Full version: Bambu
abbbe
Köpte typiska bambusticklingar idag med rötter i en skål med vatten.
Eftersom de hade rötter, kan man plantera dom i kruka??
abbbe
förresten kan man ha dom som krukväxt inomus??
Hur ska de skötas då?.. vattning o jord?
lissa
Om det är den där typiska "lucky bamboo" så kan du ha den i jord också om du vill, och jag tror att du absolut bör ha den inomhus...Jag har nog aldrig sett dom utomhus, om det inte är sommar naturligtvis...
Det där med vattnig i jord vet jag inte hur det fungerar.., smile.gif
Ludvig Johansson
Kanske det inte spelar någon roll, men det är inte bambu utan en sorts Dracena. Härdigheten är därefter. Vissa riktiga bambuarter kan man ta stamstickling på, t.ex. Dendrocalmus gigantea har jag för mig. Annars förökar den rådige sin bambu med ett rappt hugg med spaden (delning).
abbbe
OM jag ska plantera 2 bambu pinnar i kruka.. hur tätt ska pinnarna stå till varandra? hur stor ska krukan vara?
abbbe
Kan ni skynda er att svara tack? tongue.gif .. har ganska brottom med planteringen just nu wacko.gif
lissa
Deacenorna ser man ju ofta flera i olika storlekar krukorna, så jag skulle tro att du kan sätta dom tätt...och dom har ju inte speciellt stort rotsystem.....åtminstonde skulle jag göra det så smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon