädet ser ut med snötäcke eller avlövat
Nu har jag kollat mina bilder från i somras och Gleditzian syns inte ordentligt på en enda. Jag ska ta en bild då vi får snö, just nu ser man inte riset... Mulle
Jag planterade en Maackia -04. Den är flerstammig, jag har sett vackra enstammiga exemplar också (måste nog ha en sån med...). Maackian blommar fint på försommaren, den har ingen speciell höstfärg, gulnar och tappar sen bladen inom ca en - två veckor. Maackialänk och klickbara Maackiabilder.
fruberglund
18-11-2006, 21:42
Nu har jag börjat fundera på Glanskörsbär, underbart vacker stam som skulle göra sig fin mot all snö på ängen på vintern Tror ni det skär sig mot det lila bara? Hmmm, kanske får ta min lila rabatt nån annanstans... Tja, Glanskörsbär blir det helt klart nånstans i trädgården i alla fall!
Sommartorparn
19-11-2006, 10:32
syrenträd då?
fruberglund
19-11-2006, 10:49
CITAT (Sommartorparn @ 19-11-2006, 10:32) syrenträd då? Tja, varför inte. Usch, finns så mycket att välja på så man blir snurrig. Ska kolla upp syrenträd men skjuter inte de rotskott som syrenbuskar gör då eller är de ympade på nåt annat?
kerstin z5-6
19-11-2006, 12:53
 Snöbolls buske has det väl ,? och den blir kanske lite stor ? Gulbladig flikfläder ?
Helen i Piteå Zon 5
19-11-2006, 13:07
Måste få visa en bild på Maackia amurensis  tyvärr är inte mitt träd så här stort ännu utan det här är fotat hos en vän http://www.odla.nu/album/data/helen/5494_p59715.jpgett riktigt önsketräd.....
fruberglund
19-11-2006, 13:13
Oj, dubbelinlägg
fruberglund
19-11-2006, 13:14
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-11-2006, 12:53) Snöbolls buske has det väl ,? och den blir kanske lite stor ? Gulbladig flikfläder ? Nä men en Snöbollsbuske blir det självklart nånstans på nya tomten, den har jag gått och suktat efter länge Vill nog helst ha ett träd där så man fortfarande ser bortom stammen. Man ser nämligen ända bort dit och så långt bilden når (när päronträdet vid den gula hinken är flyttat) när man sitter och äter frukost och jag vill gärna ha öppet ditåt så det inte känns så instängt. Bilden är tagen från andra våningen så riktigt så öppet är det inte men ni fattar nog, tomtgränsen stämmer inte heller på den här bilden utan det är ju mer än så nu. Åt de andra hållen blir det nog buskar här och var istället.  Usch, med allt som finns i träd-, busk- och perennväg så lär det väl vara fyllt även där rätt snabbt. Tyvärr har vi varken råd att köpa mer tomt sen heller och grannen vill nog inte sälja mer heller är jag rädd. Nästa projekt när det nya är fyllt är att plantera roddisar osv. nere i skogspartiet på baksidan men det är en helt annan historia och det tar vi då  Flädern är den också en buske? Eller finns den som träd? Sprider inte den rotskott?
Silver lönn, Acer saccharinum - Bladen är mörkröda när de slår ut på våren och sedan går de över i ljusgrönt med silvervit undersida som glittrar när vinden drar genom lövverket. De är mer eller mindre djupt femflikade. Höstfärgen skiftar under hösten från gulgrönt till orange och vinrött.
Tulpanträd, Liriodendron tulpifera - rolig form på bladen
Näverhägg, Prunus maackii - Ett fint litet träd med härlig vårblommning och vacker stam! Näverhäggen har stort prydnadsvärde både på hösten, med sitt kopparfärgade grenverk mot bladen, som bildar en halvtransperent gul slöja, och på vintern, i sitt nakna tillstånd!
Sommartorparn
19-11-2006, 19:59
CITAT (fruberglund @ 19-11-2006, 13:14) Flädern är den också en buske? Eller finns den som träd? Sprider inte den rotskott? Fläder blir stor buske eller litet träd. Man kan stamma upp den så den växer som ett träd. Inga rotskott men frösådd via fåglar. Snyggt i naturbuskage men kanske inte så kul i en rabatt? Syrénträd är ädelsyren ympad på vanlig syren. Vad jag begriper så ska den inte skjuta rotskott så länge inte ympunderlaget tar över. Plantskolorna säljer även större exemplar som är som små träd.
Den uppstammade häggmispeln är faktiskt jättefin. Blommar underbart, friskt grön, fåglarna älskar bären, sprakande höstfärg och vackert grenverk på vintern. Jag kan ta en bild av min häggmispel också! Mulle
fruberglund
20-11-2006, 10:21
CITAT (mulle @ 19-11-2006, 23:01) Den uppstammade häggmispeln är faktiskt jättefin. Blommar underbart, friskt grön, fåglarna älskar bären, sprakande höstfärg och vackert grenverk på vintern. Jag kan ta en bild av min häggmispel också! Mulle Gör gärna det Mulle Häggmispel satt jag och suktade efter senast igår när jag kollade igenom Rångedalas sortiment  Den har ju så vackra blommor! Undrar vart det här ska sluta
CITAT (fruberglund @ 20-11-2006, 10:21) Undrar vart det här ska sluta  med ett berglundskt arboretum kanske...
kerstin z5-6
20-11-2006, 16:08
Kul , vi är olika häggmispel tycker jag är ...ful ... schhh ... smaken är delad -den är så vanlig här att man blir less, säkert bara det som stör ... Asklönn kan du fundera mer på för den är så fin (Ännu är mitt ex litet -och "amträdet ", den gamla apel , går nog snart hädan  Och inte rosa -så då går ju Hydrangean här bort 
fruberglund
20-11-2006, 18:22
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-11-2006, 16:08) Kul , vi är olika häggmispel tycker jag är ...ful ... schhh ... smaken är delad -den är så vanlig här att man blir less, säkert bara det som stör ... Asklönn kan du fundera mer på för den är så fin (Ännu är mitt ex litet -och "amträdet ", den gamla apel , går nog snart hädan  Ja, Asklönnen är ju RIKTIGT snygg, även om det är lite ROSA i den Det står nog mellan den och Glanskörsbäret tror jag Asklönnen hittar jag inte på Rångedalas lista så den får jag nog leta reda på nån annanstans i så fall. Sitter och kollar igenom allt Rångedala har nu, det blir nog ingen billig resa dit  Men jag ska i alla fall försöka planera mycket av mina köp och göra iordning rabatter osv. innan jag åker dit. Nääää, ingen Hydrangea, den tyckte jag inte alls om
fruberglund
20-11-2006, 20:46
Nu har jag hittat en annan möjlig kandidat. Bollpil. Den var vindtålig vilket inte är någon nackdel där ute på ängen kan jag säga. Min man fastnade lite för den också Skulle nog bli vackert med bollformen på trädet mot bollformen på allium på våren. Frågan är bara om det ser för stelt ut i våran lantliga trädgård. Bollpil
kerstin z5-6
20-11-2006, 22:24
Ännu ett träd jag glömt .. bara därför att den står i varje trädgård här Hoppas Helen har nån bra bild av de flergeniga , avgrenade varianter som finns i piteå , de ser mer ut som olivträd .. ursnygga .. men som sagt jättevanlig i norr
Inte så höga men med tiden vääädigt breda
Helen i Piteå Zon 5
20-11-2006, 22:48
Det mest vanliga träd vi har här uppe i våra trädgårdar och så har man nästan ingen bild på Bollpilen Men jag hittade dom här bland mina kort. http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...27331299_ab.jpghttp://www.odla.nu/album/data/helen/5494_p59746.jpgHoppas att det går att få någon uppfattning om pilen....
Bollpilen är fin, jag håller med.
Det är väl inget fel att växter man odlar är vanliga? I synnerhet om de är de har kvaliteter... Det vanliga, tycker jag, blir trist bara då man väljer det uteslutande för att det är vanligt...
Jag såg en bollpil med en klematis "Summer snow" i kronan - det var sååå vackert!
Och jag lovar, då mina häggmisplar är översållade av blommor med blommande pulmonarian "Sissinghurst White" och myskmadra kring fötterna, då blir jag bara tyst av lycka...
Mulle
fruberglund
21-11-2006, 09:57
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 20-11-2006, 22:48) Det mest vanliga träd vi har här uppe i våra trädgårdar och så har man nästan ingen bild på Bollpilen Men jag hittade dom här bland mina kort. http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...27331299_ab.jpghttp://www.odla.nu/album/data/helen/5494_p59746.jpgHoppas att det går att få någon uppfattning om pilen.... Ahhh, den var riktigt snygg på dessa bilder, precis vad jag tänkt mig tror jag  Skulle nog se underbart vackert ut med den runda formen på trädet mot den runda formen på Alliumen på våren. Mannen undrade om man måste beskära den så den blir rund men jag sa att den är odlad så den ska växa så, jag har väl rätt? Ska visa dessa bilderna för mannen ikväll och se vad han tycker I så fall får det nog bli ett Glanskörsbär nån annanstans, den är ju såååå vacker. Misstänker att den kanske inte är lika vind och stryktålig som Bollpilen heller. Här har jag nog aldrig sett en Bollpil men det kanske är för att jag aldrig tittat efter nån heller. Kanske inte är lika vanligt här i söder, här väljer kanske folk rariteter istället och inte sånt med hög zon. Vanligt eller inte vanligt bryr jag mig inte i bara det är fint i min trädgård. Men jag kan ju tänka mig att det är tråkigt om man bor i ett villaområde och samma träd står i var och varannan trädgård. Här på landet är det ingen fara och vi har inga grannar precis inpå att jämföra med heller
Bollpilen Salix fragili 'Bullata' uppskattas av många och får en höjd på 4-5 meter och bredd på ca 6-7 m, men man ska komma ihåg att den bildar en blecksvart skugga under sig eftersom grenverket är helt tätt. Den kan beskäras men inte så att den glesas, då bryts grenarna. Uppstamning är den beskärning man utan problem kan göra, att putsa topparna i kronan kan leda till för tung krona. Knonan är naturligt bollformad, om än inte cirkulär som en boll som vuxen. Den enda pil jag fällt i god trädgårdsjord utan att få rotskott, endast stubbskott. Glanskörsbäret Prunus serrula har en fantastisk röd stam när den står väldränerat och välgödslat, men inte annars. Behöver ofta stödbevattning de första 5 åren.  Kopparlönnen Acer griseum har bronskopparfärgad, flagnande stam, fascinerande bladform och löv som blir orangeröda på hösten. Långsamväxande, sluthöjd på 5-6 meter och ungefär lika bred.   Gulbarkig hägg eller nävehägg, Prunus maackii, är också ett relativt litet träd med trevlig lysande bark och häggens blom, om än inte så tät som den vanliga häggens. Finns som enstammiga träd, men ser mer naturliga ut som flerstammiga.  Här finns en bra sida med fler bilder Amur cherryBlodhäggen Prunus padus 'Colorata' är inte heller dum. Flerstammig vill den helst vara för att blommen ska bli tydlig eftersom den inte blommar lika tätt som den vanliga vita häggen. Bladen är mörkröda länge vid utspringet och sedan vackert mörkgröna med röda bladverver.
fruberglund
21-11-2006, 13:37
CITAT (Cilla @ 21-11-2006, 13:11) Bollpilen Salix fragili 'Bullata' uppskattas av många och får en höjd på 4-5 meter och bredd på ca 6-7 m, men man ska komma ihåg att den bildar en blecksvart skugga under sig eftersom grenverket är helt tätt. Den kan beskäras men inte så att den glesas, då bryts grenarna. Uppstamning är den beskärning man utan problem kan göra, att putsa topparna i kronan kan leda till för tung krona.
Glanskörsbäret Prunus serrula har en fantastisk röd stam när den står väldränerat och välgödslat, men inte annars. Behöver ofta stödbevattning de första 5 åren. Gör inget om det blir mörkt under Bollpilen, då kommer ju de vita växterna mer till sin rätt. Och på sommaren är det ju så ljust så det borde väl funka med perenner under ändå? Väldränerat - det är väl bara att bottna gropen med singel så borde dräneringen bli bra, där den ska stå tror jag inte det ska vara något problem ändå i och för sig, bra jord där. Välgödslat - räcker det med att mylla ner en säck kogödsel på våren eller behövs det mer drastiska metoder? Specialgödsel? Om man vill ha just rund krona så fanns det massor med "klot"-träd att välja på, bl.a. hade Rångedala det här Klotkörsbär (Prunus eminens 'Umbraculifera' serrula). Litet träd som är toppympat på Prunus serrula (Glanskörsbär) ger otroligt vackert träd med både vacker stam och en underbar blomning. Klotformad krona på max 2 m i diameter. Översållat med vita blommor i maj. Näringsrik jorrd. Denna sort Rekommenderas för den som vill ha något extra. Färg: vit. Blomningsmånader: maj. Höjd: 3 m. Läge: sol-halvskugga. Zon I-IV. Låter ju väldigt fint, både rund krona och den fina stammen Fina förslag Cilla, ska kolla noggrant på alla
Jag planterade en Prunus pensylvanica 'Oulo' förra våren, då var den 150 cm hög. Jag mätte den igen i september i år, då mätte den 290 cm. Fantastisk blomning i vitt i maj, snabbväxande och med samma vackra stam som glanskörsbäret. Junibild:
kerstin z5-6
21-11-2006, 14:11
Nej , både Helen och jag säger att bollpil är vanligt längs norrlandskusten .. inte hos er i söder -tvärtom ..
fruberglund
21-11-2006, 14:35
CITAT (Betty @ 21-11-2006, 13:49) Jag planterade en Prunus pensylvanica 'Oulo' förra våren, då var den 150 cm hög. Jag mätte den igen i september i år, då mätte den 290 cm. Fantastisk blomning i vitt i maj, snabbväxande och med samma vackra stam som glanskörsbäret.  Jättefint träd det också  Vad heter det på svenska? Ja, nu får man ju beslutsångest så det står härliga till Nej, förstod det Kerstin. Det är väl för att det är så tåligt som det finns många hos er. Ni har ju inte lika mycket att välja på som oss söderbor
CITAT (fruberglund @ 21-11-2006, 14:35) Jättefint träd det också  Vad heter det på svenska? Ja, nu får man ju beslutsångest så det står härliga till  Amerikanskt Häggkörsbär.
kerstin z5-6
21-11-2006, 17:58
CITAT (fruberglund @ 21-11-2006, 13:37) Gör inget om det blir mörkt under Bollpilen, då kommer ju de vita växterna mer till sin rätt. Och på sommaren är det ju så ljust så det borde väl funka med perenner under ändå?
Väldränerat - det är väl bara att bottna gropen med singel så borde dräneringen bli bra, där den ska stå tror jag inte det ska vara något problem ändå i och för sig, bra jord där.
Välgödslat - räcker det med att mylla ner en säck kogödsel på våren eller behövs det mer drastiska metoder? Specialgödsel? Mörkret under bollpilen - bara man vet det kan man planera för perennerna och det kan funka bra. En del vatten kommer pilen att kräva, men en perennrabatt måste man ju vattna också ibland. Väldränerat för serrulan - i en rabattjord brukar det vara väldränerat av sig själv. Om det vore naturmark eller packad gräsmattemark är det annorlunda. Välgödslat - en säck kogödsel i rabattjord och sedan lite kogödsel de första åren på våren är helt tillräckligt.
fruberglund
21-11-2006, 22:32
CITAT (Cilla @ 21-11-2006, 21:25) Mörkret under bollpilen - bara man vet det kan man planera för perennerna och det kan funka bra. En del vatten kommer pilen att kräva, men en perennrabatt måste man ju vattna också ibland.
Väldränerat för serrulan - i en rabattjord brukar det vara väldränerat av sig själv. Om det vore naturmark eller packad gräsmattemark är det annorlunda.
Välgödslat - en säck kogödsel i rabattjord och sedan lite kogödsel de första åren på våren är helt tillräckligt. Ja, just det, Pil dricker mycket vatten va? Får ta torktåliga perenner i så fall kanske. Får se vad det blir, har ju hela vintern på mig att kolla runt, bestämma mig, ändra mig och ändra mig en gång till
CITAT (fruberglund @ 21-11-2006, 22:32) Ja, just det, Pil dricker mycket vatten va? Får ta torktåliga perenner i så fall kanske. Ja, också klotpilen eller bollpilen som den kallas dricker så att det märks i marken runt omkring. Serrulan vill också ha vatten men att den dricker märks inte alls så mycket på växtligheten kring den. Kanske kommer bollpilens rötter märkas mer i rabatten än t ex serrulans, men inte säkert att det därför ger problem.
Betty - vilken otroligt fin Prunus pensylvanica 'Oulo'! Jag ska aboslut titta mer på den varianten när jag väljer i framtiden! Blev löven röda/oranga i höstas?
Superfint exemplar du har - bra val! Planteringen måste utförts perfekt också. Vad är det för ring som skymtar i jorden?
Om du greppar trädet i stammen och långsamt rör det fram och tillbaka och jorden kring rötterna inte lyfter sig så behöver det inte stöden längre... Och om du i framtiden vill kunna gå under kronan så kan det vara läge att i juli-september ta bort de nedersta grenarna innan de blir grova och gör stora snittytor. Men detta vet du säkert redan!
CITAT (Cilla @ 21-11-2006, 23:20) Betty - vilken otroligt fin Prunus pensylvanica 'Oulo'! Jag ska aboslut titta mer på den varianten när jag väljer i framtiden! Blev löven röda/oranga i höstas?
Superfint exemplar du har - bra val! Planteringen måste utförts perfekt också. Vad är det för ring som skymtar i jorden?
Om du greppar trädet i stammen och långsamt rör det fram och tillbaka och jorden kring rötterna inte lyfter sig så behöver det inte stöden längre... Och om du i framtiden vill kunna gå under kronan så kan det vara läge att i juli-september ta bort de nedersta grenarna innan de blir grova och gör stora snittytor. Men detta vet du säkert redan! Ja visst är det ett vackert träd. Tyvärr blev inte löven så röd/orange som jag hade hoppats på, kanske för att vi knappt hann ha någon höst i år, vintern och snön kom ovanligt tidigt. Den hann bara skifta färg till gulgrönt och många löv satt ännu kvar när snön kom. Ringen som skymtar nere vid jorden är en galvaniserad plåtring med falsad kant. Jag har fått såna av en byggplåtslagare, de använder dem som "stoppar" i vardera ände på rullar med sån plåt som man har till fönsterbleck. Jag trär dem över mina träd när de är alldeles nyplanterade, jättelätt att hålla gräsfritt i ringen.
Aha, då förstår jag ringen, tack. Jag trodde att denna höst skulle bli otroligt röd med all sol vi hade, men kylan kom så långsamt att hösten blev gul ändå... Men din 'Oulo' kan säkert bli rödorange ett annat år. (Stavas ibland 'Oulu' också förresten.)
Att jag missat detta amerikanska häggkörsbär tidigare... Ska klara zon 4 också. Dina bilder borde kunna säljas som reklam. Kan inte finnas någon som ser dem och inte komemr att älska detta träd!
Informera oss gärna mer om hur trädet tar sig i framtiden!
CITAT (Cilla @ 22-11-2006, 00:25) (Stavas ibland 'Oulu' också förresten.) Ja så stavas det inte bara ibland - utan alltid! Det var bara "Tryckfelsnisse" som råkade vara framme när jag skrev...
CITAT (Betty @ 22-11-2006, 00:38) CITAT (Cilla @ 22-11-2006, 00:25) (Stavas ibland 'Oulu' också förresten.) Ja så stavas det inte bara ibland - utan alltid! Det var bara "Tryckfelsnisse" som råkade vara framme när jag skrev...  Oulu betyder Uleåborg på finska, är det ett finskt träd???? Mulle
CITAT (mulle @ 22-11-2006, 19:04) CITAT (Betty @ 22-11-2006, 00:38) CITAT (Cilla @ 22-11-2006, 00:25) (Stavas ibland 'Oulu' också förresten.) Ja så stavas det inte bara ibland - utan alltid! Det var bara "Tryckfelsnisse" som råkade vara framme när jag skrev...  Oulu betyder Uleåborg på finska, är det ett finskt träd???? Mulle Prunus pensylvanica 'Oulu' är framtaget i Uleåborg. "I vanliga fall" säga att Prunus pensylvanica är härdigt till zon 4, men eftersom mitt träd har sina anor i Uleåborg så är jag övertygad om att det ska funka bra här uppe hos mig i svensk zon 6.
Helen i Skåne
23-11-2006, 17:36
åååh, bollpil! Jag blir alldeles mjuk i själen när jag ser en pil oavsett sort! Såååå fin! Men så är jag ju skåning och älskar när man kör ner mot Trelleborg och fälten öppnar sig, där står pilen i rader, vissa så gamla att det egentligen bara är barken runt om som finns kvar och ändå lever den och grönskar! Måste vara världens tåligaste träd!? Hur kan de leva så Cilla? När jag var barn och vi körde till mormor och morfar kantades vägen av sådana pilar och redan då undrade jag hur de överlever... Dessutom tycker jag att de liknar oliveträd.
Jag blir också glad av pilar. Iallafall när de inte har pilskorv... Som trädvårdare bör man egentligen lägga rynka mellan ögonen när pil kommer på tal; rötter i avlopp, pilskorv, nedskräpning mm mm. Men egentligen tycker jag de är underbara. De flesta pilar har en så fin och glad grönska. Vitpil, Salix alba, tex som är ett gigantiskt träd. Vårutspringet är toppen, det finns exemplar som jag bara måste fota varje vår.  Vitpilen har flera varianter. Guldpilen (Salix alba 'Vitelina') är en variant jag tycker är så vacker med sina lysande gula årsskott. I ett vuxet träd glimmar de i vintersolen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|