Håller blodboken också kvar löven över vintern? Och är den lika känslig för frost som den vanliga grönbladiga boken?
Mulle
Röda former av träd är alltid känsligare för sjukdomar, bladmögel är vanligt, dessutom förlorar man ju färgvariationen. Man får varken den fina skira vårgrönskan, eller vackra höstfärger. När det gäller frostkänsligheten så beror det snarast på vad trädet har för ursprung, kommer det från andra delar av europa så är det inte lika härdigt.
Hm.
Då har jag en följdfråga.
Om jag nu ska ha rödbladiga träd, vad är då ett bättre val i min zon - blodlönn eller blodbok?
Jag hade först valt lönnar men nu då löven faller tycker jag att det skulle vara trevligt med lite skydd. Men min vanliga gröna bok tar stryk varje frostkall juninatt och om den röda varianten är känsligare så är det kanske bättre med lönn i alla fall.
Träden skall i en hörna där det finns många vanliga träd med hela färgspelet, nu är det just de rödbladiga jag är ute efter.
Mulle
Blodlönn brukar vara ännu mera utsatt för bladmögel än blodbok! Å andra sidan lär ju blodlönnen tåla kylan bättre. Men annars finns det ju många andra röda träd/buskar. t ex blodberberis eller blodfläder (zon 3 i Sverige)
Jag skall ha en liten häck med Sambucus nigra 'Black Beauty', jag har den på andra ställen också och älskar den.
Men vinkelrätt mot den häcken finns en vacker stenmur som jag inte vill dölja, därför söker jag det optimala stamträdet. (Jag vill nämligen dölja det som syns ovanför muren).
Det ät planeringen av mitt "Röda rum"- experiment som är på gång, förstår du...
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.