kerstin z5-6
Nu var de flesta frö mogna för någon vecka sedan och jag har därmed påbörjat mina försök att så en ros som
: Ska vara vackert formad ,
gärna mörkt lilaröd,
dubbel
doftande
Ska remontera oavbrutet
Bli 8 meter lång i z6-7

Pollinerat nyponen har jag gjort själv som ni vet sedan tidigare
De första sådderna blev frö från dessa pollineringar:
William Baffin X Morden centennial
Rosa rugosa repens X Morden Centennial
Rosa Rugosa repens X Tess Dubervilliers
William Baffin X Gruss an Teplitz
blink.gif håll tummen ! smile.gif
mulle
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2006, 21:06)
Ska vara vackert formad ,
gärna mörkt lilaröd,
dubbel
doftande
Ska remontera oavbrutet
Bli 8 meter lång i z6-7

wub.gif

Håller naturligtvis alla tummar och ser redan den inre visionen av Rosa Kerstin mot mitt plank!

Mulle
lissa
Jag håller också tummarna, men dom kommer säkert att ta sig fint.
Den som föddes förra året dog ju under min bortvaro, men när jag var hemma tog jag ju nya nypon. En del har jag planterat, en började gro..men det visste jag inte, så när jag såg ett frö på jorden trodde jag att jag inte hade stoppat ner det riktigt....så jag petade ner det igen, det var då jag såg att det hade börjat gro och dog naturligtvis.. sad.gif
Jag hade dom på TVn..
Måste börja om från början igen...kan jag få råd för att det inte ska hända igen smile.gif
kerstin z5-6
Lägg band på petsjukan -pet har dödat fler sådder äön du anar -endast övervattning av sådder slår petdöden ... jag vet ...

Rosor ska ha en ljum period -tvn är nog bra rumstemp räcker -ljus behövs inte -ibland gror de direkt -annars rek1-2mån rumstemp o har inget hänt 8 v i kylskåpets grönsakdelen -där det är svalt men inte jättekallt
ta ut efter 8v o testa i värme igen
Så snart de tittar opp ska de förstås ha lysrör eller vanligt ljus
Helen i Piteå Zon 5
Dom här rossåddsförsöken ska bli superspännande att följa, jag tror ju naturligtvis på att alla önskemålen redan finns i frökärnan biggrin.gif /Helen
Whiskuchi
Oooh, hoppas jag kommer ihåg att följa denna tråden, det verkar ju jättekul att så egna roskorsningar! rolleyes.gif
malin72
jag håller tummarna med tongue.gif tongue.gif tongue.gif tycker att det skulle vara jätte roligt att se bilder från start smile.gif sen ska det bli kul att se dig döpa dom....

härmed döper jag dig till:................. tongue.gif
Margith
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2006, 21:06)
Ska vara vackert formad ,
gärna mörkt lilaröd,
dubbel
doftande
Ska remontera oavbrutet
Bli 8 meter lång i z6-7

Om de nu skulle bli lite storkbenta, fjes-rosa, enkla och utan nån som helst doft, så kan de få bo hos mig smile.gif
Det räcker bra om de remonterar oavbrutet och blir 8 meter långa i z 6-7 biggrin.gif , en annan är ju inte så kräsen laugh.gif

Håller alla tummar wub.gif
titti49zon6
Håller med Margith, och skulle nån av er få förmånga så bor jag bara några
meter från E4 så när ni åker till Haparanda kan ni ju alltid titta förbi biggrin.gif
Jag bjuder på kaffe och så kan ni få bestämma vart rosen skall stå biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Haha , jag ska tänka på Dej Margit -alla fjesrosa får heta Margit 1 o Margit 2 , osv hihi...

Jo blir det nån bra ska jag självklart testa o dela med mej av de som blir finast smile.gif
Nästa sommar får ni väl testa att vara humlor smile.gif
Glömde en -men jag väntar ännu på de nyponen
det är Nostalgi

korsad med Rugosa repens
lissa
Tack för ditt svar Kerstin..hoppas jag lyckas med någon.. smile.gif
kerstin z5-6
Håller tummen Lissa smile.gif

Och blir det nån aprikosrosa lite mer fylld -får jag ta med den titti -när jag ska till ikea smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon