|
Christa
13-11-2006, 17:34
När jag vandrar genom ett villaområde så ser jag inte många land med köksväxter. Vad anser ni - ökar eller minskar intresset för att odla egna grönsaker?
Vad tror ni människors brist på intresse beror på?
kerstin z5-6
13-11-2006, 17:43
Ingen aning , men för mej är det ganska ointressant del än så länge - tar plats , är mycket jobb och svårt att inlemma estetiskt i övriga trädgården Dessutom får de inte plats bland mina perennasådder men passionen -den kan jag förstå oavsett vad man odlar:) fast vin , mandarin och andra exotiska ätbara saker odlar jag -så helt utan är jag inte
Lustigt sammanträffande... Idag skrev jag nämligen följande i min trädgårdsdagbok: Härmed lovar jag att det nästa sommar inte blir något köksland, Jag är trött på att vända och gräva för en sådd som drabbas av all tänkbar ohyra och som jag hela tiden har haft dåligt samvete för eftersom jag inte har gallrat och vattnat tillräckligt. Dessutom äter vi ju inte heller allt... Nej. nästa sommar blir det ett sabbatsår - i stället skall jag låta mina perennsådder växa till sig i landet och härligt blommande krasse ska få invadera bönstörar och gångar. SKÖÖÖNT!Hur det blir om två år får vi se. Och kanske jag bryter mitt löfte om längtan efter spröda primörer blir för stor.... Men just nu känns kökslandet bara blääähhh... Mulle
Christa
13-11-2006, 18:42
Tack för svar! Skulle du Mulle vara intresserad av tips på speciellt lättodlade grönsaker och arbetssparande metoder? Jag funderar på att anordna föredrag, kurser och kanske större evenemang men än så länge är jag bara ute och kollar intresset.
Jag menar inte om du är intresserad av just min kurs utan frågar för att det säkert finns många med samma tankar som du.
Monarda
13-11-2006, 19:31
Jag blandar ibland in snygga grönsaker i mina blomsterbäddar som t ex svartkål, mangold, purpurböna. Men aldrig att jag skulle odla grönsaker för konsumtion.
Eva 33c
13-11-2006, 20:18
I min egen privata trädgård minskar grönsaksodlingen. Den är nog bara hälften så stor nu som den var från början, och då ligger dessutom en fjärdedel i "träda" varje år och en fjärdedel innehåller snittblommor! Grönsaksodling kräver betydligt mer arbete än någon annan odling för att ge bra resultat. Och då har jag redan tillämpat de flesta arbetsbesparande metoder jag läst om. Nu odlar jag bara sånt som vi verkligen äter, och bara för färskkonsumtion, ibland blir det lite över som läggs i frysen men det är mer "olycksfall i arbetet" . Nu har jag hittat en bra balans och kökslandet kommer förmodligen att vara så stort som det är nu framöver. Men jag läste alldelse nyss någonstans, en engelsk trädgårdstidning tror jag att det var, att försäljningen av grönsaksfröer till hobbyodlaren hade ökat så att den nu var större än försäljningen av blomsterfröer. Om man kan dra någon slutsats av det vet jag inte...
Lemonne
13-11-2006, 20:33
Mitt bara ökar... Det började med potatis, sen blev det morötter och lök också, och nästa år blir det rödbetor, sparris, sockerärter och bönor! Är uppe i nästan ett halvt hektar nu
Har börjat odlar lite grönsaker för egen konsumsion i liten format.Några rader bönor lite lök morötter och ärter.Mellan växthuset och komposten har jag lite plats och bra jord,jag odlar bara det jag kan äter under sommaren.
Christa
13-11-2006, 21:42
Där jag bodde tidigare odlade jag morötter som räckte t o m mars året därpå. Jag lyckas aldrig hitta så goda morötter i någon affär. Sådde glest och hade odlingsväv över och det var inte mycket jobb och ingen ohyra. När min väninna fick bröstcancer sa hennes proffessor att det är vetenskapligt bevisat att morötter skyddar mot cancer.
CITAT (Christa @ 13-11-2006, 18:42) Skulle du Mulle vara intresserad av tips på speciellt lättodlade grönsaker och arbetssparande metoder? Tack, men nej tack! Jag har nog redan gjort det ytterst lätt för mig i grönsakslandet med täckodling, såband, växelodling o.s.v. - jag har haft köksland i snart 20 år och provat på det mesta under årens lopp. Men sedan jag började bygga upp prydnadsträdgården har grönsakerna mer och mer blivit en plikt än ett nöje och i år har de verkligen stressat mig. Och då främst det att jag tvingas tillbringa kvällarna med att ta tillvara allt jag odlat... (Jag har inte varit vän med bärbuskarna och äppelträden heller i sommar...) Jag tycker att det är tusen gånger roligare att ströva omkring i solnedgången och klippa bort utblommade rosor än att stå vid köksbänken och pakettera fryspåsar eller sylta! Eller svettas i växthuset för att tomaterna har angripits av någon aldrig tidigare skådad skadegörare. Jag gör mig naturligtvis inte av med det som finns - sparrisen, alla kryddorna och jordgubbarna. Vitlök har jag också i höst satt i pallkragarna och jag kan nog inte heller tänka mig en sommar utan obegränsad tillgång på dill och basilika. Men resten tänker jag köpa nästa år! Vår granne jobbar dessutom på grönsakspartiaffären så jag får prima vara billigt hemkört. Mulle
Odlingen av "traditionella" grönsaker minskar nog. Men förhoppningsvis inser många att det finns mycket som man kan odla som inte finns att köpa i grönsaksdisken.
Jag känner inte många som odlar grönsaker. De flesta som flyttar till hus idag är inte intresserade av trädgård överhuvudtaget verkar det som. Man vill bara ha en grillplats i princip.
Vi odlar grönsaker men har beslutat oss för att dra ner på vårt 75 kvm stora grönsaksland. Det tar för mycket tid med allt ogräsrensande. Speciellt med tanke på att vi har en stor tomt för övrigt med mycket rabatter som måste skötas.
Det jag aldrig kommer att dra ner på är vitlöksodlingen. Det är så kul att skörda sin egen vitlök som man kan äta sedan under flera månader.
Jag har rosor längs väggen vid grönsakslandet, vad gör man inte för att få plats med flera rossorter. Men sedan vi började matkompostera så har grönsakerna blivit bättre och större. Har väl också testat det mesta under 25 år men vissa grönsaker återkommer, persilja, gräslök fryser jag in massor av finklippt i glasburkar, det är perfekt bara ta fram hela vintern. Sallad, rödbetor, potatis, störbönor ett måste. I år blev det så majs, broccoli, blomkålen misslyckades totalt. Pumpor är jättekul det bara måste jag ha. Hallon, jordgubbar, vinbär kan vi inte vara utan på sommaren, jag gör all sylt själv vill inte ha köpesylt den är äcklig. Frukt och grönsaker man har i trädgården smakar helt enkelt bättre/ giftfritt, det är livskvalité.  Kan nog inte tänka mig trädgården utan grönsakslandet men rosorna tar allt mer plats ( av gräsmattan )
myskmadra
14-11-2006, 11:13
På odlingslotterna härikring odlas det för fullt! Däremot i trädgårdarna är det nästan ingen förutom jag tror jag. Och jag ska nu sluta odla grönsaker i den hårda leran på vår lilla tomt för att övergå till min nyss införskaffade kolonilott där jorden är jättefin och lättare att berarbeta. Få se om det blir för mycket, man kan ju prova en säsong iallafall. Jag tänker ge mig på potatis, hallon och rotsaker i första hand. Kanske börjar jag i liten skala och odlar mesta delen gröngödslingsväxter. Mitt odlararv ger sig hela tiden till känna. När jag var barn 70-talet då odlade i princip ingen av grannarna grönsaker. Däremot mina föräldrar. Jag åt köpt potatis och morötter endast i skolan. Och klagade över morotsgallring och bärplockning. Kanske är det idealiskt för en "grönsaksodlare" att bo i lägenhet och ha en odlingslott. Bor man i eget hus så går ofta den tid som blir över till husets reparationer mm. ?
Intresse kanske finns men kunskapen håller på att försvinna bland yngre genarationer tror jag. Själv så odlar vi det mesta själva: potatis, rödbetor, morot, haverrot, pepparrot, olika pumpor, ärter, bönor, olika lökar, majs, tomat och gurka. Så har jag en örtagård på 200 kvadrat som ger oss örter. Sen odlar vi också jordgubbar, vita- röda- gröna- och svartavinbär, hallon, björnbär, smultron, äppel, päron, vindruvor, plommon, blåbär, smultron och åkerbär. Vi har nu tre fulla frysar med årets skörd men nog är det slut till nästa höst. Det är bara för eget behov som vi odlar det mesta men äppel får vi nog börja sälja efter nåt år för vi börjar ha över 100 olika sorter. Vi har ingen brist på utrymme eftersom vi är jordbrukare men att äga mark och ha ett brinnande intresse för trädgård kan vara en farlig kombination!
kerstin z5-6
14-11-2006, 11:56
Ja det är en farlig kombination -  mark + trädgårdsintresse Mulle -det var länge sedan jag bestämde att Två rödavinbärsgele burkar är vad som går -resten gläder fåglarna Äpplen de äter vi ur träden -resten ? -de är utmärkt rosgödning man ska odla för att det är roligt -inga måsten är kul
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-11-2006, 11:56) man ska odla för att det är roligt -inga måsten är kul Precis därför koncentrerar jag mig på prydnadsväxterna nästa år! Mulle
Limeblossom
14-11-2006, 14:39
Jag är kluven till det här med grönsaker. Har ett mini mini land med morötter, ärtor och jordgubbar, för barnens skull. Vi åt alltid direkt från landet hos morfar och det vill jag att dom också ska kunna göra. Men jag tycker att det är lite trist ibland och ibland vill jag odla mera.... Har tex planterat en ny svart vinbärsbuske fast jag eg inte vill ta reda på bären. Vi har en röd redan och det räcker....men...någonstans inom mig så finns den där lusten, ni vet....
Christa
14-11-2006, 19:35
Svarta vinbär innehåller mer än 5 gånger så mycket c-vitamin som röda. Riktigt solmogna svarta vinbär tycker jag är såå gott att gå och äta som de är. Svarta vinbär innehåller ungefär 4 gånger så mycket c-vitaminer som apelsiner.
Susanna
14-11-2006, 20:18
Hos mig ökar grönsaksodlingen varje år. Ibland tänker jag att jag borde ta och göra en perennrabatt men det slutar alltid med att jag gräver ett nytt köksland i stället. Tre frysar har jag med mestadels grönsaker i olika former, fast jag äter i princip upp allt under vintern. Men jag säger som många av er andra, jag känner inte många som odlar grönsaker.
Ung_trädgårdsfantast
16-11-2006, 19:15
Nästa år tänkte jag odla sallad(så klart..  )majs för först gången,oregano,lavendel,kinesisk gräslök vitlök Det var de..! //
ingrid fuxwall
16-11-2006, 19:53
Här odlas grönsaker i mängd och för min del tycker jag att det man kan stoppa i munnen är betydligt viktigare än sådant som bara är till för ögonen, när även det ätliga kan vara otroligt vackert.
ingrid som vet att hon inte är ensam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|