Floratjejen
14-11-2006, 17:52
Hej !
Är det någon som vet hur man kan se på en rönnsumak, ifall det är ett hon eller hanträd man köper eller får.
fruberglund
14-11-2006, 18:02
Om det är några röda stänglar på så är det ett honträd. De röda stänglarna sitter kvar över vintern medans hanträdets vita stänglar faller av efter blomning.
Så här ser stänglarna ut
fruberglund
14-11-2006, 18:03
Välkommen hit förresten! Hur kunde jag glömma det
Floratjejen
14-11-2006, 18:12
Tackar fruberglund

men jag menar när trädet är litet och inga blommor finns,
har fått två olika av en vännina och båda har visat sig vara han träd,vill så gärna ha ett honträd med dom vackra kolvarna.
fruberglund
14-11-2006, 19:08
Tror inte det går att se skillnad. Jag har haft båda (hanträdet är numera nersågat även om det envisas med att fortfarande skjuta rotskott) och såg ingen skillnad förutom stänglarna.
Då får du nog köpa på plantskola, där borde det ju stå på växtetiketten tycker jag.
Jag tror inte du kan lita på din plantskola. De säger att det är en honplanta om det är en sådan du vill ha.
Jag har haft samma problem och har nu ett stort vackert hanträd.
Säkraste sättet är om du kan få ett rotskott från en honplanta. Då får du garanterat rätt kön.
Hälsningar
Cato
Jag har samma erfarenhet som Cato - har inte sett att de är märkta med han- och honkön någonstans, och inte finns de som E-plantor heller. Av de planterade jag ser finns lika många han- som honplantor.
Rotskott är nog att föredra, eller en äldre planta i butiken där du kan se blomställningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.