Full version: Opuntia
e_sedell
Jag har fått en hel del frön (vilka jag även tänker dela med mig av) i år från mina opuntia kaktusar. Är det någon som har testat att odla dessa från frön? Sticklingar är ju enkelt men frön har jag har jag hört ska va ganska svårt.
kerstin z5-6
Visst har jag prövat -och visst är fröna rätt sega -är de färska kan det gå fint -gror de dåligt kan en lagringstid på upp till ett år-utanför jord alltså ge resultat

Annars är Ga 3 bra om man har det -mina grodde bra efter GA3 behandling

sorten är Chystal tide
Emser
Hej alla,
äntligen tillbaka...

Jag sådde Opuntia som jag köpte på Hemköp i Lund och de grodde hur bra som helst. De grodde efter bara ett par veckor! Vet du hur gamla frön är?

Appropå kaktus från frön har jag hört tvärt om - att de ska vara bland de enkalre att få att gro.
kerstin z5-6
det beror nog på vilken kaktus det är fråga om
Jonas70
CITAT (e_sedell @ 13-11-2006, 19:57)
Jag har fått en hel del frön (vilka jag även tänker dela med mig av) i år från mina opuntia kaktusar. Är det någon som har testat att odla dessa från frön? Sticklingar är ju enkelt men frön har jag har jag hört ska va ganska svårt.

Du har ingen bild på kaktusen?
Kanske vore skoj och pröva att odla kaktus rolleyes.gif
e_sedell
De låter bra tycker jag =)

Jag har testat lite olika kaktusar tidigare och fått dem att gro, men inte vart så framgångsrik med att få dem att bli stora tyvärr. Men, man lär sig av misstagen.

Jag har en bild som jag själv har tagit på den här arten. Det vore kanon om någon vet vad det kan va för någon art, eller t.o.m. förslag på sort.

Jag hade tänkt göra så att de som vill ha frön får en portion, ca 20st, när de beställer något ur min webbshop. Skriv att ni vill ha frön i medelande rutan. Jag ska se om jag kan göra något på frakten just för er på forumet. Dock är frakten redan billigare än vad jag många gånger måste betala, men kan kolla på era enskilda ordrar.
kerstin z5-6
Opuntia Polyacantha?
e_sedell
Tack Kerstin.
Tänkte att den O. polyacantha ska va orange i botten, men det varierar mellan olika sorter ser jag nu.

Nu har jag lagt in ett specialerbjudande där frakten är bortdragen.
Erbjudandet hittar du här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon