|
fruberglund
13-11-2006, 11:46
Har hört att sorkar inte gillar allium, det gäller ju inte våra sorkar i alla fall. Har planterat 25 alliumlökar ihop med mina vita marktäckande rosor, gissa om inte sorken varit där och grävt. Rabatten är alltså fullproppad med alliumlökar. Eller är det bara när de blommar de är avskräckande? Jaha, så var det med det alltså
Henrik_
18-11-2006, 09:57
Undrar om dom egentligen är avsräckande alls, eller om det egentligen bara är så att dom helst äter annat, men finns det inget annat så... Precis som att rådjur inte ska äta vissa saker, men råkar dom gå förbi, så visst kan dom ta sig en tugga.
Har du några andra lökar på platsen?
fruberglund
18-11-2006, 11:34
Nej, inte precis där har jag inga andra lökar, bara rosor. Vi har sorkskrämma också men den hade nog batterierna lagt av i eller så är det glapp i den. Den har funkat förut i alla fall.
Nu verkar han/hon inte varit där mer i alla fall.
zaaritha
24-11-2006, 22:58
Sork o mullvad struntar totalt i allium! Vitlök hjälper inte mot mullvad, tyvärr.............
CITAT (zaaritha @ 24-11-2006, 22:58) Sork o mullvad struntar totalt i allium! Vitlök hjälper inte mot mullvad, tyvärr.............  Jag förstår inte hur NÅGON doft skulle kunna sprida sig så effektivt i jorden att den skulle avskräcka sorkar? Jag vet att man har använt diselolja för att t ex jaga i väg grävlingar som bor under hus, men det är ju knappast något man vill ha i jorden!
e_sedell
19-12-2006, 20:01
Sorkskrämmor hjälper tyvärr bara en kort period. Dofter sprids bra även i jord, beroende på egenskaperna just de kemikalierna har. Tänk på tryffel t.ex. Den bästa lösningen jag ser på problemet är fällor. Vi köpte en stor fälla av den varianten som är som en bur, med vippbräda där de går in. Den funkade jätte bra. Beta buren med alium lökar  . Granngården har den, men den finns säkert på flera håll.
fruberglund
19-12-2006, 20:11
CITAT (e_sedell @ 19-12-2006, 20:01) Sorkskrämmor hjälper tyvärr bara en kort period. Dofter sprids bra även i jord, beroende på egenskaperna just de kemikalierna har. Tänk på tryffel t.ex. Den bästa lösningen jag ser på problemet är fällor. Vi köpte en stor fälla av den varianten som är som en bur, med vippbräda där de går in. Den funkade jätte bra. Beta buren med alium lökar  . Granngården har den, men den finns säkert på flera håll. Om de har återkommande lika ljud kan jag tänka mig det men den vi har nu låter olika och med olika mellanrum på ljuden (det låter så i alla fall, annars är den trasig) och då tror jag inte de vänjer sig lika lätt. Här funkar det bra, grannens matta ser ut som en åker men vi har sluppit sen vi satte dem, enda gången de röjde här var när batteriet var slut men nu har vi köpt såna med solcell. Tog bara typ 2 år för Jula att få hem bara  Är för blödig för att döda så här blir det inga fällor
krellus
18-01-2007, 15:11
"Våra" sorkar äter också allium så jag tvivlar på att det är avskräckande...
Det är nog inte allium i största allmänhet som hjälper utan bara Kejsarkrona.
Blomstersmurfen
07-03-2007, 06:07
Fy, jag har fått in sork för första gången i trädgården. Upptäckte dem i november, då de ätit helt rent under mina nyplanterade rosor. Sprang genast iväg och köpte solcellsdriven sorkskrämma, men jag är mycket tveksam till om det kommer att hjälpa. Nu har mitt mycket gamla syrenträd (3-4 m säkert minst 10 stammar och blommar helt fantastiskt varje år) som står kanske 10 meter från de före detta rosorna plötsligt kantrat. Jag vill inte att det skall dö!!! Mittemellan är (var) det en stor perennrabatt, men i stort sett allt har ramlat omkull eller är helt avätet underifrån. Fy så mycket arbete, för att inte tala om kostnader, man har framför sig i vår för att försöka återställa allt det vackra som var. Jag försökte gasa ihjäl de med bilen också, för det sade min trädgårdshandlare att de lyckats med tidigare, men uppenbarligen har det inte hjälpt. Jag vill inte ha några sorkar!!! Finns det inte fler sätt att bli av med dem? Och sorkskrämmor... Flyttar inte bara sorkarna vidare till nästa rabatt då???
CITAT (Blomstersmurfen @ 07-03-2007, 06:07)  Jag försökte gasa ihjäl de med bilen också, för det sade min trädgårdshandlare att de lyckats med tidigare, men uppenbarligen har det inte hjälpt. Då måste du ha en icke katalysator bil annars lär det inte gå.
Mamma och pappa hade för länge sedan både sork och mullvadar i trädgården som mumsade friskt på alla häckrötter mm. Det testades med att hälla i bohålen både varm kaustiksoda, skollhet ajax-vatten mm utan resultat (av ajax växte häcken bättre förvisso, kväverikt kanske?! He he). Lösningen blev till slut att låna lillbrorsans moppe och täppa till alla bohål utom ett där vi körde ner en slang och sen vred brorsan på ordentligt på sin moppe i några minuter. Sen har vi inte sett några nya "bostadshål" i mina föräldrars trädgård. Effektivt som sören! :-)
Man kan använda kolsyreis och ha i ett hål, täpp för de andra
suger åt sig syret
Blomstersmurfen
07-03-2007, 15:42
Kolsyreis! Det borde kanske funka! Men var köper man det?
AGA bl.a
Gå in på AGAs hemsida och sök på produkten och läs om den
Något annat som sorkar ogillar är fisklukt. När man rensat fisk så kan man gräva ner lite fiskrens här och där och det håller sorken garanterat borta. Dessutom så älskar potatislandet den gödningen...och brorsan när han ska odla maggot. Usch...äckligt! :-)
krellus
19-03-2007, 12:04
CITAT (Blomstersmurfen @ 07-03-2007, 06:07)  Fy, jag har fått in sork för första gången i trädgården. Upptäckte dem i november, då de ätit helt rent under mina nyplanterade rosor. Sprang genast iväg och köpte solcellsdriven sorkskrämma, men jag är mycket tveksam till om det kommer att hjälpa. Tråkigt för dig! Jag och min fru råkade ut för samma sak. 80% av rosorna var "stubbade" under marknivån. Vi satte ut sorkskrämmor(batteri) och de har fungerat otroligt bra(knock on wood). Det tog några veckor sedan flyttade sorken.
sandystar
19-03-2007, 12:15
Hmm jag letar också efter något effektivt. Blev husägare i sommras och har under vintern mest lagt tid på att renovera innom hus men nu när våren kommer så tänkte vi börja med trädgården. När jag krattade bort en massa löv efter vintern såg jag till min förskräkelse att en stor bit av gräsmattan som var så fin förra sommaren är borta. Kvar är bara stora gångar och hål. Grönsakslanden ser lika dana ut fullt med stora hål. Misstänker nu att det är sorkar. Så om jag skall kunna anlägga en trädgård här så måste de bort..... Vill inte vara med om samma sak som mångaa av er som skrivit här.
Hur skall jag be mig åt vad skall jag göra??? Är det något som fungeratför er?
MVH Sandra
Att tömma kattsanden från lådan ner i gångarna brukar ha bra effekt.
Har ni inte katt själva kan ni säkert be att få från någon.
krellus
19-03-2007, 16:28
CITAT (Ewa L @ 19-03-2007, 15:58)  Att tömma kattsanden från lådan ner i gångarna brukar ha bra effekt.
Har ni inte katt själva kan ni säkert be att få från någon. Hurra! Vi har ju katt!!! Visste inte om det där knepet. Måste provas!
krellus
20-03-2007, 08:06
Jo, jag kom på en sak till angående sorkar som "käkade" rosor. Vi ville ju trots allt ha rosor och ville inte ge efter för sorkarna så vi provade att plantera några rosor och annat som sorken hade ätit upp på följande sätt. Vi grävde en grop som vanligt, klippte/skar ur botten på en plasthink och tryckte ned den i hålet och planterade rosen i denna. Rosorna klarade sig mot angrepp *knock on wood* Man kan ju dessutom plantera med hjälp av ett "fint" nät som får skydda rötterna. Ska prova det i år. GE INTE EFTER FÖR SORKARNA!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|