Streanger
Hej!
I somras köpte jag ett citronträd. Sen jag köpte den har den sakta sakta tappat blad och nu har den inga blad alls. Det hänger dock kvar två små citroner. Jag behöver nu hjälp och tips på hur jag kan rädda plantan.
Jag har bytt jord till citronjord och jag vattnar varannan vecka med citronnäring, men det tycks inte hjälpa. Jag vill inte att plantan dör.
Finns det något jag kan göra för att rädda plantan?
Tacksam för hjälp. sad.gif
Ciczi
Hej och välkommen hit,

Var står din citron placerad?

Har den kanske fått för mycket vatten?

Eller är den utsatt för exempelvis etylengas iform av äpplen?

ÄVen om du vattnar med näring så händer det inte något med engång. det tar lite tid för växten att tillgodogöra sig näringen.

När plantan började att tappa blad, var det nerifrån (gamla blad) eller uppifrån (unga blad)?

mvh Ciczi
Alexander-VG-zon3
nu ska den inte ha näring alls .

nu ska citroner vintervila med extra ljus och ca +10c .

så kolla hur jorden är om den har fått för mycket vatten dte är kanske det som har hänt .

elelr började den tappa bladne nu så är dte just kankse för att den har det varmnt å får näring och vatten m.m.
Henrik_
Citrus näring har du ingen glädje av.
Om du vattnar växterna under vintern så skall dom ha en svag dos näring,
dom lever ju under vintern också! dom behöver näring även om dom inte ska växa!
Att dom tappar bladen beror antagligen på att den får för mycket vatten, står för varmt och får för lite ljus, eller något av dessa.
Lemonne
Glöm inte att näring vid fel tillfälle kan vara förödande för växten!
Streanger
Hej!
Jag vill börja med att tacka er alla som har svarat på mitt inlägg.
När jag tänker efter så brukade jag vattna två gånger i veckan.
Jag brukade också spreja den med vatten två gånger i veckan för att hålla blad och grenar fuktiga pga den torra inomhus luften.
Nybörjare som jag är, så trodde jag att citronträd krävde mycket vatten.
Jag köpte den under juli månad. Då var den så vacker. Den var full av blad och blommor i alla grenar, men från september månad började den tappa blad successivt. Det var dom äldre bladen som föll av först.
Den står väldigt soligt nu. Den får eftermiddags solen.
För att försöka rädda den så bytte jag jord i mitten av oktober.
Den har tyvärr inga blad kvar, bara två små citroner som hänger på två grenar. Men vid några av grenarna så verkar det som om den håller på att slå ut små gröna skott.
Min fråga är, tror ni att min planta är dömd eller finns det chans kvar att kunna rädda den? Behöver hjälp och tips på hur jag kan rädda min planta.
Tackar på förhand…
Lemonne
Kommer det nya skott så kommer den att klara sig! Låt den vila sig över vintern bara, dvs inte för mycket vatten, inte för mycket näring och svalt placerad.

Jag skulle nog ha plockat av frukterna huh.gif - de stjäl kraft och energi av trädet som det kanske kan lägga på att återhämta sig. Men det är jag det, och det är ingenting jag är säker på är nödvändigt.
Lady Hamilton
Är citroner du har eller är det små citrus ?
I vilket fall så bör du nog som sagt var ta bort frukterna. Fortsätt gärna att duscha plantan en gång i veckan men vattna ytterst försiktigt. Det är lätt att vattna ihjäl en citrus. Hur stor är ditt träd?
Ciczi
Nya skott är positivt...

Med lite god vilja och lite lagom vattning så fixar den sig.

Ciczi
Streanger
Hej!
Tack för alla svar och tips. Det är en citron planta som jag har. Den är ca: 50cm hög.
Jag skall nu försöka med att bara spreja grenarna en gång i veckan och vattna väldigt sparsamt. Sen är det bara att hålla tummarna.

Ps. tror ni att man kan få nya små plantor om man tar sticklingar och sätter i en vas?

Återigen ett stort tack till er alla....
Ciczi
Klart man kan men stressa den inte nu, låt den återhämta sig först.

Ciczi
Alexander-VG-zon3
CITAT (Henrik_ @ 13-11-2006, 19:45)
Citrus näring har du ingen glädje av.
Om du vattnar växterna under vintern så skall dom ha en svag dos näring,
dom lever ju under vintern också! dom behöver näring även om dom inte ska växa!
Att dom tappar bladen beror antagligen på att den får för mycket vatten, står för varmt och får för lite ljus, eller något av dessa.

jag hadde inte get någon näring alls då växxten ska sova och kommer inte själv ta upp nån näring heller .
växter lever om du så bara gav dom vatten men får dom ingen näring ingen tillväxt därav saknar inte växxten näring så länge dne får vatten så lever växten .
så sätt den i vintervila är det +10c vattna växten 10gånger på vintern sen hoppas på det bbästa dör trädet så köp ett nytt
Carex
låt den bara vara nu, om du har möjlighet kan du sänka temperaturen i fönstret en aning (tre grader som max kanske). Som andra sagt, nya skott är alltid positivt. För att ge lite riktlinjer på hur citrus vill ha det kan jag berätta att min frösådda (som för övrigt alltid är enklare att klara eftersom de anpassat sig till klimatet hemma redan från grodden) står ute på en inglasad balkong, får så mkt ljus årstiden erbjuder och när det är som kallast är det bara någon enstaka plusgrad, på sommaren utomhus i ur och skur. Men det är inget du ska tänka på nu, behandla den bara väl och så håller vi tummarna för att skotten fortsätter växa.
lindacse
är också nervig - första vintern för mitt kumquatträd här, och det ska inte vara en av dom allra lättaste citrusarna. den har tappat mycket blad, men det hade jag räknat med, och annars ser den ut att må helt ok, så det är bara att ha is i magen och dra ta det lugnt med vattningen, hålla tummar och så...

en vän som har en mindre kumquat säger att hennes har tappat alla blad, så än så länge ligger vi på plus iaf.

fröplantor i all ära, men vi får förmodligen mer blommor, som doftar så underbart, och frukt ;-)
kerstin z5-6
Om de blommar tidigt i vår kan du pollinera det själv med pensel
Extraljus är alltid bra under vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon