jag har märkt att det finns rätt många hundmänniskor här så jag hoppas på att få lite tips och hjälp.
jag vill köpa en vuxen hund utan problem, tex en tax som inte jagar längre. vet någon om tex jägare brukar sälja sina jakthundar när de blir äldre?
eller en avelstik som inte är i avel längre - brukar uppfödare sälja dem då?
jag har tänkt att ha hunden till sällskap och kanske träna lite sök på kantareller. men vill inte ha en hundvalp. hundvalpar är söta men de kräver en massa tid som jag inte har just nu.
jag är medveten om att vuxna hundar oxå kräver en massa tid. och jag planerar att tillbringa all min lediga tid med hunden och skaffa en dagmatte till när jag jobbar.
Det går alldeles utmärkt att ta sig an en vuxen hund!

Det svåra är att vara säker på att hunden inte är en problemhund, om man nu inte vill ta sig an en sådan för att försöka få ordning på den. Mitt tips är att du försöker att hitta en hund ganska nära dig och skriva ett avtal på en prövotid på några veckor. Om säljaren är seriös går dom med på det.
Leta på tex
Vovves annonsmarknadTillägg:
Kom på att det finns massor med hundar som behöver nya hem på bland annat dessa länkar:
HundhjälpenHundar utan hemmen där är det ännu svårare att veta om hunden är "ok", då är det bäst att satsa på en som redan finns i jourhem här i sverige så att man vet lite vad det är för slags hund.
Det brukar fungera utmärkt att ta hand om vuxna hundar.
Handlar det om s.k. "problemhundar" så får man väl kanske ta sig en funderare.
En hund med specifika problem får man ju jobba mycket med bara för att klara vardagen.
Att då fundera på en eventuell dagmatte får man nog inte räkna med att det skulle fungera.
Om du vet vilken ras du söker så har ju dom flesta rasklubbar omplaceringslistor för vuxna hundar.
Det är ju betydligt mer säkra kort än t.ex. blocket, vovve o.s.v.
Där är det oftast hundens egen uppfödare som tar hand om omplacering av hunden.
tack för era svar. Det låter som om det skulle gå bra.
AnitaGg - hur får jag tag i rasklupparnasomplaceringslistor? Jag är ganska säker på vilka raser som passar mig.
Tax eller drever tror jag. jag söker en mindre hund med en stor hunds hjärna. som tycker om att gå längre promenader i skogen.
Anki på Öland
14-11-2006, 13:51
CITAT (mekare @ 14-11-2006, 12:43)
hur får jag tag i rasklupparnasomplaceringslistor?
Titta på
SKK - länkar och sedan "SKK ras- och specialklubbar". Där har du alla raser i bokstavsordning.
Lycka till!
Anki
Bjäbban
14-11-2006, 21:41
Jo då "gamla" avels tikar (behöver inte vara så gamla i ålder) placeras ibland ut av uppfödare som behöver tid/plats för yngre förmågor!
Dessa tikar brukar vara super trevliga och tycker oftast att det är väldigt skönt att vara "ända hunden" efter att ha levt kollektivt...
Svårigheten är att få lov att ta hand om en, eftersom uppfödaren naturligtvis är väldigt mån om att det ska bli rätt hem.
Oftast placeras de hos någon släkting eller någon uppfödaren redan känner väl.
Ibland händer det också att den valp uppfödaren behåll för fortsatt avel, visade sig inte hålla måttet för avel (kan tex. vara att alla tänder inte kom, eller det blev något annat extriör fel) och eftersom du är intresserad av jakt raser så kanske det inte blev någon bra jägare av valpen....
Dessa kan vara lite lättare att få lov att köpa än den ”gamla” avelstiken....
Det händer också att uppfödaren får tillbaks ”valpar” som de sålt, som inte är några valpar längre av olika orsaker. Ibland säljs de till nytt hem, ibland behåller uppfödaren hunden.
Mitt råd är att du kontaktar uppfödare av de raser du är intresserad av, och berättar vad du letar efter och vad du kan erbjuda för hem!
Förutom att ta kontakt med rasklubben förstås!
visste väl att det finns en massa kunskap här på odla även när det gäller hundar

nu vet jag lite mer hur jag ska börja leta efter hund i alla fall. min man har bekanta som är jägare så jag har gett honom i uppdrag att höra med dem om "gamla" jakthundar. Ska kontakta uppfödare här i närområdet tänkte jag men såg till min förvåning att det fanns inte så många. jaja, i länet brevid fanns det där emot desto fler. så jag får väl åka en bit.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.