|
Christa
13-11-2006, 17:50
Jag funderar på att sprida kunskap om vad grönsaker innehåller för nyttiga ämnen och vad de har för inverkan på hälsan. Tror ni att det är något många redan känner till? Hur stort är intresset?
Vet ni t ex att grönkål innehåller dubbelt så mycket c-vitamin som apelsiner?
Rapchic
13-11-2006, 19:28
en bok jag köpte på åhlensrean som heter hälsomat inhåller recept och längst ner på sidan står det om vissa grånsaker/frukter som är med
texs sid 7 citerar det är framförallt kombitationen av c-vitamin, e-vitamin och karotenoider som gör paprikan så nyttig. när det kan arbeta tillsammans blir dessa tre skyddsämnen ännu effecktivare än om de intas separat. speciellt rödoch gul paprika inehåller mkt c-vitamin
Christa
13-11-2006, 21:35
Det som du skriver är intressant. Det säljs mängder av kosttillskott i form av vitaminer och mineraler. Det är dock tveksamt om de kan ersätta frukt och grönsaker som ju innehåller en massa olika ämnen. Kanske också sådana som vi inte känner till. Jag har själv ätit vitaminer och mineraler men har blivit allmer tveksam.
Rapchic
13-11-2006, 23:56
CITAT (Christa @ 13-11-2006, 22:35) Det som du skriver är intressant. Det säljs mängder av kosttillskott i form av vitaminer och mineraler. Det är dock tveksamt om de kan ersätta frukt och grönsaker som ju innehåller en massa olika ämnen. Kanske också sådana som vi inte känner till. Jag har själv ätit vitaminer och mineraler men har blivit allmer tveksam. om du bor i närheten av naturen vet jag hur du naturligt kan ersätta mulivitamin plocka brännnässler (ha på hanskar) torka (kom ihåg man ska torka på ett mörkt ställe) mixa till pulver, hå i burk ca i matsked pulver strödd över maten = lika mkt vitaminer som en en om dan mineraler finns det mkt i björksaven också
Rapchic
14-11-2006, 00:00
obs man kan inte förvara torkade växter i plastpåsar/plast burkar
CITAT (Rapchic @ 14-11-2006, 00:00) obs man kan inte förvara torkade växter i plastpåsar/plast burkar Varför skulle man inte kunna det? Om de bara är ordentligt torkade och burken eller påsen helt tät?
Det finns en hel del receptböcker i ämnet om hälsomat, t ex Kokkonst för den självläkande människan av Sanna Ehdin och Mat som det är någon mening med som säljs på Apoteket.
CITAT (rosita @ 14-11-2006, 06:15) Det finns en hel del böcker i ämnet om hälsomat, t ex Kokkonst för den självläkande människan av Sanna Ehdin och Mat som det är någon mening med som säljs på Apoteket. Sanna Ehdin har fått priset "årets förvillare" för boken Den självläkande människan.
CITAT (Christa @ 13-11-2006, 17:50) Jag funderar på att sprida kunskap om vad grönsaker innehåller för nyttiga ämnen och vad de har för inverkan på hälsan. Tror ni att det är något många redan känner till? Hur stort är intresset? Jag tycker inte det verkar som att många känner till vilken inverkan de olika nyttiga ämnena har på hälsan. Jag är osäker på hur stort intresset är, det verkar som om många inte orkar sätta sig in i det eller så bryr man sig inte. Men din idé låter bra, hur har du tänkt sprida kunskapen?
Rapchic
14-11-2006, 13:08
CITAT (rosita @ 14-11-2006, 07:10) CITAT (Rapchic @ 14-11-2006, 00:00) obs man kan inte förvara torkade växter i plastpåsar/plast burkar Varför skulle man inte kunna det? Om de bara är ordentligt torkade och burken eller påsen helt tät? nu skrev jag inte ner varför när jag var på seminariet men jag tror det hade något med fukt och göra men med tanke på att hon är utbildad i det så kan man nog tro henne
Christoffer
14-11-2006, 20:20
Hur står det egentligen till med persiljan och järninnehållet?
Är absolut intresserad av sådan här kunskap.
CITAT (Christoffer @ 14-11-2006, 20:20) Hur står det egentligen till med persiljan och järninnehållet?
Är absolut intresserad av sådan här kunskap. Persilja innehåller 3,6 mg järn per 100 g. Kolla i livsmedelsdatabasen.
ingrid fuxwall
15-11-2006, 00:01
CITAT (Rapchic @ 14-11-2006, 14:08) CITAT (rosita @ 14-11-2006, 07:10) CITAT (Rapchic @ 14-11-2006, 00:00) obs man kan inte förvara torkade växter i plastpåsar/plast burkar Varför skulle man inte kunna det? Om de bara är ordentligt torkade och burken eller påsen helt tät? nu skrev jag inte ner varför när jag var på seminariet men jag tror det hade något med fukt och göra men med tanke på att hon är utbildad i det så kan man nog tro henne Det beror väl på var och hur hon är utbildad - eller? ingrid
Rapchic
15-11-2006, 00:18
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-11-2006, 01:01) CITAT (Rapchic @ 14-11-2006, 14:08) CITAT (rosita @ 14-11-2006, 07:10) CITAT (Rapchic @ 14-11-2006, 00:00) obs man kan inte förvara torkade växter i plastpåsar/plast burkar Varför skulle man inte kunna det? Om de bara är ordentligt torkade och burken eller påsen helt tät? nu skrev jag inte ner varför när jag var på seminariet men jag tror det hade något med fukt och göra men med tanke på att hon är utbildad i det så kan man nog tro henne Det beror väl på var och hur hon är utbildad - eller? ingrid hon är utbildad till örtteraeut (var vet jag inet) och då får man bla skriva ut recept på örter m.m
Jonas70
15-11-2006, 09:19
CITAT (Rapchic @ 14-11-2006, 13:08) CITAT (rosita @ 14-11-2006, 07:10) CITAT (Rapchic @ 14-11-2006, 00:00) obs man kan inte förvara torkade växter i plastpåsar/plast burkar Varför skulle man inte kunna det? Om de bara är ordentligt torkade och burken eller påsen helt tät? nu skrev jag inte ner varför när jag var på seminariet men jag tror det hade något med fukt och göra men med tanke på att hon är utbildad i det så kan man nog tro henne Är bara kryddorna väl torkade så är det ju inga problem att ha kryddorna i påsar eller burkar. Själv så använder vi oss av självförslutande påsar och det är kanon.
Christa
15-11-2006, 11:26
Jag ser att många plockar ut citat ur det som skrivits. Jag har försökt att göra det men jag får det inte att fungera.
Hur gör man? Framför allt i vilken ordning skall man göra de olika stegen?
CITAT (Rapchic @ 15-11-2006, 00:18) hon är utbildad till örtteraeut (var vet jag inet) och då får man bla skriva ut recept på örter m.m Om det är Alexandra De Paoli du menar (som du nämnde i en annan tråd) så har hon enligt sin hemsida gått på "Eklöfs örtutbildning". Enligt Eklöfs är syftet med kursen följande: CITAT Syftet med första året på Eklöfs örtutbildning är att ge eleverna en gedigen teoretisk och praktisk kunskap om våra vilda svenska läkeörter och deras aktiva ämnen. Meningen är att eleven efter avslutad kurs skall kunna bereda hud- och hygienprodukter med naturens hjälp, samt terapeutiska oljor och tinkturer. Enklare råd om läkekonst med örter, skall på ett omdömesgillt sätt kunna delges nära och kära. Om hon även har gått andra året så handlar det om det här: CITAT Syftet med utbildningens andra år är att utbilda ödmjuka och kunniga örtterapeuter, som både i praktik och teori kan bruka och bereda örter för terapeutiska ändamål. Meningen är att eleven efter avslutad kurs, med kunskap och omdöme, skall erbjuda örtkonsultationer, med syfte att motivera och inspirera personer med ohälsa att med örternas hjälp ta en aktiv del i sitt eget helande. Det finns ingen officiell legitimation för örtterapeuter i Sverige, bara diverse diplom från diverse kurser. "Diplomerad" och "utbildad" innebär ingen officiell status, bara att man har gått en kurs. Vem som helst kan för övrigt "skriva ut recept på örter" eftersom dessa inte är receptbelagda Jag tvivlar inte på att tjejen vet vad hon snackar om, däremot ska man vara försiktig med att ta hennes ord som absolut sanning (speciellt om man inte kommer ihåg allt hon sa...) bara för att hon är "utbildad örtterapeut"
Rapchic
16-11-2006, 20:56
anl till att jag inte minns allt var för att min mamma antecknade (plus man minns ju inte allt ändå)
Hej! Rapchic, det där om torkade nässlor tyckte jag lät så intressant. Smakar det något speciellt? Jag och ungarna älskar nässelsoppa men jag kan inte få min man att äta det frivilligt!  Har tänkt nån gång att jag kunde förvälla och frysa in men så är jag lite lat! Verkade enklare att torka, blandar du i mat eller strör bara över? Alltid bra med billiga vitaminer! Hälsningar Inglan
Rapchic
17-11-2006, 12:02
för att vara ärlig har jag inte hunnit testa fick lära mig det efter snön hade kommit ska testa i sommar dock och det var så också om man torkade dom behövde dom inte vara späda och unga det gick bra med äldre också
hon som jag hörde tipset från sa att det var jättegott att ha i grytor och soppor
annars så strödde hon bara det över maten kanske nån anna som har testat här på odla
Tack ändå för svaret. Bara att prova till våren då, bra att man inte bara behöver ta de allra spädaste bladen, då hamnar dom i soppan och så får jag prova att torka de andra. Inglan
Svante, zon 1
23-11-2006, 13:16
CITAT (Christa @ 15-11-2006, 11:26) Jag ser att många plockar ut citat ur det som skrivits. Jag har försökt att göra det men jag får det inte att fungera.
Hur gör man? Framför allt i vilken ordning skall man göra de olika stegen? Längst upp i högra hörnet på varje inlägg finns denna länk där det står citera:  Gå till det inlägg du vill citera och klicka på den.
*Stintan*
23-11-2006, 17:14
Torkade nässlor har jag krossat o blandat i degen till matbröd, i köttfärs och annat. Blir som en krydda men ger inte så väldigt mycke smak.
Rapchic
23-11-2006, 19:16
CITAT (inglan @ 17-11-2006, 22:29) Tack ändå för svaret. Bara att prova till våren då, bra att man inte bara behöver ta de allra spädaste bladen, då hamnar dom i soppan och så får jag prova att torka de andra. Inglan  vi får testa tillsammans
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|