Full version: minneskort
kristerh
håller ett minneskort hur länge som helst? jag har ett av märket sandisk,(compact flash) som blivit lite konstigt, på bilderna blir det liksom ett par svarta kanter uppe o nere, på vänster sida nere och höger sida uppe, ser ut som om jag skulle fotat i en tunnel wink.gif kan man göra något åt det eller är det bara att köpa 1 nytt kort wink.gif
Hannele
Jag vet inte, men proffsen säger att man ska formatera sina minneskort ibland, läs i din Manual, där finns säkert eget kapite om det.
Gossen Ruda
Det finns ett vanligt fel på bildelementet i kameran också, något tillverkningsfel som jag tror åtgärdas gratis. Kolla med inköpsstället.
Gossen Ruda
Eller kolla här.
kristerh
tack,ska kolla på det senare, men det mystiska är om det nu skulle vara bildelementet är att mitt andra minneskort fungerar wink.gif
Piccante
Minneskort håller inte hur länge som helst. Det stod i manualen till min gamla kamera att man ska ta ur kortet om kameran inte används på länge. Det gjorde inte jag... och sedan havererade kortet sad.gif . Jag har uteslutit fel på kameran för min pappa har en likadan och med hans kort funkar kameran som den ska. Tyvärr står det inte i manualen hur man formaterar kortet, annars skulle jag försöka med det.
Hannele
CITAT (Leocarpus @ 13-11-2006, 22:14)
Tyvärr står det inte i manualen hur man formaterar kortet, annars skulle jag försöka med det.

Det borde väl en fotoaffär kunna göra?
Gossen Ruda
CITAT (kristerh @ 13-11-2006, 21:49)
tack,ska kolla på det senare, men det mystiska är om det nu skulle vara bildelementet är att mitt andra minneskort fungerar wink.gif

Då är det säkert kortet som fallerar.
Rossi
Du formaterar kortet via kameran. Det finns en knapp/funktion för det. Läs manualen till kameran så hittar du det säkert.

Tänk bara på att inte formatera kortet om du har bilder på det som du inte har överfört till datorn än. Då försvinner närmligen bilderna.
kristerh
CITAT (Rossi @ 14-11-2006, 08:50)
Du formaterar kortet via kameran. Det finns en knapp/funktion för det. Läs manualen till kameran så hittar du det säkert.

då fick man något nytt att leta efter wink.gif har bara en manual in english,
jag har aldrig formaterat kortet, har haft det i många år ohmy.gif
Rossi
CITAT (kristerh @ 14-11-2006, 11:38)
CITAT (Rossi @ 14-11-2006, 08:50)

då fick man något nytt att leta efter wink.gif har bara en manual in english,
jag har aldrig formaterat kortet, har haft det i många år ohmy.gif

Även om man tömmer minneskortet med jämna mellanrum när man för över bilder till datorn så "fastnar" vissa fragment kvar på kortet och om man inte rensar bort de fragmenten genom att formatera kortet så minskar man kortets livslängd.

På min kamera finns det en funktionsknapp som man trycker på och så kommer det upp en meny med olika alternativ och ett av dem avser då formatering av minneskortet.

Leta runt lite bland knapparna på kameran så hittar du nog rätt till sist. Vad har du för kamera?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon