Karin M i zon 5-6
Tulpaner och krokusar i olika tråg och tvättfat i ett kallväxthus zon 5-6... Vad tror ni om det? Nu står de bara där och jag vet inte vad jag ska göra... Saken var den att jag i höstas hade ett utrymme där jag skulle kunna ha byttorna. Men förutsättningarna ändrades tyvärr och nu är det alldeles för varmt och mörkt i den lokalen. Täcka dem med en plast och sedan skotta över snö??? Oj, oj... Jag som hade sådana planer för våren!
Tacksam för tips!
Karin
kerstin z5-6
oddsen är noll i z5-6, om du inte gräver ner dem djupt under snön .. men helst ska de stå i minus nån grad till nollgradigt ... jag har aldrig lyckas med lök i kallväxthus ovan jord ..
kallkällare -perfekt , nergrävd kruka går fint men blommar ju bara något tidigare än de jordbundna -man får ju inte loss krukan ur jorden förrän tjälen gått ...

kanske bor du bättre till än jag -vet att det går fint i tex z3 på balkong invirad i gamla mattor med frigolit under -Men i ett kallväxthus slipper du bara väta , blåst osv .. inte kylan -det är lika kallt därinne om ute
Jonas70
Sätt lökarna i jord i krukor (eller något annat) och förvara dem i kallväxthuset, och du komer få blommande lökar tidigt nästa år. Tidigare än om de var planterade utomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon