Full version: Bilder
mulle
Jag har nu lagt in bilder från resan till England och Holland i somras.
Vi var där i månadsskiftet juni -juli och besökte följande trädgårdar:

Mottisfont Abbey Garden, en stor slottspark med stort rosarium.

The lost gardens of Heligan, Tim Smiths enorma insats för att rädda en rik familjs lika enorma trädgård som sovit sedan andra världskriget. Här finns allt från enorma köksland och äppelträd i bågar, spännande miljöer, olika typer av trädgårdar, statyer... Man kunde vara en vecka bara där!

Pine Lodge, ett äkta pars livsarbete. En underbar hemlighetsfull trädgård med lummiga lundar, dammar, gräsinstallationer, pinetarium, japansk trädgård, vinterträdgård... Spännande liten plantshop!

Eden Project, Tim Smiths senaste grej. Om ni inte vet vad det är ska ni gå in på nätet och läsa. Det är inte så mycket trädgård men däremot världens största växthusmiljöer; en "biod" med en komplett internationell regnskog och en med medelhavsfloran. Märkligt.

Friths garden. En trädgårdsdesigners privata trädgård som vanligtvis inte är öppen för allmänheten. Den är inte stor men känns enorm eftersom han har skapat en massa små rum, inramade av strikta häckar.

The Garden House, jag älskade denna trädgård i Devonshire där det överallt fanns smått och stort att upptäcka samtidigt som man fick fina vyer över vidderna.

Wisley Gardens Eftersom jag var där förra året koncentrerade jag mig denna gång helt på att shoppa plantor....

Sissinghurst Castle Hm, här var för mycket folk och den var kanske väl tillrättaslagd för min smak men visst fanns där underbara blommor!

Dexters House Min mans favorit på grund av arkitekturen. Jag hängav mig också här åt plantor och glömde i min förtjusning att fotografera...

Under hemresan i Holland besökte vi Ada Hofmans vattenträdgårdar. Om man gillar dammar är detta ett paradis. Jag var själv mera fascinerad av hur hon skickligt möblerade med barrträd. Och av hennes statyer.

Jag har främst använt kameran för privata minnesbilder och inspiration och jag konstaterade när jag kom hem att jag har ganska få miljöbilder, mest detaljer.

Länk till mitt album.

Mulle
pusillus
Ojjj...vilka bilder!

tackar för titten
/Pusillus
kerstin z5-6
Diiit vill jag åka jag med smile.gif precis den trippen ...
ewa zon 3
Vad fint att få se dina bilder. Var det en egen privat resa el arrangerad?

/Ewa
Kajsa i Arvika
Jättevackert!!! Längtar!! wub.gif wub.gif
stennie
Jättefina bilder, tack för titten ! wub.gif
mulle
CITAT (ewa zon 3 @ 14-11-2006, 22:32)
Var det en egen privat resa el arrangerad?

Vi var en busslast trädgårdsnördar från Åland...
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon